Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2005 - 03:02 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Ram på grafikkort med køling?

Sidder her med mit radeon x850xt og skal have smidt noget vandkøling på det, men ser så self. at der kun er kølehoved med til gpu og ikk til ram... What to do then?

Overvejer og købe disse: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=85210

Men så kommer næste problem: Hvordan sætter jeg dem på? Altså sådan de hænger fast? Og der skal vel også kølepasta under, eller hvad?

Altså noget i den her stil:
http://www.tweak.dk/cebit2004/zalman/8.jpg
Der ses det tydeligt de har fået kølet ramne!

På forhånd tak!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. februar 2005 - 08:01 #1
De bliver typisk sat på med varmeoverførende "pads", altså en slags klæbepuder der samtidg overfører varme. Derfor skal der ikke bruges kølepasta. Jeg går stærkt ud fra at disse pads medfølger når man køber sådan et sæt.
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2005 - 09:19 #2
Køling af RAM er meget overvurderet. I langt de fleste tilfælde giver det intet ekstra at køle dem. Det gælder endnu mere for DDR2&DDR3, der kører med lavere spænding og derfor genererer mindre varme.
Mit råd er : drop RAM kølingen, det har kun kosmetisk effekt og er spild af penge.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. februar 2005 - 09:21 #3
jeg lægger lige et svar..
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2005 - 09:46 #4
w00t - Hva så med x850xt's ram? De bliver vel pænt varme, eller hvad?
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2005 - 09:55 #5
Nej, allerhøjst lunkne. Når du vandkøler GPUen trækker du så meget varme væk fra kortet, at RAM ikke bliver særlig varm.
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
22. februar 2005 - 17:57 #6
På mit X800 XT PE bliver rammene meget varme, og profiler giver noget på rammene! Det er jo ikk for sjovt, at de stock er kølet på 6800 serien ;)

Jeg har lige fået mit kort ind af døren her idag efter en RMA tur... Så profiler kommer senenre... Men på mit gamle R9700 gav det 15 mhz ekstra... Og det var også vandkølet...

Hvis profiler ikke gav noget, hvorfor skulle man så sætte en på CPU og så en blæser ovenpå!?!
/Thomas
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
22. februar 2005 - 17:59 #7
Jeg har dem du linker til først + dem her:
http://www.vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=11002

Laver en test her senere...
Men gå efter kobber... De er små, så der er ikk så meget forskel...
/Thomas
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2005 - 21:03 #8
Selvfølgelig hjælper en køleprofil med at komme af med varmen, jeg har aldrig påstået andet. Men RAM afgiver generelt ikke ret meget varme, sammenlignet med GPUen. At du fik 15Mhz ekstra med køling er ekstremt, jeg har prøvet en gang og fik 2Mhz. Jeg har læst om flere der max. fik sølle 5 Mhz ud af det. Jeg mener stadigvæk ikke det er besværet værd.
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2005 - 13:37 #9
Thomas - Hvornår vil du så have testet skidtet? Vil jo gerne høre nærmere. Ligger du inde med messenger eller lign.?
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2005 - 13:38 #10
PS: Nice det link der, altså vcore.dk... Kendte den sQ ikk .. :/
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
23. februar 2005 - 14:13 #11
#w00t Det lød bare sådan...

Hvis du mener, at sætte 8 blokke med selvklædende tape på kortet en gang er besværligt, så ved jeg ikk hvad besværligt er :s

Jeg havde godt air flow omkring mit kort den gang og det betyder også en hel del!

Skal til at lege med mit kort nu, så kan jeg lige sige om det giver de profiler giver noget med stock køling...
Men en samlignende test kommer ikk idag... Men som skrevet, så er der sikkert ikk stor forskel... Tag BGA profilerne, da vifte ikk er så gode med vandkøling... Dem foran kølehovedet skal speciel tilpasses og det tager tid...

Men jeg har købt et multimeter, så der skal leges med pencil-mods idag :D
/Thomas
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2005 - 14:55 #12
Okay, prøver med BGA profilerne så. :)

En lidt andet ting, har du et vandkølings kit du kan anbefale?
Regner med og købe dette nemlig: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=112140
(Er dog i ikk sikker på det vil passe på bundkort osv..)
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
23. februar 2005 - 16:09 #13
#lavrits Det er et rigtig godt sæt! Det er et universal kit, så det passer til alle moboes!
/Thomas
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2005 - 18:52 #14
Okay, men det prøver jeg så også ;)

Men hvad med chopset? Passer det også på Nforce4?
Der er måske ingen forskel på det :)
Og du er sikker på det passer på Radeon x850xt, det er jo noget af en speciel køler der sidder på dem! :)
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
23. februar 2005 - 21:46 #15
Chipsettet er jeg ikke helt sikker... Men jeg vil tro det er samme monterings som NF2, hvor det passer til... Men du skal nok lige undersøge det nærmere!

Monteringshullerne er de samme, så det passer 110% sikkert ;)
/Thomas
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2005 - 23:18 #16
Okarj, men takker for alt hjælp, og ønsk mig held og lykke med sættet. Smider nok lige lidt om hvordan det kommer til og køre ;)
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
23. februar 2005 - 23:20 #17
NP! Held og lykke!
Hvis du får probs med vandet, så fang mig på thomasfogtjensen@hotmail.com
/Thomas