Avatar billede sjoske Novice
21. februar 2005 - 21:37 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Billeder bliver mørke på computerskærm.

Hej derude.

Jeg har et problem med at mine billeder, der ser normale ud på kameraet, bliver meget mørke når de er lagt på computeren og jeg så ser dem på computerskærmen.
Der skulle ikke være noget galt med skærmen, da alle andre billeder jeg ser på internettet og andre steder, ikke er mørke.

Hvad kan der være galt ?
Avatar billede Beach Mester
22. februar 2005 - 00:19 #1
Lyder meget mystisk.... Hvilket prog. ser du billederne med?
Hvilket format ligger billederne i (tiff, raw, jpeg....)

//Beach
Avatar billede asbjorn1 Nybegynder
22. februar 2005 - 00:39 #2
Der er dverse billedprogrammer, der kan kompensere for dette.
Jeg har selv prøvet med Microsoft Office Picture Manager, der er en del af Office 2003 pakken. Her kan 'brightness' og de andre sædvanlige parametre indstilles.

Har du ikke office er jeg sikker på, du kan finde et freeware-program - men det lyder rigtig nok som om softwaren til kameraet ikke er helt god...
Avatar billede sjoske Novice
22. februar 2005 - 21:09 #3
Billederne ligger i jpg format og jeg ser dem med AcdSee.
Jeg kan sagtens finde ud af at "lysne" alle billederne i redigeringsprogrammet, men det kan da ikke passe at jeg skal gøre det ved samtlige billeder.
Når jeg ser billedet på kameraets display, er det helt perfekt, men så snart at jeg skal se det på computerskærmen, er det helt mørkt. Som om at blitzen ikke har kunnet lyse det hele op...
Avatar billede Beach Mester
23. februar 2005 - 02:13 #4
Har du prøvet at åbne et af billederne i et andet prog. eks. explore? Får du også her et mørkt billede?
Er det alle billederne (100%) eller er der enkelte imellem der er OK?

//Beach
Avatar billede sjoske Novice
23. februar 2005 - 17:00 #5
Jeg har uden bedre resultat åbnet i IE og andre programmer.
De er stadig meget mørke.
Det er alle billeder (100%) det er galt med.
Kan det være kameraet der viser dem lysere end de i virkeligheden er, eller sker der noget under overførselen til computeren ??
Avatar billede Beach Mester
24. februar 2005 - 00:34 #6
Kameraets LCD-skærm kan man aldrig regne 100% med, og skal også kun bruges som alternativ søger og til preview af billederne. Flere og flere modeller har en meget kraftig baggrundsbelysning af deres displays da dette hjælper brugerene til også at se hvad der sker på skærmen i dagslys (læs: stærk sol). Så på sin vis er dette et godt tiltag bortset fra at det suger godt på batterierne:-)

Det jeg måske kunne være bange for er at du ikke betjener kameraet rigtigt. Hvad er det for et kamera du har?

Har du prøvet at tage et billede (gerne af hvid og tom væg på ca. 3 meters afstand) både i vidvinkel og med tele og prøvet at sammenligne disse? (prøv evt. både med og uden blitz).
Hvis kameraet belyser og virker rigtigt, så skulle belysningen af fladen være nogen lunde ens på alle 2 (4) billeder.
Prøv så at overføre dem til computeren og se om vægen også her er hvid, eller om vi mere er over i grå...

//Beach
Avatar billede sjoske Novice
27. februar 2005 - 21:49 #7
Har fundet ud af at det er min skærm der er galt med.
Mærkeligt, da alt andet jeg ser på er helt okay, men ved at slutte en anden skærm til hjalp det på mine billeder.