Avatar billede jimjimjam Nybegynder
20. februar 2005 - 23:41 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvordan virker et multimeter!?

Nogen der kan finde nogle links til mig om hvordan et analog multimeter fungere!? - Eller nogen der kan forklare hvad det er der får "viseren" til at gi udsving, når man rører på en ting med pegepindende!

Hilsen Jimmy
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
20. februar 2005 - 23:48 #1
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
20. februar 2005 - 23:51 #2
et multimeter er som order siger et multi funktions værktøj til målinger af elektronik

et alm multimeter kan måle:

Strøm ( I ) (Ampære) Måles gennem et kredsløb
Spønding ( U ) (Volt) Måles over et kredsløb
Ohm ( R ) (Ohm) Måles over en modstand.

Skal du eks putte pindene ind i stik kontakten skal du stille aparatet på min 240 Volt ( U ) så vil du se et udslag på ca. 230 V

Skal du måle hvor meget strøm din bil radio bruger, afmontere du + (Plus polen) og sætter den på plus polen på dit multi meter og minus "Den negative på " sætter du på den ledning som du tog af. på den måde måler du hvor mange Amp der går gennem kredsløbet. overstiger i vertfald ikke 10 Amp.

Læg en modstand på et bord og sæt plus på det ene ben og minus på det andet så kan du se hvor mange Ohm modstanden er.

Husk altid at sætte dit meter på det du forventer at måle, og altid højre, Det er lettere at skruge ned for apparatet end at købe et nyt hver gang du brænder det af

der findes mange andre ting du kan måle men de ovenstående er de mest alm til hus behov

MC
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
20. februar 2005 - 23:53 #3
svar
Avatar billede jimjimjam Nybegynder
21. februar 2005 - 00:04 #4
petkrug > Virker ikk

Mr.lucifer: Det der viste jeg godt :) Det er mere i dybden! Hvad det er der får den til at gi udsving. En forklaring af de forskellige komponenter i apperatet!

Håber du forstår :)
Avatar billede bertelbrander Praktikant
21. februar 2005 - 00:17 #5
Et analog multimeter virker ved at der sendes en lille strøm igennem en spole, denne strøm danner et magnet felt, der får en magnet til at dreje, på denne magnet er viseren placeret.
Avatar billede jimjimjam Nybegynder
21. februar 2005 - 00:29 #6
Bertelbrander: Ja det skal være _MEGET_ mere i dybden :)
Avatar billede bertelbrander Praktikant
21. februar 2005 - 00:30 #7
Hvad er det du gerne vil vide ? Emnet er meget stort.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
21. februar 2005 - 00:33 #8
Man vælger mellem forskellige spændings og ampere områder ved at sende en større eller mindre del af strømmen igennem spolen.

Ved modstands målinger sætter multimeteret en lille spænding på de to pinde og måler hvor meget strøm det medfører.
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. februar 2005 - 00:50 #9
Der findes 2 forskellige typer, - drejespole-instrument og blødtjernsinstrument.
Drejespoleinstrumentet består af en spole anbragt i et magnetfelt (permanent hestesko-magnet). Spolen er forsynet med aksel ( drejelig ) og med en viser. Strøm gennem spolen danner et magnetfelt som påvirker spolen til at dreje i forhold til feltet fra hesteskomagneten. Et par små spiralfjedre 'holder igen' og holder viseren i nul- når der ikke gå strøm i spolen.
Blødtejernesinstrumentet består en spole viklet på et rør- og inde i røret er 2 stykker blødtjern, det ene fastgjort i spolen og det andet drejelig på aksel med viser, - og da de 2 jernstykker bliver magnetiseret ens vil de frastøde hinanden - og her igen små spiralfjdre.
Blødtjernsinstrumentet kan derfor bruges til både jævn og vekselstrøm hvorimod drejespoleinstrumentet kun kan anvendes ved jævnstrøm - forstået på den måde at vekselstrøm skal ensrettes for at kunne måles med drejespole.
Det er lettere at fremstille drejespoleinstr. med god følsomhed  (uA ) og lineær skala.
Til spændingsmåling bruger man så forskellige SERIE-modstande, -
og ved strøm strømmåling bruges SHUNT-modstande.
Til modstandsmåling bruger man en strømkilde (batteri ) i serie med den ukendte modstand.
Det var en ordentlig 'smøre' - håber det kan hjælpe dig lidt 'på vej'
Vh. Richard
Avatar billede screem_brille Novice
21. februar 2005 - 02:34 #10
richardjensen du mangler digital multimeter ;)
Avatar billede deuce24 Nybegynder
21. februar 2005 - 06:54 #11
er det ikke nok at vide at lortet fungerer.

desuden så læs bogen analog teknik den gennemgår det hele!
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. februar 2005 - 09:54 #12
<screem brille>  Ja, - og de forskellige principper i digitale metre !
Men 'hvor store brød skal man slå op' ?
<deuce24> Jo-vist 'lortet fungerer' - det vil ud  - det ved vi !
men jimjimjam's spørgdmål:
Eller nogen der kan forklare hvad det er der får "viseren" til at gi udsving, når man rører på en ting med pegepindende!
har jeg opfattet ikke OM det fungerer men HVORFOR. Har jeg misforstået ?
Der findes masser af bøger med forklaring.
Jeg har prøvet, om der var 'en god side'på nettet, men uden det store held - hvem har et godt bud ?
Vh. Richard
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
21. februar 2005 - 10:19 #13
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
21. februar 2005 - 14:46 #15
>>richard. det er jo også nogle gode links. tak for det.
Avatar billede screem_brille Novice
21. februar 2005 - 15:04 #16
Kort fortalt er det ohms lov, så har du lidt kendskab til den så burde det ikke volde de store problemer (du skala selvfølgelig have data på dit instrument)