Avatar billede lotte1 Nybegynder
20. februar 2005 - 20:54 Der er 5 kommentarer

PC genstarter/spillet lukker ned, når jeg starter et spil !

Min pc genstarter når jeg forsøger at spille spil med go grafik, eller går ud af programmet/spillet.

Det er meget slemt når jeg lige har startet svinet op, men efter 2-3 (nogle gange 4-5) forsøg (på at spille spillet uden at den går ud af det); så virker den upåklageligt... ?
Når den genstarter kommer der først blå skærm, hvor der står noget om BIOS-hukommelse, og hardware-fejl. og de tekniske oplysninger er:

*** STOP: 0x0000008E (0xC0000005, 0xBFA36DB4, 0x0F3B50B74, 0x00000000)

*** nv4_disp.dll - Adress BFA36DB4 base at BF9C3000, DateStamp 4182eb4e

Har købt ny køler (pga. larm) og det har ikke hjulpet.

Det er ikke noget der ligepludselig er kommet, men har været der lige fra "fødslen" - dog er det blevet lidt værre med tiden.

Har en mistanke om at det er mine ram eller mit bundkort, uden at vide særlig meget om det.

Hvor ligger fejlen? skal jeg ud at købe nogle nye ram? eller bundkort - eller ligger fejlen et helt andet sted..?

PS1:
Jeg har oplevet at når jeg har forsøgt at spille hl2/counter-strike source, har jeg fået følgende fejlmeddelelser:

1)
"Engine Error: too many indices for index buffer. .tell a programmer (65533>32768)"

2)
"CS programfejl: Instruktionen ved "0x024187f95" refererede hukommelse ved "0x014a9470" hukommelse kunne ikke "read""

Jeg kan ikke huske om 2)'eren var ved CS eller CS:S.

Ved ikke om i kan konstatere noget ud fra disse oplysninger?

PS2:
Jeg har testet min ram med "memtest86" - uden fejl efter 45 min.
MEN har også testet med noget der hedder "Prime95" - hvor jeg 2 gange har fået samme fejl, den så således ud (efter/under 4. test):

FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file
Execution halted

(Har tidligere oprettet et lignende spørgsmål
http://www.eksperten.dk/spm/590779
men det er nærmest "gået i glemmebogen" - derfor har jeg oprettet en nyere og opdateret udgave, hvor jeg også har undersøgt tingene grundigere)
Avatar billede gl.k. Nybegynder
20. februar 2005 - 23:14 #1
prøv med højere memory timings ( indstilles i bios )
Avatar billede lotte1 Nybegynder
20. februar 2005 - 23:48 #2
ok, hvordan gør jeg det? har prøvet at lede efter steder man kan læse sig frem til det, men kan intet finde....
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
21. februar 2005 - 08:42 #3
kig under dit gamle ? har du læst den stress.txt?
Avatar billede lotte1 Nybegynder
21. februar 2005 - 20:52 #4
jep, det har jeg. Fandt følgende:

1) "If you are not overclocking, the most likely cause is an overheating CPU
or memory DIMMs that are not quite up to spec."

- Det kan ikke være overophedning, da problemet er størst når jeg lige har tændt pc'en.
  Men det kunne godt være det med mine ram. Vil forsøge at kapre en af mine kammeraters ram og tage testen med disse.. eller skal jeg ind i det der bios og ændre nogle ting? hvis ja - hvordan!?

2)"you might need a better power supply. A power supply problem can often be identified by a significant
drop in the voltages when prime95 starts running."

- hvordan ser jeg om dette er tilfældet?
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
22. februar 2005 - 08:58 #5
aida32 eller everest. Der er også et prg. der hedder memtest, som tester dine ram ved at køre stresstest på dem fra bootdisk. når den har kørt et par timer, har du et billede af om dine ram er ok. Everest og Aida giver all-round billede af hele systemet, egentligt tror jeg nok aida mest er til spywarecheck.