Avatar billede outoff Nybegynder
19. februar 2005 - 20:28 Der er 10 kommentarer

Problemer med "næsten" random reboot IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Hej med jer

Jeg har fået et problem med min computer. I gennem et par måneder har jeg fået en fejl (som bliver beskrevet nederst), som giver en BSOD, hvorefter jeg så bliver ved nødt at reboote - fejlen har været der et par gange i løbet af de måneder. Fejlen er fremkommet ved alm. surfing og ved spil.
Nu kan jeg fremprovokere fejlen, ved at gå ud og ind af spillet American Army - det giver den helt samme fejl.

Fejlen:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
*** STOP: 0x0000000A (0x9D086240, 0x00000002, 0x00000000, 0x8050DF62)

Der bliver ikke skrevet noget i nogle af de eventlogs man kan se, der står kun noget efter crash-tidspunktet (at den har rebootet efter et bugcheck).

Mit OS er WinXP SP2

Håber i kan hjælpe!
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
19. februar 2005 - 21:50 #1
Avatar billede dach Nybegynder
19. februar 2005 - 22:03 #2
Du kan også lave en søgning her på E efter 'IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL'.
Det vil give ca 55 svar, som du kan nærlæse, og måske finde noget der siger BANG!
Avatar billede halifax Nybegynder
20. februar 2005 - 18:38 #3
Problemet skyldes typisk - men ikke nødvendigvis - et driver problem. Kan også skyldes hardware. Denne MS side beskriver ganske glimrende problemet med STOP:0x00000000A fejl
http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prmd_stp_hwpg.asp

Slå automatisk genstart fra. Det giver måske yderligere info på "blå skærm" om kilden til fejlen.
H-klik Denne computer -> Egenskaber -> faneblad Avanceret og dernæst Indstilinger under Start og genoprettelse. Fjern hak ved automatisk genstart. Skriv info fra blå skærm ind her.

Mulig hardwarefejl: har du testet RAM? Et værktøj findes her
Windows Memory Diagnostic
http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp
Avatar billede outoff Nybegynder
21. februar 2005 - 20:19 #4
Til Halifax:

Jeg har prøvet at tage mine ram-klodser ud, og teste med kun 1 klods i ad gangen - samme resultat med begge klodser, så mener ikke det er RAM problem..

Det der står i mit spørgsmål ang. fejlen, er alt hvad der står, udover hvad der kan foresage det (driver, HW etc problem) - dog manglede jeg at skrive dette:

Beginning dump of physical memory
Physical memory dump complete

Men jeg vil lige gennemlæse det link du kom med :)
Avatar billede halifax Nybegynder
22. februar 2005 - 01:59 #5
Din fejl er noget drilagtig. Microsoft har ingen artikler som passer specifikt til de fire parametre ved fejlen og en Google søgning giver kun et hit, pudsigt nok fra en fyr, der også har problemet i f.m. spil. De fire parametre jeg har søgt på er
(0x9D086240, 0x00000002, 0x00000000, 0x8050DF62)

Ud fra nr. 3 kan ses, at fejlen sker i f.m. en "read operation" (fra memory), dvs der læses noget forkert fra hukommelsen og den cracher.

Typiske årsager
1. Fejl ved RAM  (mener du ikke det er)
2. Pågældende opråde i hukommelsen er optaget af noget andet. Det kan være en driver eller et andet kørende program.

a. Sørg for at have opdaterede drivere (bundort, grafik, lydkort osv)
b. Prøv at slå dit anti-virus rogram fra, hvis du har et sådant kørende.
Avatar billede outoff Nybegynder
22. februar 2005 - 09:35 #6
Efter at have læst det link der fremkommer når man søger på (0x9D086240, 0x00000002, 0x00000000, 0x8050DF62), kiggede jeg efter Hardware der er på den samme IRQ. Jeg har fundet ud af at mit Grafikkort og noget VIA Firewire er på samme IRQ, så jeg vil prøve at disable firewiren, og se om det giver en forskel.
Avatar billede outoff Nybegynder
22. februar 2005 - 09:50 #7
det hjalp ikke at disable Firewiren, der sad på samme IRQ som grafikkortet .. :(
Avatar billede outoff Nybegynder
22. februar 2005 - 10:15 #8
Følgende står, når man har rebootet windows, når der står om man vil sende fejl til MS eller ej:

BCCode : 1000000a    BCP1 : 9D086240    BCP2 : 00000002    BCP3 : 00000000
BCP4 : 8050DF62    OSVer : 5_1_2600    SP : 2_0    Product : 256_1
Avatar billede outoff Nybegynder
22. februar 2005 - 12:23 #9
Jeg har prøvet at køre memtest86+ igennem 3 gange, og den fandt ingen fejl, så ramproblem er nok helt udelukket.
Avatar billede halifax Nybegynder
22. februar 2005 - 13:03 #10
Ovenstående indlæg med koder giver noget nyt og brugbart, nemlig "Product : 256_1"
Men, men - sorry to say - i flere andre spm. om IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL fejlen er netop "Product : 256_1" identificeret som RAM fejl og flere andre er sluppet af med IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL fejl ved at skifte deres ram klods ud.

Det er nederen at din memtest86 ikke viser nogen fejl. Ud fra tidl. erfaring vil jeg være varsom med at udelukke ram fejl på gr. af netop Product: 256_1.

Har du mulighed for at låne en anden ram blok og prøve at køre med den som en test?

Et andet bud, kun et gæt: fejl ved bundkort/ram-controler.
Kører du med nyeste drivere til chipset på bundkortet? Prøv at opdatere med de nyeste fra bundkortproducentens site.