Avatar billede michael-k Nybegynder
17. februar 2005 - 13:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sikkerhed hvad kan man selv gøre

Jeg er ved at kigge på noget sikkerhed ude på jobbet og hjemme. Så mangler lidt ekspert råd.

Det jeg søger er hvad man selv kan gøre, uden at være total hardcore nørd, det jeg tænker på er man kan selvfølgleig opdatere sin windows, browser osv. og bruge firewalls, virus programmer osv.

Her kommer i så ind i billedet.

På jobbet bruger vi norton antivirus og mener også der er en firewall i den pakke. Men hvad kan vi ellers gøre. Er der nogle indstillinger i IE, windows osv. man kan pille ved for at gøre det mere sikkert. Og gerne en forklaring på hvad det er man gør og hvad det bruges til.

Vi bruger ad-aware er det et program som i kan foreslå, eller er der bedre alternativer.

Og ellers hvis i har noget, det kunne feks være hvis der er nogle kritiske porte som er åbnet eller hvad det kan være.

Vi har haft problemer med Service pack 2 herude før, så de er blevet afinstalleret igen og den ansvarlig er ikke så glad for at snakke om at installere den igen. Er der nogle risiko overhovedet ved at insallere SP2, det skal måske siges sidst den blev istalleret blev computerne meget langsomme og vores Autocad som vi bruger havde vi svært ved at få til at virke.

Indstillinger som foretages skal gerne være så brugervenlig som mulig, så brugerne ikke skal bruge en masse tid på feks at godkende en masse og lave en masse indstillinger selv osv.

Og så lige en enkelt hjem til, jeg har tænkt at bruge windows firewall, er det noget i kan anbefale ?  Har hørt at den skulle være blevet bedre i SP2 er det rigtig ?

Ellers må i meget gerne smide nogle gode links til sider om sikkerhed. Har undersøgt selv lidt og fandt spyware fri og har læst en del på microsofts hjemmeside, men har i andre vil det være lækkert :)
Avatar billede nighthawk_junior Nybegynder
17. februar 2005 - 14:15 #1
Hej Michael-k

Her er lige et par links du kan kigge på.
http://www.rfits.dk/
http://www.kriminalitet.dk/

m.v.h Michael
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. februar 2005 - 14:21 #2
Start med at læse nogle af de artikler jeg har skrevet her

http://www.eksperten.dk/artikler/Sikkerhed/

kik derefter forbi

http://www.nsa.gov hvor de har gode beskrivelser af hvordn systemer hardnes
http://www.sans.org (og http://www.giac.org) er også gode ressourcer
http://www.microsoft.com/security
Avatar billede hcma Novice
17. februar 2005 - 15:23 #3
her er hvad Spywarefi.dk kan anbefale:
http://www.spywarefri.dk/pakken.htm
mht. Antivirus er Norton AV udmærket og det samme er Firewallen
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
17. februar 2005 - 15:47 #4
Citat:
mht. Antivirus er Norton AV udmærket og det samme er Firewallen

Jeg synes også NAV og NFW er udemærket, jeg synes bare f.eks. med mine emails, (m./ OE) Samt MS Outlook, jeg har prøvet fra min vens Office pakke, der synes jeg, at med Firewallen inde, der sløver den ned på tiden angående at den bliver længere om at hente emails, etc. eller, i det hele taget, oprette forbindelse til serveren...

Det bedste Antivirus, (efter hvad jeg har hørt), skulle være et eller andet Bull<et eller andet>, kan godt være det er Bullguard, jeg fik ikke lige helt fat på det. Men, en 1 års licens med det som jeg hørte, som begyndte med "Bull", skulle koste omkrong 2100,- for en års licens. El. lign. omkring $250-300 så vit jeg forstod på ham der fortalte mig det. - Min tidligere matematik lærer. Som satte i hvert fald 4 maskiner op på min skole på det tidspunkt...

Angående firewall, jeg synes NFW er bygget  godt op, angående at hver bruger faktisk kan sætte sine egne regler op. Så ikke at jeg siger, jeg hader Internet Explorer browseren, og bedre kan lide en anden, så jeg blokere for dne, og så min far ikke kan bruge den, da han plejer at bruge den, etc. Der synes jeg godt om dem der har multiuser funktion. Ligesom NFW. :)

NAV og NFW kan jeg godt lide, jeg synes bare nogle gange, de er for meget "resource krævende". Og på gamle systemer, vil nok sige mindre end 800 mhz, 128 ram, etc. Der ville jeg anbefale nogle der krævede mindre resourcer. :)

Til min bærbare computer, hørte en 60 dages licens til NAV 2004 med. Og så yderligere, købte jeg NAV 2005 med. Men, har jeg forstået NAV/NFW rigtigt, angående licens. Så kan man bare kun opdatere den mens man har en gyldig licens, eller gældende, eller hvad det hedder. Men, sagtens bruge den til at skanne, bare det bliver en gammel opdatering, hvis man ikke fornyere sin licens.. Hvilket jo så er dårligt, med gamle ting.. :)

Nåh, men jeg vil stoppe mit foredrag inden det bliver for langt og tids udtrækkende at læse ;)

Ville lige give min mening..

Pakken der indeholder både Antivirus og Firewall, hedder
Norton Internet Security <årstal> *Professional*
* = I hvert fald, eventuelt inkluderet.
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
17. februar 2005 - 15:59 #5
Mht. Autocad, der har jeg ikker igtigt noget bud, da jeg ikke selv bruger Autocad, min bror gør godt nok, men har ikke rigtigt hørt ham klage over det. Men nu kører han også kun SP2 på sin laptop atm. Han har mest arbejdet med det på sin stationære... :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
17. februar 2005 - 23:19 #6
det jo kanont der er en del læsning, smid nogle svar så vi kan få delt nogle point ud
Avatar billede mungojerrie Nybegynder
18. februar 2005 - 10:11 #7
vil også sige at der også er en del services i windows der bare kører som default og som nok ikke burde køre, hvis man vil sikre sig bedst muligt.

http://www.ss64.com/ntsyntax/services.html
Avatar billede michael-k Nybegynder
18. februar 2005 - 18:34 #8
bufferzone ser ud til det kun er dig som vil have :)