Avatar billede madsvangsgaard Nybegynder
17. februar 2005 - 13:29 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Formattere windows XP

Jeg har en amitech computer som skal formatteres og jeg vil ikke have den xp der følger med da der er alle mulige andre programmer med...
Jeg har en xp cd, men den gider ikke boote fra den selvom jeg har sat den til det i BIOS. når´jeg er i windows fortæller den at den version jeg har på computeren er nyere og derfor vil den IKKE installere den jeg har på cd'en...

Hvordan skal jeg få den lo... computer formatteret???

håber der er nogen computerhajer der har et forslag...
Mvh Mads
Avatar billede areon Nybegynder
17. februar 2005 - 13:36 #1
øhhhh  er det en Win XP CD du har eller en XP update CD..

lyder jo til at det ikke er en fuld version men et Upgrade...

Også derfor den ikke vil Boote...

Skriv tilbage.. vi skal sq nok få has på den.. :) jeg sidder her
Avatar billede madsvangsgaard Nybegynder
17. februar 2005 - 13:36 #2
PS.. Der er ikke diskettedrev i min computer, ellers var det ikke noget problem :-
)
Avatar billede madsvangsgaard Nybegynder
17. februar 2005 - 13:37 #3
det er en XP cd.. Det er jeg helt sikker på... den virker når jeg prøver på min kammerats spand
Avatar billede areon Nybegynder
17. februar 2005 - 13:39 #4
ahh og ingen diskettedrev.. ja så kan vi jo ihvertifalle ikke lave bootDiskTriXet..

er disken ntfs eller fat formatere??
Avatar billede madsvangsgaard Nybegynder
17. februar 2005 - 13:39 #5
hvordan finder jeg lige ud af det???
Avatar billede areon Nybegynder
17. februar 2005 - 13:42 #6
øhh denne computer og så højreklik på c: og se hvad der står derinde under "File System:" enten NTFS eller FAT32
Avatar billede madsvangsgaard Nybegynder
17. februar 2005 - 13:43 #7
NTFS... Standard :-)
Avatar billede areon Nybegynder
17. februar 2005 - 13:45 #8
k.. lige 2 sec..
så finder vi på noget..
Avatar billede madsvangsgaard Nybegynder
17. februar 2005 - 13:49 #9
Der kommer bare et rødt kryds og dette

"Installationsprogrammet kan ikke fortsætte, fordi den version af Windows, du har på computeren, er nyere end den version, der er på cd'en.

Advarsel! Hvis du beslutter at slette den nyere version af Windows, der i øjeblikket er installeret på computeren, kan filer og indstillinger ikke gendannes."

Når jeg kører "kontrollere systemet automatisk"..
Avatar billede areon Nybegynder
17. februar 2005 - 13:49 #10
hvorfor booter din cd ikke?? kan den boote på din vens spand? Kan du fixe en XP cd der er Bootable? Det er SPM nr1..
Avatar billede madsvangsgaard Nybegynder
17. februar 2005 - 13:51 #11
Jeg har sat den til kun at starte den fra cd og så stod vidste spanden overhovedet ikke hvad den skulle gøre..

Der kom bare en blå skærm hvor der stod hvor den skulle boote fra..

På min vens vil den gerne boote fra cd'en
Avatar billede areon Nybegynder
17. februar 2005 - 13:54 #12
ahhhhhhhh
jamen så skal vi i din bios..
Gå ind og lad den boote nr. 1 til din CDrom
Nr.2 Harddisk
Nr.3 ??+
osv.

Så gi mig lige en update hvordan det gik... Kan du evt teste med din Vens CDrom i din spand.. kan jo være din CDrom der er noget "skrammel"..  hihihi  :)
Avatar billede areon Nybegynder
17. februar 2005 - 13:55 #13
Tror vi skal arbejde på at få din spand til at boote ...  det burde den ku ku,...
Avatar billede madsvangsgaard Nybegynder
17. februar 2005 - 14:02 #14
Har prøvet at lave en boot liste som du skrev og prøvet at sætte alle ting op til at boote fra cd.. Det gider den ikke..

Det er samme cd jeg prøver at sætte i min kammerat's cd-rom...
Avatar billede madsvangsgaard Nybegynder
17. februar 2005 - 14:11 #15
kan det være at jeg skal trykke på en tast før den gider at boote fra cd???
det tror jeg man skal med nogen computere
Avatar billede madsvangsgaard Nybegynder
17. februar 2005 - 14:25 #16
Kan man mon få den til at boote fra en anden cd..?
Avatar billede areon Nybegynder
17. februar 2005 - 14:38 #17
en anden cd? hvad mener du CDromdrev eller CD disk?
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2005 - 15:17 #18
Avatar billede hcma Novice
17. februar 2005 - 15:19 #19
hvor langt kommer du ?
1:  Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice. (For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en. Se i manualen til dit bundkort eller her: http://www.kamputec.com/bios/setupkey.htm hvis du er i tvivl. Der er dog en lille fejl på siden ,hvor linket fører til. På Dell maskiner er det F2 for at komme i BIOS... Ældre (meget, meget gamle) er det CTRL+Enter.
Inde i Bios går du til  "Advanced Setup Page".  Der sætter du 1'st Boot Device til CDROM
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N  ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået sættes 1'st Boot Device tilbage til det oprindelige.

Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.)  (se link her)
Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra. (hvis du har et "USB-Tastatur" skal du lige huske at du skal på forhånd ind i BIOS og sætte USB-Keyboard til enable, da du jo ellers ikke har mulighed for at trykke på en tast)

2:  Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:  Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4:  Nu kan du så vælge, hvilket drev/partition din nye installation skal ligge på, og her er det gerne dit C drev, med mindre du kører dualboot.

5:  Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev/partition, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6:  Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, og du mister ikke dine data,
og  du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle "dine" fejl og mangler.
Men du skal dog have lagt alle opdateringer ind igen, og desuden skal du have geninstalleret de drivere du selv har lagt ind.

7:  PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

8:  Hvis du har valgt L = Formatering, vil du nu se at, den går i gang med at formatere dit drev/partition og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation, hvor alt det gamle på drevet/partitionen bliver slettet.

9:  Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af WindowsXP , sørg lige for at lukke for DCom før du går på nettet (se punkt 11.)

10: Når Formatteringen/Installeringen/Reparationen er fuldført skal man lige huske at sætte BIOS'en tilbage igen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. februar 2005 - 15:28 #20
smid cd-rom i drev - vælg - ny installation - følg guiden.
Sværere er det ikke.
Når så installationen går i gang (der bootes fra harddisk da bootfiler er kopieret over) vælger du (når du når der til) at slette den eksisterende windows og installere en ny.
Avatar billede areon Nybegynder
17. februar 2005 - 15:33 #21
hihi 2 super kommentarer.. Har i læst hvad det hele går ud på og hvad vi har snakket om? hvis det havde været så simpelt var vi nok færdige nu skulle i se.. :)
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2005 - 16:24 #22
Du skal huske at trykke på en tast når den beder om det, hvis du har sat BIOS til at boote fra cd-rom og du har trykket på en tast aner systemet intet om at der er en nyere vers. installeret
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. februar 2005 - 21:09 #23
areon> ja jeg har læst og forstået dit spørgsmål (hihi?) men du har ikke forstået mit løsningsforslag (haha!)
*GG*
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. februar 2005 - 21:11 #24
Men...
så skærer jeg det ud i pap...
Start windows normalt - smid cd-rommen i drevet og nent på at den starter op - her får du mulighed for at vælge at lave en ny installation - følg guiden.
Sværere er det ikke.
Når så installationen går i gang (der bootes fra harddisk da bootfiler er kopieret over) vælger du (når du når der til) at slette den eksisterende windows og installere en ny. Sådan.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. februar 2005 - 21:11 #25
nent = vent
Avatar billede madsvangsgaard Nybegynder
18. februar 2005 - 13:36 #26
areon smid lige et svar´, så giver jeg dig pointene...
I andre, prøv lige at læse mit spørgsmål, jeg er ikke dum, den vil bare ikke starte op fra cd, har stadig ikke løst mit problem, men må leve med en spand der ikke kan formatteres :-(
Avatar billede areon Nybegynder
18. februar 2005 - 13:38 #27
Super takker mester, og håber i havde held med formationen..

Rigtig god Weekend.
/areon
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2005 - 14:38 #28
"jeg er ikke dum, den vil bare ikke starte op fra cd,"
Det er helt OK at du anlægger den vurdering, men det er nu en kendsgerning at hvis din computer bliver sat til at CD er første boot device og computeren vel at mærke ikke er i stykker ja men så ville alle de råd du har fået faktisk virke.
Konklusion ! tag et chat med computeren og find ud af om det er den der er problemet
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. februar 2005 - 20:10 #29
madsvansgaard> vi påstår ikke at du er dum - kun at du ikke læser hvad der bliver skrevet :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. februar 2005 - 20:12 #30
Og kan se jeg havde forvekslet areon med madsvangsgaard 17/02-2005 21:09:10 ;)
Avatar billede madsvangsgaard Nybegynder
25. februar 2005 - 13:29 #31
"Det er helt OK at du anlægger den vurdering".. Hehe :-) jeg kan klare det..

men når jeg installere deamon tools fatter den heller ikke at lave et ekstra drev. Tror sgu min lorte spand er i stykker.....

Så må jeg drømme om at formattere
god weekend