Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
17. februar 2005 - 12:17 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Trådløst sikkerhed

Hejsa,

Jeg er i tvivl om, hvis man har et trådløst MAC filter,
så behøver man vel ikke ligefrem sådan noget som WPA/WEP/RADIUS/whatever sikkerhed ?

Bare der er en som kommer hos mig nogle gange, men det trådløse PCMCIA kort, et Belkin ting, supportere vidst kun 64 bit og 128 bit WEP, men, jeg synes ikke ligefrem at WEP funker meget godt med min egen laptop... :o

Men, et MAC filter burde vel være nok?

På forhånd tak.

d4rkd3vil
Avatar billede the_party_dog Nybegynder
17. februar 2005 - 12:21 #1
Det er en smags sag.... Mange mener at ikke er nok til at beskytte sig. Men til almindelige mennesker burde det kunne klare opgaven...
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
17. februar 2005 - 12:28 #2
Okay, læg et svar, mente også selv at det burde være nok ;-)
Avatar billede the_party_dog Nybegynder
17. februar 2005 - 12:29 #3
Ikke sagt det er den bedste løsning, men du forstår hvad jeg mener.. :P
Avatar billede prologic Nybegynder
17. februar 2005 - 12:34 #4
Problemstillingen ligger i, at hvis nogen opsnapper pakker der bliver sendt (uden kryptering er dette nemt), så kan de se hvilken mac adresse der bliver brugt, og idag er det nemt at flashe sin mac adresse så man kan ændre den til hvad man vil, og derefter kan de nemt tilgå dit trådløse netværk !
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
17. februar 2005 - 12:34 #5
I hvert fald kunne min brors laptop ikke finde netværket, før jeg gav den tilladelse med MAC filteret, så, ville faktisk selv mene det skulle være nok :-)

Windows siger til mine WEP kodings ting, at det skal være 5 bit ANCII ting, el. lign.... Altså, det er en forkert dims. :o

Der har jeg også prøvet sådan noget 'ABCdef1234' osv...

med 64 bit ancii og 10 hex ting... WPA PSK synes jeg godt om, den virker perfekt her.. :-)

Bortset fra den ting at nogle kort ikke understøtter WPA tingestet :o
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
17. februar 2005 - 12:36 #6
Næh, "64 bits 10 hex digits" hed den ;)
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
17. februar 2005 - 12:37 #7
Nogle af jer som kan give et eksempel på 64 bits hex digits ? :o
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. februar 2005 - 12:41 #8
d4rkd3vil hvis din bror's maskine kørte med NetStumbler er jeg sikker på at den ville kunne finde dit netværk, lige meget hvordan du beskytter det. Og da er det en fordel at køre med den bedst mulige kryptering (MAC filter er ikke kryptering), for at undgå at andre:
- bruger din forbindelse
- hacker dig og din netbank

http://www.stumbler.net/

Direkte link til programmet: http://www.stumbler.net/download.php?site=1&filename=NetStumblerInstaller_0_4_0.exe

Net Stumbler er ikke et hacker værktøj, men det er meget effektivt til at se hvad der er af netværk i et område.
Avatar billede prologic Nybegynder
17. februar 2005 - 12:45 #9
0123456789ABCDEF ;)
Avatar billede articfruit Nybegynder
17. februar 2005 - 13:11 #10
desuden kan mac adressen stadig læses i opsnappede pakker, selvom at der er kryptering på! Mac adressen står stadig i "plaintext" altså ukrypteret...
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
17. februar 2005 - 13:40 #11
Jeg har NetStumbler på min egen maskine. Alene til at gå hen til min ven, mellem 100-200m fra mig af. Der opsnappede den 3 usikre trådløse netværk, uden kryptering..

Men, WEP krypteringen kan jeg simpelthen ikke få til at virke,

Nu har jeg prøvet prologics eksempel,

01234566789ABCDEF,
ABCDEF0123456789
...osv.

WPA Pre-Shared-Key, med f.eks. qWeRtY1234 ...etc. Virker fint nok...

Kan barei kke få WEP til at funke, som er det eneste det PCMCIA // CardBus kort understøtter (64 & 128 bit..)

Key 1:
Key 2:
Key 3:
Key 4:

Skal jeg da bruge en af de keys eller Passphrase'n til min konfiguration på Windows ?

Indtil nu har jeg prøvet med passphrase tingen. Men det funker ikke.

Det er ligesom om at Windows kun vil lade de der WEP nøgler blive på 8 i længden,
når jeg går ind i indstilningerne igen, så er den cuttet ned til 8 :o
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. februar 2005 - 17:17 #12
Hos mig virker det sådan at jeg indtaster en Passphrase i Routeren. Routeren laver så 4 keys. Key 1 indtaster jeg så som den Key netkortet skal bruge.

WPA er mere sikker end WEP. Mit gæt er at WPA ikke virker fordi det kun er i XP Pro.
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
17. februar 2005 - 17:27 #13
WPA virker fint nok i min WinXP Home Edition, men det PCMCIA netkort som ikke kunne få adgang, var pga. det var WPA, og ikke understøttede WPA. Det var en XP Pro..

Altså Key 1, osv. skal bruges som netværksnøgle med WEP ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. februar 2005 - 22:44 #14
ja key 1 virker for mig!
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
18. februar 2005 - 22:39 #15
Behøver jeg at lave de der JHN&"#CZLGH underlige like keys på mine maskiner?

Kunne jeg ikke bare selv genere Key 1-4 selv?

F. eks.

PC1
PC2
PC3
PC4

For at give et eksempel.. ;)?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
19. februar 2005 - 09:25 #16
jo det kan du da, hvis routeren tillader det. Men i en Key må du kun bruge følgende tegn 0123456789abcdef

Hvorfor ikke bruge Routerens Passphrase og så udlæse den KEY1 den laver for så efterfølgende at indtaste KEY1 på dit netkort!
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
27. februar 2005 - 16:15 #17
Okay, men generelt ville jeg nærmest vide om MAC filter ville være nok, hvilket jeg har forstået stadig er usikkert. :o Lukker og giver the_party_dog svar fordi jeg fandt ud af at det sagtens kunne lade sig gøre med et MAC filter alene, bare en usikker vej :-)
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
27. februar 2005 - 16:15 #18
ups, "svar" -> "point" efter 'the_party_dog' ;-)