Avatar billede wittnezz Nybegynder
15. februar 2005 - 16:11 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Læse sygesikringsbevis med kortlæser

Er der nogen der har erfaring i at læse data fra sygesikringsbevis via en kortlæser. (Har et cherry-tastatur med indbygget kortlæser!). Jeg har en kunde som har et simpelt booking system (lavet i c#/.net) og som gerne vil have udvidet med en kortlæser, der kan udfylde felter som navn, fødselsdato og adresse fra kortet, da det sparer en del tid pr dag.

Hvis nogen har en ide til hvordan jeg skal tilgå problemet, vil det være fedt... (Helst med noget c#)

Ellers må jeg jo igang med den gode gamle trial and error facon...
Avatar billede burningice Nybegynder
15. februar 2005 - 17:19 #1
tror erlig talt du får mere held med at implementere en java løsning. Evt en java-server som din C# booking-klient kommunikerer med

http://www.javapos.com/
Avatar billede driis Nybegynder
15. februar 2005 - 17:35 #2
Et tastatur med indbygget kortlæser vil typisk blot sende de tegn der er gemt på kortet, gennem PS/2 porten. Du skal så have hittet ud af præcis hvilke informationer der ligger på sygesikringskortet og hvordan de er organiseret. Et magnetkort indeholder ikke ret meget data, jeg tror det er omkring 20 bytes. Så et gæt vil være at det eneste der står på magnetstriben, er CPR nummeret, hvorfor det sikkert er nemt at gætte sig til, hvordan dataene skal sættes sammen.

cyberfessor >> Hvorfor tror du at Java vil være bedre til opgaven ??
Avatar billede driis Nybegynder
15. februar 2005 - 17:42 #3
Jeg lavede lige et Google opslag, der kan være 40 - 80 karakterer på et standard magnetkort.
Avatar billede burningice Nybegynder
15. februar 2005 - 22:06 #4
ved et opslag på producentens hjemmeside står der at tastaturet understøtter OPOS og JavaPoS, som trods alt er accepterede og udbredte industristandarder. Så ved at bruge JavaPoS benytter man sig af en veletableret standard der er bakket of af firmaer som Sun, IBM og NCR.
Avatar billede rbj_fp Nybegynder
16. februar 2005 - 08:56 #5
cyberfessor... når at tastaturet nu understøtter OPOS, kan wittnezz da bare bruge en UPOS-ocx til at interface til kortlæseren, og derved kan han bruge C#
Avatar billede burningice Nybegynder
16. februar 2005 - 10:14 #6
det kunne han :) jeg har dog selv best erfaringer med JavaPoS da OPOS har en tendens til at være ustabil og bøvlet. Specielt hvis man vælger at skifte f.eks. sit tastatur ud, eller der er nogle standerere der bruger et andet tastatur en resten kan OPOS blive et mareridt.
Avatar billede rbj_fp Nybegynder
16. februar 2005 - 10:43 #7
hmm..... mærkeligt nok, jeg har ikke nogle større problemer med at anvende OPOS. (godt nok bruger vi det gennem C++ og VB) men der bør ikke være nogle større problemer med at omskrive fra C++ til C#
Avatar billede wittnezz Nybegynder
20. august 2010 - 08:35 #8
blev lige påmindet om dette gamle issue (via expertens mail robot)... Fik det lavet - men kan desværre ikke huske hvordan.