Avatar billede labanen Nybegynder
15. februar 2005 - 12:37 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Dele mapper kontra åbne sin computer for hele netværket

Hej eksperter

Jeg har fået shinet min gamle udtjente computer op og sat et par ligeledes gamle harddisks i. Maskinen kører 900mhz og har 128 mb ram. Den kan med andre ord stort set kun bruges til lager plads.

Det er jeg så igang med at sætte den op til, der er installeret en win XP både på den og på min "rigtige" computer som skal kunne forbinde til den.

Problemet er at hvis jeg aktivere min gæstekonto på den gamle computer og deler en mappe så får alle brugere på netværket adgang til mappen og jeg bor på et middelstort kollegie med knap 900 beboere så det gider jeg ikke. Hvis jeg derimod deaktiverer gæstekontoen og opretter en ny adminkonto kan jeg ikke connecte fra min rigtige PC (når jeg finder computeren i den workgroup den er i og klikker, er brugernavn feltet gray'et ud og man kan kun indtaste et password)

Rent fysisk har jeg en switch som er forbundet til Kollegiets net som bl.a. giver mig min internet forbindelse og både min rigtige og min gamle PC er forbundet til samme switch. Det ser ikke ud som om der er nogen netværksproblemer, det drejer sig nok om et opsætnings spørgsmål.

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg får sat min gamle computer op med delte mapper hvor jeg og kun jeg har adgang (og fuld adgang så jeg kan slette og oprette filer) ?

mvh

Mikkel
Avatar billede hcm Nybegynder
15. februar 2005 - 12:45 #1
opret en bruger paa din gamle maskine, med samme navn og password som paa din nye maskine. Del saa mapperne paa din gamle maskine, og soerg for at kun din nye bruger (og admin) har adgang til folderen. Everyone skal vaere fjernet fra adgangslisten
Avatar billede labanen Nybegynder
15. februar 2005 - 13:00 #2
"og soerg for at kun din nye bruger (og admin) har adgang til folderen. Everyone skal vaere fjernet fra adgangslisten"

Det her kan jeg ikke finde ud af... jeg kan ikke se nogen muligheder for at gøre dette under computer administration ?
Avatar billede labanen Nybegynder
15. februar 2005 - 13:13 #3
jeg er nødt til at løbe, jeg er tilbage om 2 timer cirka... så hvis der ikke er nogen aktivitet et stk tid er det derfor.
Avatar billede labanen Nybegynder
15. februar 2005 - 16:05 #4
ja ok det her blev jeg ikke meget klogere af.. jeg kan ikke finde adgangslisten under windows XP. Jeg har engang leget med win2k server, og der var det nemt nok at finde. Det ender nok med at jeg må få installeret en eller anden windows server version før jeg prøver igen...

Lukker og slukker
Avatar billede labanen Nybegynder
15. februar 2005 - 16:05 #5
der er lidt point for forsøget, tak.