Avatar billede lotte1 Nybegynder
14. februar 2005 - 14:43 Der er 9 kommentarer

Min pc genstarter når jeg forsøger at spille spil med go grafik

Min pc genstarter når jeg forsøger at spille spil med go grafik, eller går ud af programmet/spillet.

Det er meget slemt når jeg lige har startet svinet op, men efter 2-3 (nogle gange 4-5) forsøg (på at spille spillet uden at den går ud af det); så virker den upåklageligt... ?
Når den genstarter kommer der først blå skærm, hvor der står noget om BIOS-hukommelse, og hardware-fejl. og de tekniske oplysninger er:

*** STOP: 0x0000008E (0xC0000005, 0xBFA36DB4, 0x0F3B50B74, 0x00000000)

*** nv4_disp.dll - Adress BFA36DB4 base at BF9C3000, DateStamp 4182eb4e

Har købt ny køler (pga. larm) og det har ikke hjulpet.

Det er ikke noget der ligepludselig er kommet, men har været der lige fra "fødslen" - dog er det blevet lidt værre med tiden.

Har en mistanke om at det er mine ram eller mit bundkort, uden at vide særlig meget om det.

Hvor ligger fejlen? skal jeg ud at købe nogle nye ram? eller bundkort - eller ligger fejlen et helt andet sted..?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. februar 2005 - 14:47 #1
hent www.ultimatebootcd.com Med programmerne på den kan du scanne dine RAM (mem86) og din harddisk (afhængig af producent) for fejl.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
14. februar 2005 - 14:47 #2
få opdateret din driver til kortet, det kan godt hjælpe, evt også din bios.
Avatar billede edthebob Nybegynder
14. februar 2005 - 14:49 #3
Det du beskriver, er i hvert fald en fejlkode til din display driver.

Start med at gå på www.nvidia.com og downloade den nyeste display driver og prøv med den.

Ellers kan du prøve at læse : http://www.eksperten.dk/spm/590746 og se om det hjælper på din performance, men det der lugter langt væk af en skidt driver, for varmt GFX kort eller en decideret defekt på dit GFX kort.
Avatar billede gl.k. Nybegynder
15. februar 2005 - 03:33 #4
check PCen med " memtest 86 " og " prime95 ". Findes på nettet og er gratis.
Hvis det er ok, geninstaller grafikkortdriver og Dx9c.
Avatar billede lotte1 Nybegynder
20. februar 2005 - 16:14 #5
Tak for besvarelserne.
Har først set dem nu pga. ferie, vil straks gå i krig med at teste/scanne mine ram og harddisk - eller i hvert fald forsøge...

Jeg forsøgte igen at spille hl2/counter-strike source, hvor jeg har fået følgende fejlmeddelelser:

1)
"Engine Error: too many indices for index buffer. .tell a programmer (65533>32768)"

2)
"CS programfejl: Instruktionen ved "0x024187f95" refererede hukommelse ved "0x014a9470" hukommelse kunne ikke "read""

Jeg kan ikke huske om 2)'eren var ved CS eller CS:S.

Ved ikke om i kan konstatere noget ud fra disse oplysninger?
Avatar billede lotte1 Nybegynder
20. februar 2005 - 16:22 #6
okay.. hvordan bruger jeg memtest 86? skal jeg bruge daemon tools? hvordan laver man en boot cd - hvis det er det jeg skal gøre??
Ved ikke så meget om dette..
Avatar billede lotte1 Nybegynder
20. februar 2005 - 17:46 #7
har fundet ud af det...
Avatar billede lotte1 Nybegynder
20. februar 2005 - 21:31 #8
Jeg har testet mine ram med "memtest86" - uden fejl efter 45 min.
MEN har også testet med noget der hedder "Prime95" - hvor jeg 2 gange har fået samme fejl, den så således ud (har prøvet 4-5 gange, hvor fejlen er kommet efter/under 4., 5., og 7. test):

FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file
Execution halted
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
21. februar 2005 - 08:38 #9
tyder på din ram ikke er helt raske mere, hvis du har to blokke, kan du prøve at fjerne den ene af gangen og se hvad resultat det giver. der står måske også noget uddybende i den der stress.txt. den kan du bare åbne med en teksteditor og læse.