Avatar billede thornbech Nybegynder
23. marts 2001 - 14:36 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

2 laptops, en ISDN-linie og en printer ønskes forbundet

To laptops, en ISDN linie og en printer ønskes opsat i netværk. Kan man benytte USB porte til skabelse af dette lille netværk... altså en dobbelledningUPSting.... ISDN modem optager allerede porten på den ene laptop...masteren... kan man tilkoble modemet (LASAT SPEED II) ved hjælp af \"alm\" ledning og dernæst benytte USB til den anden laptop, så den kan benytte masterens ISDN opkobling og printer???

Avatar billede riversen Nybegynder
23. marts 2001 - 14:46 #1
Jeg har sq aldrig hørt om at man kan forbinde 2 pc\'ere via USB, men jeg har da en anden løsning.

Du skal have fat i 2 pcmcia netkort. Du installerer selvfølgelig disse.
Opsætningen af pc\'erne er som følger:
Installer protokollen tcp/ip
PC1 får fx. IP nr. 192.168.0.1
PC2 får fx. IP nr. 192.168.0.2
Subnet mask kan være 255.255.255.0

Gå i dos i skriv ping 192.168.0.1 fra pc2...får du svar så er forbindelsen ok. De skulle også kunne se hinanden i andre computere.

Måske skulle det også lige med at du skal bruge krydset kabel...det må ikke gå lige igennem m.m. du bruger hub/switch.

For at dele din internetforbindelse kan få fat i noget 3. parts software. Prøv at kigge her
http://download.cnet.com/downloads/1,10150,0-10001-103-0-1-7,00.html?tag=srch&qt=internet+connection+sharing&cn=&ca=10001

Du skriver ikke noget om styresystem, men denne funktion er fx med i Win98SE og nyere.
Avatar billede riversen Nybegynder
23. marts 2001 - 14:53 #2
øh, glemte lige det med printeren...
Når du er inde i netværksegenskaber er der en knap der hedder noget i retning af Fil- og printerdeling...den trykker du på og vinger de to muligheder af.
Dernæst kan du højreklikke på din printer og vælge Deling...her giver du printeren et share-navn, hvorefter du kan installere den på den anden maskine. Husk at vælge at installere den som netværksprinter på den anden maskine, som den ikke er koblet direkte til.
Det kræver selvfølgelig at den ene pc er tændt for at den anden kan udskrive.
Avatar billede makse Nybegynder
23. marts 2001 - 15:00 #3
Du kan sagtens køre netværk over USB porten.
Danbit sælger dem f.eks. www.danbit.dk/kat2001/1505.phtml

De kan dog fås noget billigere. Kig på http://www.edbpriser.dk/netvaerk/net-usb.asp

Så er det bare at køre ICS på PC\'en der er tilsluttet modemet.
Avatar billede riversen Nybegynder
23. marts 2001 - 15:03 #4
hvad er hastigheden egentlig så?
Avatar billede makse Nybegynder
23. marts 2001 - 15:09 #5
Riversen > Jeg mener Max. er 6 Mb.
Avatar billede riversen Nybegynder
23. marts 2001 - 15:14 #6
det er da til at leve med ;-)
Avatar billede makse Nybegynder
23. marts 2001 - 15:23 #7
Det er ihvertfald en lidt billigere løsning, end 2 PCMCIA netkort.
Men langt fra så hurtig. Men det kommer jo an på ens behov.
Avatar billede thornbech Nybegynder
23. marts 2001 - 16:06 #8
makse... vil det så sige, at jeg godt kan køre med alm isdn hastighed på laptop 2...altså på nettet.... Dit link. Skal det forståes så det er det hersens dbl link USB jeg har brug for?
Avatar billede makse Nybegynder
23. marts 2001 - 16:32 #9
Der skulle ikke, i teorien, være noget problem med hastigheden. Men jeg har ikke prøvet det selv.

Om den direkte USB til USB løsning, virker som en alm. netværkssammenkobling er jeg dog lidt i tvil om!
Alternativet er så den noget dyrere USB til NET løsning, som vil virke som et alm. netværk.

Avatar billede riversen Nybegynder
23. marts 2001 - 17:00 #10
isdn er jo kun 64Kb eller 128Kb, så der burde absolut ikke blive problemer.
Avatar billede thornbech Nybegynder
23. marts 2001 - 17:21 #11
ok....så jeg kan godt gå ud og købe et interlink USB kabel....men skal jeg så bruge en type software til at styre det hele (Danbit incl. et program der hedder PC Bridge)? Er det nødvendigt med et sådant... eller kan jeg \"bare\" brug Win NT tilat styre det med....?
Avatar billede makse Nybegynder
23. marts 2001 - 17:45 #12
Jeg har lige nærlæst Danbit\'s beskrivelser. Og det ser ikke ud til at du kan bruge den direkte USB til USB løsning. Den understøtter f.eks. ikke TCP/IP protokollen.
Altså skal du bruge USB til NET løsningen. Den fungerer på samme måde, som hvis det var et alm. netkort du satte i.
Avatar billede riversen Nybegynder
23. marts 2001 - 17:55 #13
pcmcia netkort koster lidt over de 1000 kr., så det kan godt gå hen at blive lidt krydret.
Avatar billede rolli Nybegynder
23. marts 2001 - 20:38 #14
Hmmmmm, dette problem er lidt kryptisk Ik fokes :)

Men jeg ville nu lave det rigtigt, måske dyrt, men bedst på sigt!!!
Zyxel 100IH Router, ISDN med 4 ports HUB
2 stk PMCIA net-kort,
plus 2 stk Patch kabler

Disse burde kunne erhverves billigt via den Blå Avis!!

På denn måde laver du et lille hjemm nætværk og kan igen sette 2 extra PC\'er uden problemer!!!

Jeg mener også at Routeren har DHCP\'en aktiveret fra starten så der skal ikke tænkes på IP adresser på pcerne....

OK det er et alternativ og måske den rigtige løsning og så på sigt.
Avatar billede thornbech Nybegynder
24. marts 2001 - 17:08 #15
ok, nu har jeg efter også at have konfereret med en pcbutik købt et sandberg interlink kabel, som det Makse fandt og sendte link til. Problemet er nu bare, at jeg ikke kan finde tilføj ny hardware på Win NT...hva\' gør man så? Dette er nemlig det første led i den medfølgende installationsvejledning, for at connecte de to pc\'ere ... derefter skal man installere et datalink program kaldet PC-linq, men det kan først gøres efter installation af kabel vha tilføj ny hardware...... hva\' gør jeg?
Avatar billede thornbech Nybegynder
25. marts 2001 - 19:15 #16
Ok.... nu har jeg ledt og ledt for at finde ud af, hvorfor man ikke kan \"tilføj ny hardware\" i Win NT og samtidig har jeg desværre erfaret, at Win NT ikke kan sammen med USB.... altså kan jeg ikke bruge USB interlink metoden til det her, eller hva?..... Hurtigt svar søges........
Avatar billede makse Nybegynder
25. marts 2001 - 19:25 #17
Jeg har ikke WinNT selv, men jeg vil da gerne prøve om jeg kan finde en løsning til dig. Ellers er det jo spildte penge.
Avatar billede makse Nybegynder
25. marts 2001 - 19:40 #18
Avatar billede thornbech Nybegynder
25. marts 2001 - 22:09 #19
hej makse... det er stort af dig at hjælpe... pengene er dog ikke helt tabte, hvis ikke en løsning fremkommer, da jeg har fået lovning på pengene tilbage minus 5%, hvis ikke det virker.... inden jeg installerer driveren skal jeg lige vide om det er på begge maskiner det skal gøres?
Avatar billede makse Nybegynder
25. marts 2001 - 22:12 #20
Det skal kun installeres på de/den maskine(r) der kører WinNT.
Avatar billede thornbech Nybegynder
25. marts 2001 - 22:36 #21
ok done.. men hvad så nu.. der er stadig ikke nogen kontakt igennem det hersens PC-Linq ... den driver jeg har lagt ind, er der nogen meddelelser at finde herigennem, om hvorfor der ikke er kontakt...?
Avatar billede makse Nybegynder
25. marts 2001 - 22:41 #22
Har du prøvet at køre edgeport.exe?
Avatar billede thornbech Nybegynder
25. marts 2001 - 22:48 #23
ja, meddelelsen er da \"no edgeport devices were detected\"

Under com port assignment har jeg også forsøgt at sætte den til \"Based on physical USB port\".. men uden resultat
Avatar billede thornbech Nybegynder
25. marts 2001 - 22:53 #24
desuden får man under USB Devices følgende log file:( hvis der er noget der skal reageres på fra min side, er jeg nok nødt til at få lidt guidning, da det her er ukendt land for mig):
----------------------------------------
USBTray Log File: Sunday, March 25, 2001  22:53:19

Number of USB Host Controllers: 1

UsbHc0
|    PciID: VEN8086_DEV7112
|    Type: UHCI
|    Revision: 1  (0x1)
|    SubVendorID: 0  (0x0)
|    SubSystemID: 0  (0x0)
|    BusNumber: 0  (0x0)
|    DeviceNumber: 2  (0x2)
|    FunctionNumber: 2  (0x2)
|    Model: Intel 82371AB/EB PCI to USB Universal Host Controller
+--VID0000_PID0000_RootHub0
  |    Device Descriptor: 120100010900000800000000000100000001
  |    Config Descriptor: 090219000101004000090400000109000000070581030100FF
  |    Class: 9  (0x9)
  |    Class Name: USB Hub
  |    SubClass: 0  (0x0)
  |    Protocol: 0  (0x0)
  |    Power (mA): 0  (0x0)
  |    Powered by: Power Supply
  |    Product Name: Generic Usb Hub
  |    Driver: usbhub
  |    NumPorts: 2  (0x2)
  |    Load Status: Loaded
  |    NT Error Status: 0  (0x0)
  |    USBD Error Status: 0  (0x0)
  |    Error Msg:
  |    Hub Descriptor: 092902120032000006
  +--[Port1] - VID067B_PID0000_RootHub0_Port1
  |        Device Descriptor: 12010001000000087B060000000001000001
  |        Config Descriptor: 09022700010100A0320904000003FF000000070581030100010705020240000007058302400000
  |        Class: 255  (0xFF)
  |        Class Name: Vendor Specific
  |        SubClass: 0  (0x0)
  |        Protocol: 0  (0x0)
  |        Power (mA): 100  (0x64)
  |        Powered by: USB BUS
  |        Manufacturer: Prolific Technology Inc.
  |        Driver: Error Loading Driver
  |        Load Status: Loaded
  |        NT Error Status: -1073741772  (0xC0000034)
  |        USBD Error Status: 0  (0x0)
  |        Error Msg: Driver Failed to Load
  +--[Port2] - Device Not Connected

  ***** End of Log *****

Avatar billede makse Nybegynder
25. marts 2001 - 23:19 #25
Ja, umiddelbart vil jeg mene at der er fundet USB porte. Men jeg kender hverken til programmet eller WinNT. Så dit gæt er nok bedre end mit. :)

Har du også installeret edgeser.sys filen? Den skal måske/måske ikke med.

Jeg leder lige lidt mere efter noget bedre.
Avatar billede makse Nybegynder
25. marts 2001 - 23:26 #26
Okay, jeg tror jeg har fundet det du skal bruge.

Læs på den her side:
http://www.usbman.com/Win%20NT%20USB%20Guide.htm
Avatar billede makse Nybegynder
25. marts 2001 - 23:31 #27
Typisk, lige så snart en driver er sjælden, skal de havde penge for den.