Avatar billede dkaaxx Nybegynder
12. februar 2005 - 15:36 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Dell 2005FPW eller Samsung 913N ?

Jeg har overvejet længe at skifte min ellers fremragende CRT skærm ud med en flad. Jeg har læst meget frem og tilbage, bl.a. her på siden, for at blive klogere. Nu står mit valg så mellem disse to skærme.
Dell: http://www.prad.de/guide/screen1523.html
Samsung: http://www.prad.de/guide/screen1564.html
Jeg skal bruge skærmen, udelukkende til at spille online Counter Strike.
Jeg er på forhånd HELT vild med Dell skærmen, den er utrolig flot, og har nogle fede features som PIP og USB hub., men jeg har her på forumet læst så meget om 913N, at jeg bliver nød til at få opklaret et par ting.

Samsung bruger TN panel, og har en responstid på 8 ms.
Dell bruger S-IPS, og har en responstid på 12 ms.

Jeg har læst at S-IPS er hurtigere end TN, så Dell skærmen faktisk er ligeså hurtig som Samsung, er det rigtigt ?
(jeg har læst:http://www.eksperten.dk/spm/588284#rid5315598, men jeg synes lede kom lidt nemt rundt om S-IPS)

Desuden mangler Samsung DVI, hvilket jeg også har læst er en klar fordel, er det rigtigt ?

På forhånd tak
Avatar billede klavil Seniormester
14. februar 2005 - 19:10 #1
Hold dig til Samsung 913N. Den har hurtigere opdateringhastighed og kontrast. Eneste ulæmpe er at den ikke har DVI, men mig personligt så er der ikke den store forskel på den analoge/digitale udgang.
Avatar billede klavil Seniormester
14. februar 2005 - 19:13 #2
Prøv at læs hvad lede skriver. TN er bedre end S-IPS, så derfor stadigvæk Samsung. Jeg vil dog sige at DELL er pænere ud. Jeg sidder dog selv med en Samsung 710N og den ligner 913N meget og det er bestemt ikke en grim skærm tværtimod.
Avatar billede dkaaxx Nybegynder
15. februar 2005 - 17:02 #3
Nu er jeg jo nok sådan en træls person, der ikke bare tror på det første det bedste jeg læser.
Og på denne side: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Comment=true&ID=114129&ThreadID=46873 er der en forklarin der er stik imod hvad lede og andre har skrevet her på sitet ?! - svært at vide hvem man skal tro på, hvis man ikke høere flere forskellige, eller møder én, man kan stole på, ved hvad personen snakker om...
Avatar billede klavil Seniormester
15. februar 2005 - 17:12 #4
der er lidt mere læsestop til dig her:
http://www.dailyrush.dk/hardware/boards/372/topics/32191/
Avatar billede dkaaxx Nybegynder
15. februar 2005 - 17:31 #5
Jo tak skal du ha, og jeg må jo sige, at det link jo bekræfter, at S-IPS er bedre end TN. Hvorfor siger du så det modsatte ?
TN på 8 ms. er i virkeligheden nogen gange helt oppe på 24 ms når den skal vise 24-bit., hvor 16 ms. på en S-IPS er ved 24-bit og derved hurtigere...!
Avatar billede klavil Seniormester
15. februar 2005 - 17:33 #6
Jeg sagde bare det som jeg har læst, men kan også godt se det andet. Så vil jeg jo nok vælge DELL.
Avatar billede dkaaxx Nybegynder
15. februar 2005 - 17:38 #7
hehe...Ja, men nu er missionen at finde en skærm med S-IPS panel, max 16 ms. og DVI. BILLIGERE end Dell.
Skrev en mail til Dell for at få nogen oplysninger om skærmen, og fik et surt opstød tilbage...¨så f**k dem...
Så 30 point hvis du finder sådan én, og det skal ikke være http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=40154, den er for nem :)
Avatar billede klavil Seniormester
15. februar 2005 - 17:53 #8
ja så må du nok søge i tyskland evt på www.ebay.de eller www.computercity.dk
Avatar billede klavil Seniormester
15. februar 2005 - 18:55 #9
læs lige de her:
Thus, the small response time turns to be not just the main, but the only advantage of TN matrices. All of their other parameters are rather average. Monitors with matrices of that type suit for playing games and watching movies and for routine office work, but professionals may want to consider other types of the matrix. Unfortunately, this means limiting yourself with monitors with a diagonal of 19” and bigger, since the majority of 17” models have TN+Film matrices now.
Avatar billede klavil Seniormester
15. februar 2005 - 19:08 #10
http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/lcd-guide_23.html
Jeg vil sige 1-1
Det ser lidt ud til at det næsten er ligemeget hvilken en det er, altså TN eller S-IPS
Avatar billede klavil Seniormester
15. februar 2005 - 19:15 #11
http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/lcd-guide_27.html
Ud fra denne gennemgående artikel kan der vist konkluderes, at det kommer helt an på hvad man skal bruge sin skærm til. TN og IPS er dog valget.
Avatar billede klavil Seniormester
15. februar 2005 - 19:16 #12
Dette burde vel været det ændelige svar, så det er vel egentlig ligemeget hvilken en du vælger af de skærme vi har snakket om.
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
15. februar 2005 - 19:59 #13
Det er en fuckin jungle at finde rundt i hvilket panel der er bedst. Kommer også an på hvem man spørger. Jeg her selv i kontakt med en fra dell om at købe en Dell 2005FPW og jeg har kun fået posetive svar tilbage.
Avatar billede dkaaxx Nybegynder
18. februar 2005 - 14:17 #15
Well, nu har jeg købt en skærm, LG Flatron L1720B. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=40154
Jeg måtte gå på kompromis. Kunne ikke finde en 19" med S-IPS. Hvis der skulle være DVI kostede den 1500 kr. mere, så valget var ikke så svært efter lidt research.
Avatar billede klavil Seniormester
18. februar 2005 - 14:23 #16
Det er godt at man kan hjælpe. Hvorfor har du egentlig oprettet et spørgsmål, når du svarer på det selv. Det er vel ikke helt reelt.
Avatar billede dkaaxx Nybegynder
18. februar 2005 - 17:56 #17
Klavil, jeg kan godt forstå dig, men jeg har jo ikke fået et svar jeg kunne bruge, og nu er jeg sådan en træls type, der ikke giver point til "taberholdet". Det svar du gav mig, måtte du jo selv indrømme var forkert.
Hvis man kunne give trøstepoint, så skulle du da ha...men det kan man ikke...
Misforstå mig ikke, jeg prøver ikke på at give dig sviner, men synes du selv du har fortjent point?
Du kan få et TAK for diskussionen, men det bliver dit svar ikke rigtigt af....Du kunne derimod takke mig, for at du er blevet klogere på TN og S-IPS paneler, så du ikke selv komme til at købe forkert en dag.
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
18. februar 2005 - 18:34 #18
Såååådan!
Avatar billede klavil Seniormester
18. februar 2005 - 19:00 #19
dkaaxx. Der er vist noget du har misforstået herinde. Dit spørgsmål gik på TN og S-IPS. Hvilken skærm du skulle vælge.
Jeg lagde en vejledning i hvad der var hvad og hvilken du skulle vælge. Det skulle vel være en svar.
Dernæst ville du have din mening om hvilken af de 2 skærme vi mente du skulle vælge og det fik du så.
Hvis jeg har svaret forkert til dine spørgsmål ja så har jeg vist misforstået noget i dine noter.
Jeg vil sådan set give en hattefis for dine point, men når du reelt bruger de links til noget alligevel så er det vel heller ikke dig selv som har svaret på spørgsmålet.
Avatar billede dkaaxx Nybegynder
19. februar 2005 - 10:50 #20
Tjah...Vi er nok ikke helt enige i hvordan man svarer på et spørgsmål.
Forstil dig, at du er til eksamen, og sensoren stiller dig et spørgsmål, med svarmulighed "TN" og "IPS". Du svare "TN", og henviser til en kilde, der siger det stik modsatte af dig. Sensoren fortæller dig, at det svar ikke er rigtigt, hvorefter du svare "Ja, men så vil jeg jo nok vælge "IPS"".
Lidt senere svarer du så, at dit endelige svar må være, at det kan være lige meget om det er "TN" eller "IPS".
Tror du så selv, at du får 13?
Avatar billede dkaaxx Nybegynder
19. februar 2005 - 10:56 #21
Du siger måske nu, at du jo også havde svaret, at du kom an på hvad man skulle bruge skærmen til...jo jo, men det fremgår tydeligt af problemformuleringen...

Jeg mener ikke, at først et forkert svar, og derefter en henvisning til en side med henvisninger til en lang række andre sider, er et "ekspert" svar (jf. eksperten.dk). En hjælp måske, men en hjælp jeg kun fik, ved at modsige dig, fordi jeg selv havde fundet andre sider der modsagde dig.
Men hvis du kan få en admin her på sitet til at give dig ret, så må du gerne få både de 30 point, en hattefis, samt 20 trøstepoint....
Avatar billede klavil Seniormester
19. februar 2005 - 12:56 #22
Hvis du lige ligger mærke til noget i dit spørgsmål, så har jeg ikke lagt et svar men en kommentar mht det første.
Jeg kunne vel godt give dig et referat af den artikel, men mente at det ville være bedre du selv læste den, da den er ret omfattende. Så vidt jeg med mht din "eksamen" så har det blot været en kommentar og ikke et svar og der er vel stor forskel.
Mit svar var artiklen, der helt klart modsagde det som Lede havde sagt.
Det vil egentlig sige at hvis du har problemer med en computer og jeg så spørger dig hvad der er i den, så er det også forkert da det jo ikke var det spørgsmålet gik ud på.
Det eneste jeg prøver herinde er at hjælpe folk og når jeg mener at have hjulpet dem så ligger jeg et svar og ikke før.