Avatar billede provider Nybegynder
11. februar 2005 - 15:30 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Tastaturgenveje for Current Date og Current Time virker ikke

Fra Access version 1 og til 2000 har jeg brugt Ctrl+Shift+Kolon til at indsætte dags dato, men i Access 2002 bevirker denne tastkombination blot, at tabellen/formularen/queryen skifter mellem de forskellige visningsmuligheder (som om Shift tasten ikke blev aktiveret).
Jeg har en mistanke om, at det er en Microsoft bug. Kan nogen be- eller afkræfte dette?
11. februar 2005 - 16:04 #1
Det er helt korrekt, at denne genvejstast-kombination hopper i design-visning eller hvad der nu er den næste visning i XP-versionen.
Fejlen er rettet i 2003
Avatar billede provider Nybegynder
11. februar 2005 - 16:23 #2
Tak for din lynhurtige reaktion - 44 minutter (dette spørgsmål har ligget ubesvaret siden nov.2004 i Microsofts eget Acces forum).
Jeg giver dig gerne de 30 points, hvis du kan oplyse, hvor jeg kan finde rettelsen - eller skal jeg købe en 2003 Access?
11. februar 2005 - 16:28 #3
jaja, spøg du bare med "hurtigheden", men jeg havde lige et par unger, som skulle hentes i børnehave/dagpleje ;o)

Men jeg har nu heller ikke set spørgsmålet før - der plejer nu ellers ikke at gå mange spm forbi min næse ;)

Jeg har selv installeret alle servicepacks til Access XP og fejlen er der stadig (og jeg kører engelsk).

Så jeg tror bare, at man må "leve med det" :o(
Avatar billede provider Nybegynder
14. februar 2005 - 10:00 #4
Tak igen! Jeg håber da, du nåede at hente ungerne inden lukketid ...

Gad vide om man ikke selv kan definere en hotkey til formålet. Måske kan nogen lige ryste en løsning ud af ærmet - ellers må jeg jo selv til det ;)
14. februar 2005 - 10:29 #5
Det kan du sagtens (man kan jo, som udgangspunkt, alt ;)

Hvis du laver en ny makro, som hvor du kalder for "Autokeys"
I design på denne makro går du i menuen Vis->Makronavne
I den kolonne, som hedder Makronavn skriver du: ^D
I handling skriver du: AngivVærdi
I Element (for neden) skriver du: [screen].[activecontrol]
I udtryk skriver du: Date()

Herefter virker Ctrl+D som date :o)

Hvis det ikke virker, så kan det skyldes at din access ikke er sat til at pege på Autokeys som genvejstast-makro. Så mp du lige sige til.

Og jo tak - jeg nåede ungerne :o)
Avatar billede provider Nybegynder
14. februar 2005 - 11:33 #6
Jeg bruger også en engelsk Access version (i Win2k), så den oversatte fremgangsmåde blev:
New macro
Macro Name = ^D
Condition = ingen
Action = SetValue
Item = [screen].[activecontrol]
Expression = Date()
Det hele er gemt med navnet Autokeys.

Det virker bare ikke - selv om jeg har sagt "til" flere gange :o|
Fejlmeddelelse: The expression you entered has a function name that Microsoft Access can't find.

I øvrigt er det ikke lykkedes at udløse points'ene. Hvordan gør man?
14. februar 2005 - 12:08 #7
prøv (for at sikre dig, at autokeys fungere) at erstatte SetValue med Msgbox.

Hvis den gør det, så er det eneste funktionsnavn, der bruges, date(). Og hvis den ikke duer, så skyldes det, at der er vrøvl med referencerne.
Prøv da at gå i VBA-editoren (Alt+F11) og derefter i menuen Tools->references og kontroller, at der ikke står "MISSING..." ud for nogle af de afkrydsede referencer.
Avatar billede provider Nybegynder
14. februar 2005 - 13:46 #8
Det var en missing reference til dao2535.tlb som spøgte, selv om jeg havde fjernet markeringen tidligere. Det var åbenbart nødvendigt at gemme et (dummy) Module for at fjerne markeringen permanent.
Missing references var i øvrigt noget af det mest irriterende ved skiftet fra Access 2000 til 2002. Jeg overvejer stærkt at gå tilbage til 2000.
Nu virker Autokeys makroen så - men med den begrænsning, at datoen overskriver hele datafeltet, hvor Ctrl+Shift+Semikolon også kunne bruges midt i en tekst.
Men OK, Autokeys løsningen var da slet ikke så ringe, som det hedder her på fastlandet.
Men jeg kan stadig ikke se, at thomasjepsen har fået mine points, selv om jeg har klikket på alle knapperne på siden - HJÆÆLP
14. februar 2005 - 14:01 #9
ja, jeg kan godt se, at der er lidt forskel i måden den indsætter datoen på.
Man kan godt lave det om, men så skal det laves i VBA og kræver lidt mere.

Du lukker spm ved at klikke på mit navn i boksen og først derefter klikke på Accespter.

(flere gange om dagen, er der folk, som har problemer med dette - jeg ved ikke hvorfor de ikke laver det om?)
14. februar 2005 - 14:12 #10
takker :o)