Avatar billede topdoubler Nybegynder
11. februar 2005 - 15:14 Der er 14 kommentarer

Lyden forsvinner av og til

Har en gammel pc som har ett stort problem.

Når jeg skal bruke den til å se på film eller høre musikk med så forsvinner lyden av og til i perioder på 2-5 sekunder, og kun når er det er lite lyd i filmen/musikken.

Trodde først det var ett codec problem, men ettersom problemet fortsatt var der etter formatering så har jeg sett bort fra det, og regner med at det er en hardwarefeil.

Har prøvd og disable lydkortet, og kjøre onboard, men da vil ikke engangen maskinen kjøre stabilt. (Må lydkortet helt ut for å kjøre onboard?)

Oppsett:
CPU: tbird 1.2
HK: MSI K7 Master (MSI-6341) (amd 761 northbridge og VIA "ett eller annet" southbridge)
Lydkort: Creative Live!
Minne: 768 DDR

Så spørsmålet er om det er prosesseringen på hovedkort eller lydkort som mest sannsynlig har tatt kvelden? Og om det evt. finnes noen programmer som jeg kan bruke til å sjekke ut dette?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
11. februar 2005 - 15:19 #1
er alle drivere opdateret - også via hyperion til chiset
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
11. februar 2005 - 15:19 #2
chiset= chipset
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
11. februar 2005 - 15:20 #3
hvilket OS?
Avatar billede topdoubler Nybegynder
11. februar 2005 - 15:28 #4
OS er XP SP2.

Har aldri hatt noe behov for driverne til Chipset før, da dette bare plutselig skjedde en dag, og siden har det vært dødt som jeg beskriver. Finner heller ikke drivere til VIA chipsettet. Alle de andre driverne er de nyeste.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
14. februar 2005 - 08:58 #5
du kan jo prøve om everest kan hjælpe, den undersøger alle dele i din pc.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
16. februar 2005 - 04:15 #6
hvis det ern noget der pludselig er kommet kunne det tyde på en hardwaredefekt??
hent chipsetdrivere her: http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=2
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
16. februar 2005 - 04:15 #7
skete det ved opgradering til SP2
Avatar billede topdoubler Nybegynder
16. februar 2005 - 16:48 #8
Ja, det skjedde faktisk etter oppgradering til SP2. Det har jeg ikke tenkt over før du sa det.

Trodde selv at det var lydkortet, men har også fått tegn på at det kunne være HK, men pga etter oppgradering til SP2, så kan det være så enkelt som at driverstøtten er annerledes...?

Everest? Hvor finner jeg det?
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
17. februar 2005 - 09:00 #9
http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en, her vælger du det der passer til dit, downloader og installerer. Det er et gratis program
Avatar billede topdoubler Nybegynder
17. februar 2005 - 10:36 #10
Har funnet det, og prøvde med det, men ga ikke flere svar. Prøvde så å installere win98 for å sjekke om det var der også, og det var det, så da er det ikke tvil om at det er hardware, men er det mest sannsynlig på lydkort eller hovedkort?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
17. februar 2005 - 10:49 #11
hmm - jeg ville vende det om og spørge: hvad er nemmest/billigst at tjekke.
svar lydkort! prøv med et andet. hvis det er et SP2-topic, er det underligt hvis det skulle være hardware, men prøv alligevel. men jeg synes ikke det er nemt at gætte om det er det ene eller det andet
Avatar billede topdoubler Nybegynder
17. februar 2005 - 10:53 #12
Finnes det noen programmer som sjekker maskinen dypere enn Everest?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
17. februar 2005 - 11:34 #13
everest tjekker _hvad_ det er for en hardware
du kan bruge fx drhardware eller sisandra eller andre til at tjekke hvordan det funker
men fejl i hardware/software, hvis det er det du tænker på, vil typisk findes ved at prøve sig frem
hvad præcist mener du med at tjekke dybere
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
17. februar 2005 - 12:54 #14
det du kan gøre er evt. at afprøve lyd-funktion med windows' eget test af f.eks. jingles. dernæst se på din player, jeg ved ikke om du bruger windows media player eller real player eller? kontroller driverne til den, at det er nye XP drivere.
Everest fortalte ikke noget om dine drivere? Du har vel ikke en power down funktion, som prøver at gå i strømsparemode? det kan godt frakoble lyden. ligeså, hvis der er andre systemprocesser som forsøger at starte.