Avatar billede schom Nybegynder
10. februar 2005 - 15:26 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

NTFS eller FAT32 til backup drev

Hej,

Jeg har en bærbar med XP pro installeret. Jeg vil gerne dele harddisken op i to drev og bruge det ene drev til backup.

Mit spørgsmål er:

Skal jeg lade backup drevet være NTFS eller FAT32? Hvad er smartest?

Det drev, hvor XP er installeret kører NTFS.

Hilsen
Kristian
Avatar billede affitheking Nybegynder
10. februar 2005 - 15:29 #1
jeg synes du skal køre NTFS for fat32 er gammel og det køre lidt bedre med NTFS
Avatar billede schom Nybegynder
10. februar 2005 - 15:33 #2
Jeg tænker på om der ikke er noget med at det er svært at få adgang til NTFS, hvis XP ikke virker - og det vil jo være her, at jeg har brug for backup?
Avatar billede backside Nybegynder
10. februar 2005 - 15:35 #3
Jo, ntfs kan se fat systemer, men fat systemer kan ikke se ntfs.
Stadig ingen tvivl om at ntfs er bedst, men det kan give problemer som du selv er inde på.
Jeg ville anbefale fat.
Avatar billede levich Nybegynder
10. februar 2005 - 15:40 #4
Korrekt, hvis du f.eks. bruger Norton Ghost til backup. Fat kan læses af flere systemer og er derfor "bedre" til backup
Avatar billede levich Nybegynder
10. februar 2005 - 15:43 #5
... restore fra Norton Ghost skal ske fra en fat partition. Hvis du laver backup, som du senere blot kopierer til den første partition kan du lige så godt bruge ntfs.
Avatar billede schom Nybegynder
10. februar 2005 - 15:43 #6
Jeg har desværre ikke Norton Ghost. Hvis jeg vælger fat, skal det så være fat32 eller fat16?
Avatar billede backside Nybegynder
10. februar 2005 - 15:46 #7
fat32
Avatar billede levich Nybegynder
10. februar 2005 - 15:49 #8
fat32 understøtter lange filnavne, hvilket du sikkert får brug for.
Avatar billede hcma Novice
10. februar 2005 - 16:48 #9
Norton Ghost: Understøttede filsystemer til sikkerhedskopierings- og gendannelsesopgaver:
Alle FAT/32
ALLE NTFS
Linux EXT2/3
Avatar billede plazm Nybegynder
10. februar 2005 - 16:50 #10
du kan sagtens tage NTFS. hvis det går helt galt kan du med en livecd baseret på linux komme ind til dine data den vej
Avatar billede fader_dk Nybegynder
12. februar 2005 - 06:12 #11
Vil så Bestemt mene at selv om  NTFS er den smule hurtigere og stabil  ville jeg vælge fat32 men kune hvis du ikke skal kører noget fra harddisk!

fordi hvis dataen på dit backup drev skulle forsvinde ved et "uheld" er de nemmere ar genvinde fra fat32 selv efter en formatering

men hvad slags back up er det er det af system eller arbejde eller er det musik og den slags???
Avatar billede schom Nybegynder
12. februar 2005 - 12:08 #12
Det er dokumenter, billeder og musik jeg tager backup af.
Avatar billede levich Nybegynder
12. februar 2005 - 14:57 #13
Med den slags backup kan du sagtens bruge NTFS, hvilket er at anbefale.

Du skrev tidligere at det kan være svært at få adgang til backup'en, hvis windows xp ikke virker. Det er selvfølgelig korrekt. Men hvis windows xp ikke virker, bliver du jo nød til at installere det om igen, og først derefter vil du kunne bruge din backup til noget.
Avatar billede schom Nybegynder
13. februar 2005 - 23:35 #14
Ok, Jeg takke for de gode råd og deler lidt point ud.
Avatar billede ejvindh Ekspert
14. februar 2005 - 10:54 #15
Jeg vil klart anbefale fat32 idet det kan du tilgå fra alle styresystemer fra Win98 og fremefter (inkl. diverse bootdisketter og Linux). Jeg ved at mange siger at NTFS kan også accesses fra en Boot-cd med linux, men medmindre nogen i denne tråd kan forklare mig en metode, der virker (og som ikke er afprøvet i denne tråd: http://www.eksperten.dk/spm/584430) så vil jeg mene at det passer ikke i øjeblikket. Captive-NTFS (som bruges i Linux) virker ikke godt i øjeblikket!

Det er selvfølgelig rigtigt at der er nogle fordele ved NTFS i forhold til Fat32, men på en backup-HD mener jeg altså ikke de er særligt vigtige, idet det jo ikke er et drev, hvor der skal arbejdes intensivt på.
Avatar billede ejvindh Ekspert
14. februar 2005 - 10:57 #16
Levich: I øvrigt så understøtter det gamle fat16 nu også lange filnavne. Windows95 brugte jo også disse navne ;-)