Avatar billede kakke Nybegynder
09. februar 2005 - 21:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvad fylder det

Jeg har 4 timer analog video på VHS videobånd som jeg ønsker at digitalisere. Hvilket format kan anbefales - jeg ønsker minimal tab af kvalitet. Hvor meget vil dette fylde i GB. Jeg vil desuden samtidig gerne have specifikationer for hvordan komprimeringen skal være( grabbingen med bitrade eller hvad det hedder osv..)?

Jeg kan oplyse jeg bruger Pinnacle til at få video in i min pc og derefter enten software fra Pinnacle eller fra Adobe
Avatar billede moocher Nybegynder
09. februar 2005 - 21:50 #1
En start, ved ikke hvor langt i er. ;)

http://piratgruppen.org/article.php3?id_article=127

JEg vil anbefale, DivX codec. Du kan selv vælge hvor meget du vil komprimere osv
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
09. februar 2005 - 22:59 #2
når jeg har rippet nogle TV-programmer med mit TV-kort har det fyldt ca. 1gb per time! så omkring 4-5 stykker vil jeg tro :)
Avatar billede nlgj Nybegynder
10. februar 2005 - 09:13 #3
Når jeg optager fra TV til harddisk i bedste kvalitet (MPEG-2, 720x576, 25 billeder i sekundet, 7200 kbps) fylder en times optagelse ca. 3,2 GB.
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
10. februar 2005 - 16:26 #4
DVD kvalitet er normalt 2 timer = 4,7 GB, du kan dog ganske roligt gå lidt på kompromis med kvaliteten da det jo drejer som VHS optagelser.
Avatar billede kakke Nybegynder
14. februar 2005 - 19:56 #5
Nlgj

Hvad svarer den kvalitet til ? er det VHS kvalitet. 720x576 vil det ikke kunne ses på alm. tv skærm ? hvis det kan er det så også i god kvalitet ? eller er det kun velegnet til pc skærm
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
14. februar 2005 - 20:52 #6
jakobskovgaard: DVD-kvalitet fylder mere end du har skrevet. 1½ time kan godt fylde 8gb på en skive. Derfor mange søger programmer der kan nedjustere kvaliteten efter ripning så den kan komme på en almindelige brandbar skive
Avatar billede nlgj Nybegynder
15. februar 2005 - 09:56 #7
Den kvalitet er særdeles velegnet til (wide-screen) TV. Tv'ets opløsning ligger på 768 x 576.
Jeg kan ikke lige huske opløsningen for et 4:3 TV.

Men i hvert fald er mine optagelser nærmest i DVD kvalitet på mit TV.