Avatar billede borst Nybegynder
09. februar 2005 - 20:40 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

kan ikke boote efter disconnect

jeg kører med windows xp på et sata raid 0. den ene disk er blevet pillet fra og sat til igen. Nu xp ikke boote. Den kommer til den første grafiske skærm hvor der står Windows XP og så genstarter maskinen.
jeg har prøvet følgende:
Starte i fejlsikret tilstand: samme resultat
fixmbr i recorery console: ingen ændring
fixboot i recovery console: ingen ændring

det skal lige siges at xp var installeret på I: drevet men det har vel ikke noget at betyde når det drejer sig om mbr og boot?

Mobo er et asus p4 800e-deluxe
Avatar billede kalp Novice
09. februar 2005 - 20:48 #1
Jeg ved faktisk ikke hvad mbr er hehe... men ved at boot.ini leder efter windows på det drev du har indstalleret den på så den forventer at windows ligger på det korrekte drev.
Avatar billede kalp Novice
09. februar 2005 - 20:49 #2
Ps. kan være jeg ikke helt har forestået spørgsmålet.. lader det lige køre oppe i hovedet lidt mere hehe
Avatar billede moocher Nybegynder
09. februar 2005 - 21:06 #3
du er ikke kommet til at pille ved nogen af switchene på harddisken
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2005 - 21:23 #4
Har du ingen mulighed for at se om "boot.ini" peger på den rigtige disk ??
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. februar 2005 - 07:47 #5
Du skal ind i raidmanageren og være sikker på at dit raid er ok igen. Hvis du har forsøgt at boote imens disken har været pillet fra vil raidmanageren sætte raidet til corrupt, da halvdelen af dataene jo manglede. Jeg tror ikke den automatisk retter op på et så alvorligt problem. Det skal du gøre manuelt, ved at sætte nr 2 disk online.
(Dette sagt helt generelt, jeg kender jo ikke din hardware)
Avatar billede borst Nybegynder
10. februar 2005 - 09:33 #6
@kalp: mbr er master boot record.
arrayet er ok igen. den fejlede selvfølgelig under opstart da den ene disk ikke var sat til, men nu kører det fint.
Jeg kommer så langt som til windows XP billedet med den lille dims der kører fra venstre til højre nedenunder og så genstarter maskinen.
Dvs. den har fat i windows på en eller måde men kan ikke gennemføre opstart.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. februar 2005 - 09:52 #7
Kan du komme i fejlsikret tilstand ?
Avatar billede borst Nybegynder
10. februar 2005 - 09:57 #8
Jo, men der sker det samme. Den indlæser en række filer og genstarter så.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. februar 2005 - 10:00 #9
Så er du ude i en repair.

Her er en vejledning:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair

Husk at du skal bruge driverdisketten til raidcontrolleren under opstarten (F6) på samme måde som da du installerede maskinen.
Avatar billede borst Nybegynder
12. februar 2005 - 20:48 #10
Jeg får ikke mulighed for at vælge repair.kun almindelig install hvor den ikke helt vil kendes ved mit array. Den kan godt se partitionen men beskriver den som unknown.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. februar 2005 - 10:10 #11
Desværre. Hvis du har loadet driver disketten ved opstarten (og det har du for ellers kunne du slet ikke se partitionen) er partitionen ødelagt. Der er intet at gøre ved det mig bekendt, da det er et raid.
Alle de værktøjer jeg kender til partition recovery, virker ikke når det er raid.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. februar 2005 - 02:30 #12
Kom du videre i projektet ?
Avatar billede borst Nybegynder
25. februar 2005 - 21:46 #13
Sorry for det sene svar.
Jeg installerede windows på en ekstra ide disk og kunne så lave en repair på den ødelagte sata/raid-installation. Derefter startede jeg op i recovery consol og fixede mbr. Vupti så var mit gamle system tilbage.

Tak for hjælpen anyway.  :-)