Avatar billede cooldog_1 Nybegynder
09. februar 2005 - 20:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Den første CRT skærm

Hjælp jeg skal skrive om den første CRT skærm der kom til verdenen, er der nogle der kan hjælpe mig med det da det er til en rapport til skolen.

Hvad består CRT skærmen af?

Hvordan er der opbygget osv.
Avatar billede jacob_mortensen Nybegynder
09. februar 2005 - 20:21 #1
http://reviews.cnet.com/4520-7610_7-5084364-4.html?tag=tnav <-- Der står noget om opbygningen og fordele
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2005 - 20:25 #2
Det er for omfattende et emne til man kan skrive om det her, (altså enkortfattet forklaring), er udlært radiomekaniker, og vi brugte ca 5 uger på at lære om TV, (og det var ikke særlig meget).

Men meget kort fortalt, et billedrør virker på den måde at der foran i skærmen er et phosper lag, dette lyser op, når det rammes af en elektron stråle, denne stråle laves af en højspændingstrafo, og ligger på ca 25-28000 v (afhængig af skærm størrelse), bagerst i røret er der så 3 kanoner, som kan sidde i enten delta, eller inline, disse 3 udstyres med et R.G.B signal og dette samt afbøjnings kredsløbene gør at et billede vil blive "tegnet" på skærmen.

Kan ikek uden at gå i dybden komme med en bedre forklaring, men kan fortælle dig at du har kastet dig ud en stor opgave, mht at skrive projekt om et så omfattende og indviklet emne. (men med mulighed for at score en kanon karakter, hvis du kan forklare  hvordan det virker fra antenne indgang til billedrør)

Hvad er det for en skole / udd. du går på ?
Avatar billede cooldog_1 Nybegynder
09. februar 2005 - 22:18 #3
Jeg er i lærer som IT-supporter på 3 Hovedforløb på EUCMIDT Viborg, og vi skulle skrive om Hardware men desværre fik vi ikke lov til at vælge selv, så derfor er jeg endt som jeg er *hæhæ*, men noget helt andet er, det er da guld vær det du skriv der, det er noget jeg kan bruge, men er der ikke nogle billeder som man har forestilning om hvordan det ser ud inden i, som du forklare der?
Nå nu jeg har dig, ved du så, hvornår kom den første CRT skærm til computeren kom (der sker vel det samme i et Tv skærm som i en computeren og lavet sådan.)
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2005 - 22:39 #4
hmm har desværre kun mine lærebøger i papirform, men det er svært at formulere på en måde så du vile kunen forstå det uden at kunen vise nogle eksempler på et stykke papir, det gør det SÅ meget nemmere at forstå.

Hmm den første skærm til computer ved jeg ikke helt hvornår kom, og heller ikek TV, det er dog også vigtigt at man skelner mellem den måde tv er opbygget nu, og de tidligere modeller (som havde et lignende princip, men var dog anderledes) (samtlige computer monitorer af CRT typen og TV med CRT er opbygget på samme måde) der er dog alligevel forskelle, men blok diagrammet for en monitor og et tv er ens på nær tuner delen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. februar 2005 - 13:16 #5
Avatar billede screem_brille Novice
16. februar 2005 - 02:29 #6
Ligger lige et svar og regner da med du så for lukket dit spørgsmål ;)
Avatar billede cooldog_1 Nybegynder
16. februar 2005 - 10:43 #7
desværre kan jeg ikke bruge de svar i kommer med, jo lidt af screem brille, mennnn
Avatar billede screem_brille Novice
19. februar 2005 - 17:05 #8
var det så ikke en ide at skrive hvad du vil have uddybet ?
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 15:09 #9
Kan du ikke få lukket dette spørgsmål ?