Avatar billede stigbo Nybegynder
09. februar 2005 - 19:56 Der er 6 kommentarer

formattering af extern harddisk mrk. Lacie

Hej.
Et let spørgsmål. Hvorfor kan jeg ikke formatteret min nye extene HD Lacie 250 MB usb2 med patition magic 8.0.
Og hvordan gør jeg så, hvis jeg vil opdele hd i 4-5 mindre patitioner. ( det er et af mine svage områder, hvorfor jeg gerne vil have det skåret ud i pap.

mvh
Stig
Avatar billede viciodk Praktikant
09. februar 2005 - 20:03 #1
Højreklik på Denne Computer -> Administrer -> Diskhåndtering -> Nederst til højre skal du højreklikke på noget ikke-allokeret plads og vælg Ny Partition. Sådan fortsætter du til alle partitioner er som de skal være mht. størrelse og filformat. Hvis den skal kunne læses fra Linux eller Win 95/98 skal filformatet være FAT32, ellers NTFS. Til sidst højreklikker du på hver enkelt partition og vælger Formater.
Avatar billede viciodk Praktikant
09. februar 2005 - 20:04 #2
Det er ikke muligt at formatere en harddisk der ikke er partitioneret.

Du har ikke brug for Partition Magic
Avatar billede moocher Nybegynder
09. februar 2005 - 20:09 #3
Det kan være jeg spørger lidt dumt, men hvorfor vil du lave 4-5 partitioner på 250 mb?
Det gør jo at du er låst til det bestemte antal mb du bruger fra start.
Avatar billede stigbo Nybegynder
09. februar 2005 - 20:16 #4
jeg vil dele HD op i flere partitioner, idet jeg skal bruge den til forskellige backupformål, og opbevaring af digibilleder
Avatar billede moocher Nybegynder
09. februar 2005 - 20:25 #5
Du kan jo stadig bruge mapper i stedet og så ikke være styret af mb begrænsningen. men det er din disk ;)
Avatar billede stigbo Nybegynder
09. februar 2005 - 20:48 #6
ja, mapper er gode. Men det har også lidt med sikkerhed/virus at gøre.Man bliver jo lidt mere forsigtig når man har mistet alt (på pcén :) )

mvh¨
Stig