Avatar billede monic Nybegynder
22. marts 2001 - 21:14 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken database er bedst?

Jeg fik lyst til at snuse til JSP og vil derfor høre om man kan anvende en Access-database til formålet?

Hvor finder jeg en god editor til JSP?

Er der nogle, som er stødt på brugbare danske JSP-sider?

Skal jeg bruge andet en database og jdk?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. marts 2001 - 21:16 #1
en server, måske ??
Avatar billede monic Nybegynder
22. marts 2001 - 21:17 #2
Hvilken server vil være egnet?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. marts 2001 - 21:19 #3
Se det ved jeg jo heller ikke. Men mon ikke der kommer nogen og fortæller det :))
Avatar billede monic Nybegynder
22. marts 2001 - 21:32 #4
Anyone????
Avatar billede monz Nybegynder
22. marts 2001 - 22:53 #5
Hej ..

Resin fra caucho er en servlet/jsp engine der er ret let at gå til. Du kan hente den her :
http://www.caucho.com/download/index.xtp

For at connecte til din access database kan du bruge SUN\'s jdbc-odbc driver se mere her :
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/jdbc/basics/index.html

Mht. editor vil jeg foreslå at du bruger din HTML editor. Homesite er udemærket til jsp, men hvis du vil have mere \"hjælp\", som eks. code-insight syntaks-check og debugging, skal du bruge Borland JBuilder ( enterprise ) som er kommerciel eller netbeans (www.netbeans.org) som er open source.
JBuilder og Netbeans er dog fulde IDE\'er som tager lidt tid at sætte sig ind i, hvis du ikke kender dem og bare vil snuse til JSP.

Mvh
Anders

Avatar billede monz Nybegynder
22. marts 2001 - 22:55 #6
Mht. jsp sider tror jeg ikke at der er nogen danske, men tjek www.jspin.com og www.jspinsider.com

/Anders
Avatar billede disky Nybegynder
23. marts 2001 - 08:41 #7
monic:

Der findes noget der er endnu bedre til at lave java/jsp/beans/servlets i end dem monz nævner

Nemlig Forte fra SUN.

Netbeans minder meget om Forte, men er meget meget tungere at køre med, og at det er open source betyder intet.

Forte er forresten lavet i Java

Hvis du vil finde noget om JSP gå ind på www.google.com og sø

Du kan godt bruge en Access server fra JSP, men jeg ville nok foreslå en MySQL som database server apache som web server, og resin som java server. Meget nemt at sætte op.
Avatar billede monz Nybegynder
23. marts 2001 - 09:19 #8
Forte fra SUN er baseret på Netbeans kodebasen ! SUN har puttet lidt mere \"enterprise\" funktionalitet i ( EJB ).

Pga. Forte er baseret på NetBeans er Netbeans længere oppe i version. Jeg tror ikke at Forte er så meget lettere end Netbeans.
At den er Open source betyder i hvertfald at den bliver ved med at være gratis, men ellers er det vel lidt religion :-)

/Anders
Avatar billede disky Nybegynder
23. marts 2001 - 09:51 #9
Jeg ved godt forte er baseret på netbeans.

At den er open source er ingen garanti for at den er gratis.

Og EJB er en meget vigtig detalje at have med i dagens programmering af websider. Hvis man altså vil lave det bare nogenlunde proffesionelt.

At Netbeans er længere oppe i version betyder ikke det mindste.

Forte V2.0 som jeg arbejder med på jobbet, er aldrig gået ned for mig, så stabil er den helt sikkert

Forresten siger jeg ikke noget om den skulle være lette at bruge. Bare at den imho er bedre pga EJB osv.
Avatar billede geeeet Nybegynder
23. marts 2001 - 10:07 #10
Ellers kan du også bruge java-serveren tomcat, som både kan installeres på en apache eller en iis...

/Geeeet
Avatar billede disky Nybegynder
23. marts 2001 - 10:17 #11
geeeet:

Tomcat kører faktisk som røv og nøgler.

Den kan f.eks. ikke finde ud af at fjerne sessions der er ugyldige efter rekompiling osv.

På min arbejdsplads har vi skiftet til Resin, og efter vi gjorde det begyndte alt at køre som det skulle.

Og Tomcat er et mareridt at installere i forhold til Resin.

Ved resin starter du setup, og den ændre selv i .conf filer osv.
Avatar billede monic Nybegynder
23. marts 2001 - 10:22 #12
Tak for de gode oplysninger til disky og monz. Jeg vil gerne give Jer begge to point for jeres oplysninger. Kan dette lade sig gøre?
Avatar billede disky Nybegynder
23. marts 2001 - 10:28 #13
ja det kan du godt.