Avatar billede battle Nybegynder
07. februar 2005 - 21:25 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

flydtbar hdd i stykker (stort problem)

jeg har en flydtbar harddisk som desvære er endt på gulvet en enkelt gang og nu vil den ikke lære harddisken... jeg tror a det er læseren der ikke vil lære den... den køre bare frem og tilbage... men hvordan redder jeg de ting der ligger på harddisken??? det er en 80 gb harddisk fra maxtor...
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2005 - 21:40 #1
så skal disken sendes til et firma som kan skille den ad og trække dataerne ud, IBAS kan, men det er IKKE billigt, en rapport over hvilke filer som kan genskabes koster ca 3000,- og er der filer som kan genskabes skal du regne med fra 10000.- og opefter (vil gætte på en 15-18000,- men det er kun et gæt)
Avatar billede battle Nybegynder
07. februar 2005 - 21:49 #2
er der ikke en lidt nemmere måde... fx tage disken ud og sætte den over i en anden hdd???
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2005 - 22:34 #3
jo, så fremt du kan garantere at du er i et 100% støvfrit miljø, samt sørge for at når du samler disken i den anden hd kan placere pladerne 100.0000000% overfor hinanden, ellers vil det ikke virke, men kan du ovenstående er der ingen problemer.) *S*
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. februar 2005 - 07:05 #4
Det du kan er at skifte controlleren (printet på harddisken). Men det lyder ikke som om at du har en controller fejl.

Selv om at du havde et "rent rum" og det rigtige værktøj til at pille skiverne ud, uden at beskadige dem, så vil de formentligt allerede have taget skade af faldet.

Hvis harddisken heller ikke kan findes (i BIOS) når den monteres i en computer. Så kan du prøve med en anden controller fra en disk der er magen til. Ellers er der kun IBAS tilbage.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. februar 2005 - 07:18 #5
Avatar billede battle Nybegynder
08. februar 2005 - 19:49 #6
Hvis jeg sætter den over i en anden hdd skal det så være en der er lige så stor???
og den har været på gulvet en gang før men der skete ikke noget... Men jeg tror kunne det er læseren der er i stykker...
Avatar billede battle Nybegynder
08. februar 2005 - 20:01 #7
det lyder som den der bad head 3...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. februar 2005 - 21:18 #8
Så er der nok ikke meget at gøre, du har ødelagt et af hovederne inde i disken.

Hvis du vil gøre et sidste desperat forsøg, så findes der programmer der kopiere harddiske sektor for sektor. Det har jeg selv haft held med, en enkelt gang.
Det kræver dog at du kopiere til en disk der som minimum er lige så stor.

Mislykkedes dette er der kun IBAS tilbage. Det er dyrt, men er der nogen der kan gøre det, så er det dem.
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2005 - 10:13 #9
Opgiv at overveje at sætte den over i en anden disk, sandsynligheden for det vil virke er mindre end vinde 7 rigtige i lotto 3 uger i træk (næsten da), du ender med 2 defekte drev, og uden mulighed for at få data genskabt, og det siger jeg som tidligere ansat ved netop IBAS... (dog ikke i deres HD afdeling)
Avatar billede battle Nybegynder
09. februar 2005 - 11:37 #10
hvad hedder det program så???
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2005 - 12:33 #11
når hovederne ikke kan finde et fast punkt (som er tilfældet da et eller flere hoveder er defekte), så kommer du ikke til at kopiere noget (brugbart fra disken), og jo mere du fortsætter med at læse (eller forsøge) jop større sandsynlighed er der for at disken går yderligere i stykker.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. februar 2005 - 12:47 #12
Avatar billede screem_brille Novice
14. februar 2005 - 13:56 #13
Takker for point ;)