Avatar billede toonblood Nybegynder
07. februar 2005 - 10:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til valg af TFT/LCD skærm

Hej. Jeg har besluttet mig for at få købt mig en TFT skærm, men jeg har utroligt svært ved at finde ud af hvilken en det skal være. Der er jo en hav af forskellige muligheder. Og der er stor forskel på hvad de forskellige producenter acceptere af døde pixels ovs. Derfor håber jeg på at jeg kan få noget hjælp til at finde en her.. Det jeg søger er et helt bestemt mærke.. og ikke bare f.eks. (samsung 19" 12ms responstime) Jeg skal bruge selve model nummeret. F.eks (Samsung SyncMaster 720B)

minimums krav den skal opfylde er:

Responstime 12ms
display 17/19"
billedklarhed 300 cd/m2
kontrast forhold 500:1

Mærket er underordnet bare det er en god skærm.. Har selv været ude for at mærker som Sony skriver falske responstime på deres vare oplysninger.

nogle go
de bud. tagets imod med kyshånd
Avatar billede jamiros Novice
07. februar 2005 - 11:09 #1
Tjek dells fladskærme.
Jeg vil da også foreslå at du ofre det ekstra fra 19" til 20" da opløsningen først bliver tilstrækkelig stor ved 20"
Avatar billede atila Nybegynder
07. februar 2005 - 12:05 #2
Du kan hente en prøve pr.på:  www.sol.dk                                                                        Bruger:Hanser                                                                    Kode :11223344
Avatar billede keysersoze Guru
07. februar 2005 - 12:19 #3
Jeg vil som det aller første skyde alt det du siger til jorden - eller næsten i hvert fald. Først og fremmest er der ingen idé i at stille minimumskrav på den måde du gør - der findes en del forskellige paneltyper som hver har deres fordele og ulemper ligesom deres specifikationer måles forskelligt og derfor ikke giver noget klart billede - vigtigst af alt kan det siges, at responstiden på fx et S-IPS panel er den som den måles til (fx 25ms) hvorimod responstiden på et TN-panel for at kunne sammenlignes med S-IPS skal ganges med ca 2 og så er 12 ms lige pludselig 24ms og dette skyldes at responstiden er målt ved meget få farver på TN. klarhed og kontrastforhold virker også forskelligt alt efter paneltype og ikke mindst hvordan producenten udnytter det.

Hvis jeg var dig ville jeg hellere komme med krav om hvad den skal bruges til da det siger mest - men går du ud fra at responstiden er vigtigt gætter jeg på at du skal spille på den.

Mine forslag er;

LG Flatron L1910B - klar skærm, gode farver og alt det. Den er under dine krav, men jeg har set den i funktion og det ser rigtig godt ud. 25ms lyder ikke af meget, men den benytter til gengæld et S-IPS panel

BenQ FP937s+ - en af de klart hurtigste skærme du kan få og den opfylder alle dine krav.

Philips 190X5FB - denne har jeg selv lige købt men pga en ridse blev den sendt retur og jeg nåede ikke at se den i funktion. grunden til at det blev den fremfor en af de 2 første var, en den ser meget pænere ud end de andre, har god responstid selvom det er et TN-panel og så vandt den en spil-test på tomshardware (hvor dog BenQ ikke var med da den ikke var kommet på det tidspunkt). Den har indbyggede højttalere som også var et lille plus til nogle af mine ting - men vistnok dog ikke DVI-indgang som de to andre.
Avatar billede toonblood Nybegynder
07. februar 2005 - 12:27 #4
Først vil jeg sige mange tak for din rigtig gode forklaring på problematikken. Du har helt ret i at den skal kunne bruge til at spille på. Og det er selvfølgelig meget vigtigt at den kan det uden problemer.. Der ud over arbejder jeg også meget med forskellige multimedier som f.eks. webdesign og flash. Og det er derfor også meget vigtigt at billedet er utroligt klart og skarpt. Så jeg kan se at farve sammensætningerne i mine projekter passer sammen.

hvis du ud fra det jeg lige har skrevet skulle vælge en af de 3 skærme du nævner hvilken en ville du så tage?
Avatar billede keysersoze Guru
07. februar 2005 - 12:43 #5
Det bliver svært...

jeg har ikke set BenQ i funktion - hverken den eller andre af deres modeller - så den har jeg svært ved at sige noget om... men folk er rigtig glade for den på edbpriser.

LG'en (kan billigst fås hos Fona og ikke på nettet - og i Fona har du jo 14 dages fuld returret) ser rigtig lækker ud farvemæssigt osv men jeg har ikke set spil på den men har hørt at den skulle være god der også.

Philips har jeg heller ikke set i funktion så jeg stoler rimelig meget på tomshardware. Med lidt held får jeg den her i starten af ugen og så kan jeg formentlig sige lidt om den.
Avatar billede toonblood Nybegynder
07. februar 2005 - 12:47 #6
det er ok. jeg vil undersøge det nærmere.. men du har i hvert fald hjulpet mig meget her. tak skal du have
Avatar billede keysersoze Guru
07. februar 2005 - 12:59 #7
hvis jeg husker det kaster jeg lige en besked forbi når jeg har fået min egen philips :)
Avatar billede toonblood Nybegynder
07. februar 2005 - 13:01 #8
det ville være super.. jeg ville jo nok selv vælge BenQ men kan se den er i rest ordre alle steder på edbpriser.dk så venter lige lidt med det.