Avatar billede kov Nybegynder
05. februar 2005 - 18:36 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Opsætning af VPN

Hej,

Jeg har et netværk kørene som jeg gerne vil kunne forbinde til via VPN. Jeg har en Draytek Vigor2600V router og et Cybercity ADSL Pro abonnement.

Jeg har konfigureret routeren efter Draytek's anvisning ligesom jeg har brugt deres "smart VPN tool" til opsætning af klienterne.

Opsætningen virker fint -når den virker... Problemet er at jeg otte ud af ti gange ikke kan opnå forbinde til routeren (jeg får fejl 578 - fjerncomputeren svarede ikke ....). Når det lykkedes at opnå forbindelse er den stabil og jeg har adgang til netværket som forventet -jeg mener derfor ikke problemet kan ligge i routeren eller det bagvedliggende netværk?

Nogen ideer??
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. februar 2005 - 19:45 #1
Nu kender jeg ikke Draytek, men kunne det tænkes at du har sat nøglelængden så lang at nogle af klienterne ikke kan følge med. Den indledningsvise kryptering er asymetrisk, hvorfor der kræver ret mange kræfter af begge systemer. Hver gang du går et trind op i nøgle længde får du kun relativt lidt mere sikkerhed. Til gengæld sætter du ressource kravet vodlsomt op
Avatar billede kov Nybegynder
05. februar 2005 - 21:56 #2
Hmm.. hvis jeg skal være helt ærlig, ved jeg ikke lige hvilken lægnde nøgle jeg kører med, men jeg har som udgangspunkt brugt default indstillingerne i routeren og de medfølgende vejledninger.

Det virker mere som om klienten slet ikke får kontakt til routeren -kan der være noget galt med registreringen ved CC? Når det lykkedes at få forbindelse går det normalt relativt stærkt mens den timer ud når det ikke lykkedes.
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. februar 2005 - 22:02 #3
Kan det være problemer med klienter der har dynamisk IP adresse. Hvis klienten nu har skiftet IP fra sidst han var på
Avatar billede kov Nybegynder
05. februar 2005 - 22:08 #4
Det kunne det vel godt -men hele fidusen ved at anvende det indbyggede VPN tool i XP er vel at virker, også med varierende ip'er. Routeren har selvfølgelig fast (global) ip.

Jeg har i øvrigt lige prøvet, og nu virker det hvilket det ikke har gjort hele dagen -og jeg har IKKE genstartet PC'en...
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. februar 2005 - 22:12 #5
Den slags er svært, men du kan gøre det at du gører logbog, hvor du optegner hvor, hvad, hvem, hvordan mm. I løbet af nogettid skulle der gerne vise sig et mønster såm kan vise dig hvad derer problemet
Avatar billede kov Nybegynder
05. februar 2005 - 22:58 #6
Jeg tror jeg har et hint: Jeg har et par gange sat klient computeren til at "ringe op" en gang i minuttet indtil forbindelse bliver opnået. Når forbindelsen er oprettet har jeg kontrolleret routerstatus gennem VPN'en og jeg har bemærket at PPPoA up-time er identisk med VPN connection time.. Noget tyder på at PPPoA skal være oppe før der kan etableres forbindelse.

Nogen der ved hvas PPPoA er?? Hvis servicen ofte er nede, tyder det så på en defekt router??
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. februar 2005 - 23:04 #7
PPPoA er Point to point over ATM protokollen og det kunne tyde på at noget af strækningen mellem dig og de klienter der ikke kommer på er ATM.

Jeg synes bare det lyder mærkeligt. man plejer ikke skulle tage hensyn til det faktiske net, det klare de forskellige routere.

Prøv at kontakt din udbyder. Det kan sagtens være et router problem og det behøver ikke nø'dvendigvis være din router der er problemet
Avatar billede kov Nybegynder
07. februar 2005 - 16:56 #8
OK, så langt så godt. PPPoA står opført under WAN status og må derfor være tilknyttet linien ud-af-huset hvilket passer fint med det du siger. Når routeren skriver en PPPoA "oppe-tid" der er forholdsvis kort, indikerer det så at linien har været nede?? Jeg har ikke oplevet at forbindelsen har været ustabil på nogen måde. Routerens diagnostic og statistik viser også at linien er god og at der kun er gensendt meget få pakker.. Så det pusler mig lidt hvis der er linie problemer...
Avatar billede kov Nybegynder
07. februar 2005 - 17:01 #9
Pussigt... Lige da jeg postede ovenstående indlæg nulstillede PPPoA statusen.. Indlæget kom jo fint igennem, men kan man tænke sig at indholdet af kommunikationen kan trigge et PPPoA reset??

Er der nogen der kan give et bud på om PPPoA overhovedet er relevant i forhold til min (manglende) VPN forbindelse?
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. februar 2005 - 20:55 #10
Indhold bør ikke kunne ændre noget som heldst på en protokol og jeg har svært ved at se hvad PPPoA overhoved har med dig at gøre. Normalt er ATM en protokol der hører hjemme på backbone og således noget der kører ISP'ere mellem.

Jeg tror ikke du kommer uden om at kontakte din udbyder, det forekommer mig at deter den problemet ligger, hvis ikke routeren er defekt eller fejlkonfigureret
Avatar billede kov Nybegynder
09. februar 2005 - 08:52 #11
Ok, opkoblingen har faktisk været stabil de sidste par dage.... Jeg tror jeg tager kontakt til Draytek og hører om de mener der er grund til at tro jeg har en defekt router (jeg har også lidt problemer med VoIP interfacet på dimsen)

>>bufferzone, smider du et spg -Så deler vi pointene?
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. februar 2005 - 08:55 #12
ok