Avatar billede maxdennis Nybegynder
04. februar 2005 - 20:23 Der er 54 kommentarer og
1 løsning

Konfiskeret knallert?

Hej Eksperter...

Jeg har lige været ude på vejen men min nye mini chopper scooter, og prøvekøre den for første gang. Efter noget tid
bliver jeg stoppet af Politiet, som konfiskerer knallerten, på det grundlag at de har mistanke om at den ikke er typegodkendt.
Nu er den sendt til tekninsk undersøgelse.

Jeg har lige købt knallerten, og havde ingen ide om at den ikke var godkendt til brug på danske veje. Har forhandleren evt. et ansvar, overfor mig når han sælger mig sådan en maskine, da jeg ikke ved købet blev informeret om dette...???

Nu har jeg brug for noget hjælp, fra nogen som konkret kan give mig svar på flg. spørgsmål:

- Er overstående mit ansvar, når forhandleren ikke har informeret mig ved køb?
- Har politet ret til at konfiskere knallerten permanent (iht. overstående)
- Det at jeg ikke fik nogen fatura med ved købet kan det have noget at sige?

Jeg ved godt at dette ikke ligefrem er et IT-spørgsmål, men jeg har virkelig brug for hjælp...

MaxDennis
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. februar 2005 - 20:48 #1
Hvorfor fik du ikke en faktura?
Avatar billede maxdennis Nybegynder
04. februar 2005 - 20:50 #2
Handlen foregik via. postordre. Jeg fik kun en faktura fra fragtselskabet.
Avatar billede muss Nybegynder
04. februar 2005 - 20:55 #3
Ved hvilket postordre firma, har du købt den?
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. februar 2005 - 20:56 #4
Du SKAL have en faktura - du skal i hvert fald have en form for garantibevis...
Avatar billede justnet Nybegynder
04. februar 2005 - 20:56 #5
Hvad kunne knallerten køre (km/t)?

Har du knallert kørekort?
Avatar billede kenp Novice
04. februar 2005 - 20:59 #6
ja der er dit ansvar
Ja de må godt konfisker den
Nej det har ikke noget at gøre med at du ikke fik en faktura

Men du kan gå til dem som du har købt den af. (det skulle vel ikke være en af de der pocket MC som koster 2995,-)
Avatar billede mr.malmros Juniormester
04. februar 2005 - 21:13 #7
Er det ikke på tide at du lukker disse spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/565552 http://www.eksperten.dk/spm/364919 ?
Avatar billede justnet Nybegynder
04. februar 2005 - 21:26 #8
Hvis knallerten kunne køre mere end det lovlige, så vil jeg mene du nok lyver lidt overfor dig selv, ved at sige at du ikke vidste den ikke var typegodkendt.

Som kenp siger, så er det dit ansvar. Nu hvor du siger du ikke vidste den ikke var typegodkendt, så kan du være glad for du blev stoppet af politiet, for det kunne have kostet dig mange penge såfremt du var blevet indblandet i et uheld, som du ville få skylden for.

Ovenstående for mig så til at tænke på, at hvis du har handlet i god tro, og ikke bare som mange unge drenge, der kører på knallerter "tog chancen", så har du vel også haft din ansvarspolice iorden, inden du bevæger dig ud på offentlig vej, og er til "fare" for dine omgivelser?. Såfremt du har det, så kan du jo på den måde bevise du har handlet i god tro

Kan du ikke fremvise den postordre annonce der har fået dig til at købe den i god tro?

Ud over du har lært at du skal sætte dig ind i den danske lovgivning, hvis du ikke vil blive overrasket, så har du også lært, at man skal få en kvittering – ikke mindst for at kunne gøre brug af sin garanti! Hvis forhandleren har handlet i god tro, så kan du sikkert få ham til at sende dig en ny faktura eller kopi – han ved jo ikke den er blevet taget af politiet går jeg ud fra. Så kan du med den faktura, og sammenholdt med den annonce der umiddelbart ikke har informeret dig om den ikke er typegodkendt prøve at overbevise politiet om du kun vil køre rundt i haven på den fremover.
Avatar billede janius Nybegynder
04. februar 2005 - 22:17 #9
efter at have læst "nøddens" øvrige spørgsmål har han vist ikke været i tvivl om, at det var ulovligt hvad han foretog sig. Bifald til Politiet og må den blive solgt på auktion til en der ved, den skal holdes på privat grund/vej!
Avatar billede draco999 Nybegynder
04. februar 2005 - 22:28 #10
Janius<--- ENIG!!!!!!!!!!!!
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. februar 2005 - 22:30 #11
hehe - ja, jeg er enig.
Avatar billede justnet Nybegynder
04. februar 2005 - 23:02 #12
Ja, men derfor er det jo alligevel vores borgerpligt at fortælle ham hvordan tingene hænger sammen. Det virkede jo ikke umiddelbart logisk for ham, da politiet tog hans knallert. Så kan han altid spørge os igen, om politiet må sende ham en bøde, når han modtager den!...Også rart med lidt penge i statskassen, så vi der bruger tid på hans spørgsmål indirekte for betaling for at at lære ham lidt om livet.
Avatar billede maxdennis Nybegynder
04. februar 2005 - 23:24 #13
Okay...

John_stigers og janius... Jeg er simpelhen så træt af folk som jeres evige bedrevidenhed og bagklogskab. NÅR jeg skriver det her - er det af den simple grund at jeg skal bruge hjælp. Så det er spild af jeres, min og alle andre der læser det her i gennems tid. Der er i alt fald en ting jeg har lært om livet - Hvis man ikke har noget fornusftigt at sige skal man lade være...

MaxDennis
Avatar billede triple-x Nybegynder
04. februar 2005 - 23:27 #14
hvorfor er en bruger som ham i det hele taget blevet åbnet igen? har han lavet andet end at genere andre.

Og politiet plejer ikke at tage knallerter uden grund, så jo de har nok haft en grund. Hvis du vil hører om hva der sker med den, hvorfor så ikke bare ringe til politiet?
Avatar billede maxdennis Nybegynder
04. februar 2005 - 23:30 #15
Godt tænk triple... Bortset fra jeg allerede har ringet... JEG HAR BRUG for det der kan FINDE den EXAKTE paragraf - i købeloven - Det leder mig tilbage til første spm. har forhandleren et ANSVAR mht. information ved køb?

God dam´n it.... Kan jeg ikke bare få et sagligt svar, en §paragraf§ og et stykke..???
Avatar billede maxdennis Nybegynder
04. februar 2005 - 23:31 #16
OG Kenp...

Nej det er __
IKKE__ en af de povket bikes der koster 3995,-...
Avatar billede triple-x Nybegynder
04. februar 2005 - 23:33 #17
for det første hvis du ønsker saglige svar, så burde du måske tage dig en smule sammen og opføre dig ordenlig?
Avatar billede maxdennis Nybegynder
04. februar 2005 - 23:34 #18
Hvad har jeg gjort galt X?
Avatar billede triple-x Nybegynder
04. februar 2005 - 23:37 #19
kig i dine tidligere spørgsmål :)

Jeg har forsøgt at søge på en paragraf men kan desværre intet finde.
Jeg kan ikke forstille mig at politiet ikke vil oplyse dig hva der sker med knallerten?, du siger du har ringet til dem, hvad sagde de?
Avatar billede maxdennis Nybegynder
04. februar 2005 - 23:39 #20
Samtalen i korte træk:

På nuværende tidspunkt kunne de ikke oplyse noget som helst. Hverken mht. bødeforlæg, konfiskering eller i det hele taget noget som helst..
Avatar billede maxdennis Nybegynder
04. februar 2005 - 23:39 #21
Og PRØV at kigge på datoen i DE TIDLIGERE spm (mp3serien)... De er over 3 år gamle

:-)
Avatar billede justnet Nybegynder
04. februar 2005 - 23:40 #22
Så hjælp os dog med at hjælpe dig - jeg har stadig  de nedestående ubesvaret spørgsmål som jeg har stillet dig.

Hvad kunne knallerten køre (km/t)?

Har du knallert kørekort?

Kan du ikke fremvise den postordre annonce der har fået dig til at købe den i god tro?

Og du kan ikke bare finde en paragraf der svarer ja eller nej på dit spørgsmål.

Ja, forhandleren har ansvar, såfremt have giver udtryk for den er lovlig. Der er mange ting der kan indikere den er ulovlig, fx pris, hastighed m.m. - paragraferne udelukker nemlig ikke at man ikke skal tænke selv. Du kan jo også købe en bil der kan køre 250 km/t - men der står ikke i bilens manual du kun må køre 110 km/t på motorvejen, vel?.

Den eneste paragraf du umiddelbart kan bruge iøjeblikket det er den politiet har brugt til at konfiskere din knallert, de må jo ikke bare gøre det fordi de keder sig.
Avatar billede triple-x Nybegynder
04. februar 2005 - 23:40 #23
jeg er næsten 100% sikker på de skal oplyse dig hvad der skal ske, det kan dog være at din sag ikke er blevet behandlet endnu da din scooter måske ikke har været til undersøgelse, jeg ville lade det hvile en lille uges tid og så prøve at ringe igen.

Det er selvfølgelig meget irriterende hvis du liger har fået den.
Avatar billede kenp Novice
04. februar 2005 - 23:41 #24
og den paragraf hedder magt misbrug ;) den tro rjeg ikke helt på.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. februar 2005 - 23:44 #25
Nu er jeg ikke jurist, men vil alligevel forsøge.

Der findes ikke i dansk lovgivning og retspraksis en "Jamen, jeg vidste ikke at ..."
paragraf. Det er enhver persons ansvar at kende loven, og derfor dit ansvar at
du ikke undersøgte om det var lovligt at føre pågældende køretøj på offentlig vej.
Det skal meget specielle omstændigheder til, når man kan flytte ansvaret til andre.

Du vil derfor ikke kunne finde en paragraf, der giver dig ret. Og du vil næppe
kunne finde en paragraf, der præcist beskriver dit problem - der skal du mere lede
efter retspraksis.

Men svar på det du er spurgt om: har du en lovpligtig ansvarsforsikring til "knallerten"?
Avatar billede maxdennis Nybegynder
04. februar 2005 - 23:44 #26
X - Ja det er X&"!!)(! irriterende!

JUSTNET -

MHT. topfarten - aner det ikke, den er helt nu og skal køres til. Jeg har kun trillet på den indtil videre.

Nej jeg har ikke knallertkørekort (fik aldrig taget mig sammen)

Der foreligger ikke længere en annonce, da den er blevet slettet fra dba.dk
Avatar billede triple-x Nybegynder
04. februar 2005 - 23:46 #27
du har ik knallertkørekort? hvorfor tror du så du har lov til at kører på den?
Avatar billede maxdennis Nybegynder
04. februar 2005 - 23:50 #28
Selvfølgelig har jeg ikke lov til at køre på den hvis jeg ikke har kørekort - Det er klart...

Men man plejer jo ikke at tage en knallert på det gundlag...´
Som jeg kan forstå det på _erikjacobsen_ findes der ikke sådan en paragraf, som lægger ansvaret over på forhandleren. Så nu bunder problemet i:

Kan politiet uden vider f.eks. sælge knallerten på auktion..?
Avatar billede justnet Nybegynder
04. februar 2005 - 23:50 #29
Ja, se så er det jo en helt anden problemstilling!

Tillader mig dog at tvivle på du ikke ved hvad den kan køre, eller i så fald så må du jo regne med den max kan køre 30 km/t?

Du har ikke knallertkørekort siger du...dvs. du er over 18? - ellers må du jo slet ikke køre på den.
Avatar billede kenp Novice
04. februar 2005 - 23:51 #30
Nej det kan de ikke, men de kan tage alle dele som er ulovlige, og hvis den ikke er typegodkendt er det hele knallerten, også vil den ikke blive solgt men kørt til jernophug.
Avatar billede triple-x Nybegynder
04. februar 2005 - 23:51 #31
jeg tvivler på de kan tillade sig at sælge den uden at oplyse dig om det ;)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. februar 2005 - 23:52 #32
Men svar på det du er spurgt om: har du en lovpligtig ansvarsforsikring til "knallerten"?
Avatar billede justnet Nybegynder
04. februar 2005 - 23:55 #33
Det har han ikke, da han ikke har kørekort....og i såfald der var (hvis den var lovlig). Så ville den jo ikke være i hans navn. Dermed ville ejeren kunne få knallerten tilbage...Men vi må jo ikke rådgive om ulovlige ting her på eksperten.
Avatar billede tuidoi Nybegynder
04. februar 2005 - 23:55 #34
Hahaha maxdennis.. dit fjols hvordan kan du være så dum at køre på en knallert uden kørekort også tvivle på om politiet må tage din knallert eller ej.. haha..

erikjakobsen -> det tror jeg ik' han har hvis han ikke har noget kørekort er der ingen som gider at forsikre ham :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. februar 2005 - 11:32 #35
maxdennis> bedrevidende - mig? Og du kører på knallert uden knallertkørekort.... tjah.... ;D
Avatar billede triple-x Nybegynder
05. februar 2005 - 11:34 #36
tak for karma ;)

konklusionen på det her spørgsmål må jo være at du har gjort noget ulovligt og så har politiet ret til at konfiskere din knallert. Det eneste du kan gøre er at vente på at hører fra hva politiet beslutter sig for.
Avatar billede varmeskud Praktikant
05. februar 2005 - 11:47 #37
maxdennis - meget useriøs spørgsmål. Du skal jo have kørekort hvis du er under 18år. Du skal have forsikring. Og man ved sku altid om den køre over eller under 30km/t "den er helt ny og skal køres til" Ja den skal nok køres til. Men derfor ved man stadi om den køre for strækt i følge lovligningen. Og hvis det er en ny knallert/scooter du har købt så er der speedometer.
Du har ingen kvitteringer. Så er man da bare for at sige det pænt. DUM hvis man køber noget fra nogen som man ikke kender uden at få en kvittering på det man har købt.

Læg lige 2 og 2 sammen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. februar 2005 - 12:00 #38
Eller gør som alle andre ville gøre: ring til politiet og hør hvordan du får din knallert tilbage. Det er kun mennesker...
Avatar billede maxdennis Nybegynder
05. februar 2005 - 21:00 #39
FUCK DIG JOHN DIN FREAKIN´ pec´a´shit motherfucker! JAJA Ban mig i de næste 10 år... SÅ FUCK DIG STINGER!!!  gå hjem til din fucking luder mor og få hende til at blowe dig for 25 øre din fucking piklortenoob knep din moor so ellers gør jeg det....

MVH
DJ Øtzi
Avatar billede triple-x Nybegynder
05. februar 2005 - 21:02 #40
du skrev til mig at jeg ikke skulle dømme dig på noget der var sket fo 1½ år siden, men du har jo ik ændret dig for en skid. Du er nu anmeldt.
Avatar billede maxdennis Nybegynder
05. februar 2005 - 21:05 #41
Uhhh anmeldt hehe cool vi ses senere nOOOOOOOOOB:::

PIECE A' SHIT!!!!

MVH Jgf
Avatar billede bratkid Nybegynder
05. februar 2005 - 21:18 #42
Hey man maxdennis! What'z up you little disgusting stupid motherfucking abe? You know your language sucks bad! you shouldn't talk like that to older people... to humans at all actually.. talk so to your own race... the monkeys.. By the way..go fuck your own mother you little shit! And kick your dads as for fucking her! Those fuckers fucked and made a little motherfucker... YOU!

So fuck you!

-- Just wanted to interfear hehe
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. februar 2005 - 21:39 #43
Du er jo nok klar over, maxdennnis, at du ikke får yderligere hjælp til dit
problem. Held og lykke fremover - du får brug for det med den holdning til dine medmennesker.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. februar 2005 - 21:41 #44
maxdennis> mit indlæg var ment DYBT seriøst - men det er du åbenbart ikke. Og det sprog vil jeg ikke finde mig fra dig.

Bratkid> tjah... det er vel en form for support du der yder, men styr lige det sprog...
Avatar billede triple-x Nybegynder
05. februar 2005 - 21:42 #45
jeg kan egentlig også godt forstå politiet, både at de tog den og at de ikke gider oplyse noget til dig hvis du har samme tone på overfor dem.
Avatar billede bratkid Nybegynder
05. februar 2005 - 21:49 #46
That's just my fucking language now a days.... Haven't your father told you "If someone fucks with you... you should fuck him back" ?

I just love to fuck everybody!!

By the way.. I think the fucker get's turned on by bad language! so maby it wasn't such a great support at all! oh well! fuck it!
Avatar billede fcs Novice
07. februar 2005 - 15:48 #47
Bratkid deaktiveret pga. sprogbrug

FCS/Coadmin
Avatar billede kenp Novice
07. februar 2005 - 16:59 #48
og denne gang røg også maxdennis kan jeg se ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. februar 2005 - 18:59 #49
fcs tak:)
Avatar billede triple-x Nybegynder
07. februar 2005 - 19:25 #50
jep tusind tak  fcs
Avatar billede fcs Novice
08. februar 2005 - 12:07 #51
Det var så lidt - det var dog ikke mig der deaktiverede Maxdennis, men det har min fulde support ;o)
Avatar billede kenp Novice
08. februar 2005 - 12:19 #52
jeg sagde ikke noget om at jeg syntes det var en dårlig idee ;o)
Avatar billede gadebarnet Nybegynder
25. februar 2005 - 20:59 #53
jeg vil så lige blande mig ,med min kommentar om at det undre ´mig at politiet ikke tog HAM istedet for han knallert...
Avatar billede varmeskud Praktikant
25. februar 2005 - 21:30 #54
gadebarnet - tja du siger noget der ;-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. februar 2005 - 21:59 #55
Politiet følger vel de regler de har. Har de fået passende legitimation af personen, er der vel ingen grund til at besvære ham, og systemet, med yderligere.