Avatar billede svend1232001 Nybegynder
04. februar 2005 - 18:58 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Sort/hvid ved brug af projektor

Hey.

Jeg står her med en projektor, men jeg kan kun få billedet til at være sort hvid.
Ledningen jeg bruger er et s-video stik, tror jeg nok det hedder. Det stik sidder i projektoren, mens et scart-stik sidder i fjernsynet. På scart-stikket sidder der en kontakt som kan rykkes frem og tilbage fra "out" til "in". Når den står på "out" virker billedet, men er sort/hvid. Men hvis den står på in virker det ikke, men det virker til gengæld, når jeg sætter det til computeren og bruger stikket til tv-out. Så er der nemlig farve på billedet, så der kan næsten ikke være noget galt med kablet. Her er et billede af selve scart-stikket. Det er taget med min mobil, så det er ikke så godt.
[IMG]http://img214.exs.cx/img214/9060/scart3ey.jpg[/IMG]

Er der nogen der ved hvad jeg kan gøre? Jeg skal bruge projektoren på søndag til Super-Bowl, så jeg er lidt i panik :)
Avatar billede svend1232001 Nybegynder
04. februar 2005 - 18:59 #1
Hov der er lige noget galt med billedet:
http://img214.exs.cx/img214/9060/scart3ey.jpg
Avatar billede norbert Nybegynder
04. februar 2005 - 19:03 #2
Prøv at bruge det gule stik til projektoren - der er vel også en gul indgang på din projekter - og så se om det virker :-)
Ellers skal du ind i DVD-afspiller, som jeg går ud fra at det er den du vil afspille fra, og stille den til svhs-udgang.
Avatar billede svend1232001 Nybegynder
04. februar 2005 - 19:10 #3
Jo der er et gult stik bag på projektoren. Men hvis jeg så sætter det gule stik i projektoren, har jeg jo ikke noget sted at sætte s-video stikket...
Jeg skal ikke afspille fra DVD'en da jeg skal se superbowl :)
Avatar billede norbert Nybegynder
04. februar 2005 - 19:14 #4
Det jeg mener er, at i stedet for at bruge s-videostikket, bruger du "den gule ledning" i stedet for. Altså, s-videoledningen skal du slet ikke bruge. Hvis det er fra TV, du skal have signalet, er det sikkert derfor, du ikke kan modtage signalet i farver til projektoren, det er nok fordi dit tv ikke kan sende s-videosignalet videre.
Avatar billede svend1232001 Nybegynder
04. februar 2005 - 19:18 #5
Jamen den gule ledning er gul i den ene ende, og et s-video stik i den anden...

Men der skete lige noget underlig. Jeg satte det gule stik i scartstikke som det hele tiden har være, og så over til projektoren til s-video stikket. Så blinkede billede et par gange, og så kom der farve. Den forsvandt bare efter et par sekunder :(
Avatar billede norbert Nybegynder
04. februar 2005 - 19:21 #6
Sådan en ledning har jeg aldrig set :-/
Men hvis du også har et gult stik i projektoren, sætter du en "gul" ledning fra projektoren og over i det gule stik på din adaptor, som du har i TV'et.
Avatar billede norbert Nybegynder
04. februar 2005 - 19:34 #7
Det jeg mener er, at der skal være det samme stik i begge ender, nemlig det stik som sættes i det gule hul begge steder - gul til gul.
Avatar billede norbert Nybegynder
04. februar 2005 - 19:35 #8
Den anden ledning, du taler om, bruges vistnok kun til PC.
Avatar billede svend1232001 Nybegynder
04. februar 2005 - 19:48 #9
Okay, nu fandt jeg en ledning der har et gult stik i hver ende, så det ser ud på følgende måde:
http://img224.exs.cx/img224/5875/stik9xu.jpg

Det til venstre i projektoren, og det til højre i scart-stikket, i tv'et.
Men det virker ikke. Det kan være, at det gule stik ikke er det rigtige...
Avatar billede norbert Nybegynder
04. februar 2005 - 19:53 #10
Det gule stik skal så i projektoren. Så skal du så finde indgangen på projektoren, den er sikkert indstillet på svhs-indgangen i øjeblikket. Nu ved jeg ikke, hvad en projektor du har, men der sidder, ihvertfald på min, formentlig en knap, der flytter indgangen, så du får hul igennem.
Avatar billede norbert Nybegynder
04. februar 2005 - 19:55 #11
Og så skal connectoren i tv'et stå på "out".
Avatar billede norbert Nybegynder
04. februar 2005 - 19:57 #12
Det gule stik skal naturligvis i den gule indgang på projektoren :-)
Avatar billede svend1232001 Nybegynder
04. februar 2005 - 20:06 #13
Det er en Toshiba TLP-T60M. Nu har jeg så sat begge stik i, et gult i projektoren og et gult i scart-stikket og jeg har skiftet i en menu på selve projektoren, fra s-video til video, så kommer der et billede, men det er stadig sort/hvid.
De valgmuligheder der er i en menu på projektoren er s-video, video, Y/Pb/Pr/ og computer...
Avatar billede norbert Nybegynder
04. februar 2005 - 20:14 #14
Det lyder godt nok mærkeligt.
Du skal se Super-Bowl fra TV og vil tage billedet fra TV til projektor.
Har du mulighed for evt. at tage billedet fra f.eks. en video i stedet for fra TV'et?
Så sætter du bare din connector til videoen i stedet for?
Jeg har aldrig selv taget billedet fra TV på den måde, du vil gøre, jeg har altid taget det enten fra video eller dvd.
Avatar billede svend1232001 Nybegynder
04. februar 2005 - 20:28 #15
Nu virker det! Jeg har heletiden haft billedet stående på TV2 og der er den sort/hvid. Så skiftede jeg over på DR1, og så var der pludselig farve! Men stadig ikke på TV2, hvor der kommer Super-bowl. Men så prøvede jeg så at se igennem min video på TV2, og der er sgu farve! :D
Tusinde tak for hjælpen. Hvordan er det jeg giver de point?
Avatar billede svend1232001 Nybegynder
04. februar 2005 - 20:30 #16
Haha, men jeg føler mig sgu lidt halvdum at jeg ikke har prøvet det noget før, men på den anden side er det da også underligt, at der er farve på alle andre kanaler, bortset fra TV2.
Avatar billede norbert Nybegynder
04. februar 2005 - 20:30 #17
Det var godt :-)
Du markerer mit navn ude i venstre side og trykker accepter, så skulle det være i orden :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
04. februar 2005 - 20:31 #18
Sender de en sort/hvid film? *G*
Avatar billede svend1232001 Nybegynder
04. februar 2005 - 20:34 #19
Hehe nej det er TV2 lorry :D
Avatar billede svend1232001 Nybegynder
04. februar 2005 - 20:34 #20
Men endnu engang tak :D
Avatar billede norbert Nybegynder
04. februar 2005 - 20:35 #21
OK - men tak for point :-)
Og held og lykke med Super Bowl :-)
Avatar billede svend1232001 Nybegynder
04. februar 2005 - 20:36 #22
Jo tak :D