Avatar billede ulrik-nielsen Nybegynder
04. februar 2005 - 02:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Salg af PHP-scripts

Ved ikke helt om dette er det rigtige forum? Men prøver alligevel:

Jeg har lavet nogle større PHP-moduler til forskellige hjemmesider. Jeg står nu i den situation at jeg skal sælge nogen af dem, men jeg er slet ikke inde i hvordan dette normalt gøres i praksis. Laver men blot en simpel kontrakt der beskriver hvad der bliver handlet med, hvor på begge parter underskriver?
Handlerne omfatter kun script'sne til køberens eget brug. Dvs. køberne ikke må sælge script'sne videre. Hvordan sikre jeg, at Copyright-loven er på min side hvis dette skulle ske alligevel? Og hvordan virker Copyright generalt.

Håber der er nogen der har noget erfaring på området.

Mvh Ulrik
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
04. februar 2005 - 02:41 #1
Din kode er automatisk beskyttet af copyright ifølge BERN konvertionen.

I princippet sælger du dem bare dine scripts som et hvilket som helst andet produkt,
dog med en licens.
En licens er vel bare et produkt ,hvor der står at andre ikke må kopiere det, og sælge det videre.
Avatar billede diggerx Nybegynder
04. februar 2005 - 03:24 #2
Jeg har købt en del scripts igennem http://www.aspin.com/

Det er en godt nok asp side, men der findes formodentlig tilsvarende PHP sider som du kan søge efter og sælge fra.

mht. copyright så er det ganske rigtigt at du er sikret gennem Berner konventionenen, men det er en ringe trøst fordi der er ikke nogen organisation som varetager de rettigheder du opnår i berner konventionen, som der er på musik området hvor antipiratgruppen gør en indsats for at forhindre at nogen bruger og spreder din kode.

Dvs. du skal ligesom LEGO og Luis Poulsen, selv anlægge de retsager der skal til for at sikre dig.

På den anden side er der gode penge at tjene ved at finde frem til nogen hjemmesider der videre formidler information om og sælger dine produkter.

Så mit råd er at finde frem til de sider der sælger PHP produker, og sælg det du kan derfra, og spring op og fald ned på at der er nogen der pirat kopierer dine ting. Jeg går ud fra at du aligevel ikke har råd til at have en stab af advokater til at anlægge sager i argentina, Korea, Utsbetkistan etc. alligevel.

Sæt det til salg og tag hvad du kan få og smil når du går ned i banken.... :-)
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
04. februar 2005 - 04:47 #3
Modsat asp bruger man jo ikke komponenter i php (php = gratis, asp = dyrt), så normalt sælger man ikke scripts, men hele e-løsninger.

Som f.eks. en webshop, eller et forum.
Avatar billede olebole Juniormester
05. februar 2005 - 06:17 #4
<ole>

Man bruger i eller højeste grad komponenter (moduler) i PHP. Der er bare mange af dem, der er kommer bundled med standard-installationen - men i professonelle løsninger er det meget almindeligt at bruge moduler, der f.eks. er skrevet i C. Mange udbydere installerer da også sådanne ekstra moduler på serveren ... f.eks. ImageMagick og QMail.

PHP og ASP er ikke umiddelbart er sammenlignelige (alene derved at PHP i modsætning til ASP er et sprog), men hvad angår at sælge scripts og/eller komponenter/moduler er der ikke den store forskel  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede diggerx Nybegynder
05. februar 2005 - 13:42 #5
man kan heller ikke sige php = gratis, asp = dyrt, medmindre man mener programøren arbejder gratis.

Det kan meget nemt være biligere at købe et komponent til 300- 500 kroner, som de typisk koster end at bruge flere timer eller måsk dage på at rode med en eller anden funktion.
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
06. februar 2005 - 04:14 #6
ja, men hvorfor købe en upload komponent i asp til 500 kr, når php har end indbygget i sproget, og derfor kan der kodes en skræddersyet løsning på ingen tid.

3parts kode er aldrig nemt at integrerer.
Men mon ikke det er lukketid.
Avatar billede ulrik-nielsen Nybegynder
07. april 2008 - 16:38 #7
Jo nu er det vidst lukketid! Smid svar
Avatar billede ulrik-nielsen Nybegynder
23. december 2010 - 19:57 #8
Lukker selv ;)