Avatar billede kuncho Nybegynder
03. februar 2005 - 21:26 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvad gør defragmentering?

Hvad er det der sker med computeren når man defragmentere..

hvad skulle det være godt for???
Avatar billede kuncho Nybegynder
03. februar 2005 - 21:27 #1
Iøvrigt, er der nogen der kan svare på mine andre åbne spørgsmål???
Avatar billede kalp Novice
03. februar 2005 - 21:28 #2
Den samler dine data/filer/programmer så de ligger samlet på hd'en.. sorteret... en fil kan nemlig godt ligge fordelt over flere sektore... degfragmentering tager disse dele og prøver at ligge dem på samme sektor/sektore
Avatar billede kuncho Nybegynder
03. februar 2005 - 21:29 #3
gør det så computeren hurtigere eller hvad?
Avatar billede kipolaks Nybegynder
03. februar 2005 - 21:30 #4
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
03. februar 2005 - 21:31 #5
Man "Sorterer" alle sine filer på sin Harddisk, fx i Systemfiler osv. Det er med til at Harddisken hurtigere kan finde de filer der skal bruges, det kaldes derfor også speeddisk.
Det tager godt nok noget tid (omkr. 1 time) at defragmentere men den bliver hurtigere til at fx starte windows, word og andre programmer !
Jeg anbefaler at man defragmenterer når man har installeret alt det software man skal bruge !
Avatar billede heg Nybegynder
03. februar 2005 - 21:31 #6
Når du arbejder i programmer og gemmer dine dokumenter m.m. så smides dataene blot det første og bedste ledige sted på harddisken. Det betyder at der skal bruges tid på at finde alle de filstumper der hører sammen.
Når du defragmenterer samles dataene således at der igen bliver sammenhæng.
Avatar billede kalp Novice
03. februar 2005 - 21:31 #7
Det gør at dine programmer/spil afvikles hurtigere ja.. selvfølgelig.. det giver sig selv.. hvis en fil ligger fordelt over flere sektore skal hd'en arbejde frem og tilbage.. frem for hvis den lå samlet
Avatar billede screem_brille Novice
03. februar 2005 - 21:31 #8
ja det gør det, da filerne ligger efter (så vidt muligt) efter hinanden, således at aflæsningen kan gøres i en kontinuerlig strøm.
Avatar billede kalp Novice
03. februar 2005 - 21:33 #9
Hvis du forestiller dig en din hd består af runde skriver.. og at du har en bestemt fil som er opdelt på den måde at den ligger fordelt på hver af disse skriver.. så skal din hd arbejde frem og tilbage bare for at indlæse den ene fil.. hvis den lå samme sted behøver hd'ens arm/læser ikke skifte skive, men kan indlæse hele filen på samme skive.

sådan løst forklaret hehe
Avatar billede plx Nybegynder
03. februar 2005 - 21:41 #10
Og forklaringen på hvorfor en fragmenteret harddisk er så langsom, er pga diskens søgetid, som er relativ høj - den måles i millisekunder.

Jo mindre tid der skal bruges på at søge efter sektorer/klustere, jo hurtigere kan en fil overføres.
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. februar 2005 - 22:00 #11
OG!!!
Jo mindre skal læsehovedet arbejde - så man forlænger faktisk diskens levetid.
Avatar billede plx Nybegynder
03. februar 2005 - 22:05 #12
john> well, det argument holdt bedre i gamle dage. Nu om stunder får man jo næsten smidt harddiskene i nakken :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. februar 2005 - 22:22 #13
Ja - og igen med garanti længere en 1 år - så jo, den holder stadigvæk, for der er stadig diske med kun 1 års garanti :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. februar 2005 - 22:24 #14
Det er desuden træls hvis man er af typen der hellere græder end tager backup ;)
Avatar billede kuncho Nybegynder
03. februar 2005 - 23:59 #15
Er der nogle der kan svare på om man kan sætte koder på ens internet så
der ikke er andre der kan gå på det...
Avatar billede kop Nybegynder
04. februar 2005 - 00:40 #16
Men slider det ikke på hdd at hele tiden at defrag
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. februar 2005 - 08:12 #17
kop> det er der vist heller ingen der påstår - tværtimod! :)