Avatar billede hejhejhej Nybegynder
03. februar 2005 - 19:30 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor bliver min tekst så kantet

Jeg er ved at lave en menu til min hjemmeside. Til det formål skal der bruges noget billeder til knapperne. Disse billeder vil jeg lave i photoshop men jeg syntes at når jeg skriver en ganske almindelig tekst så bliver den kantet og ikke særlig tydelig
Hvad kan dette skyldes ?
Avatar billede kalp Novice
03. februar 2005 - 19:34 #1
Ved siden af hvor du sætter skriftstørrelsen.. prøv at sætte den på smooth.. den comboboks til højre fra det med skriftstørrelsen.. prøv også med en anden font
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
03. februar 2005 - 19:51 #2
det prøver jeg lige. Hvor meget "plejer" man at sætte resolution til når man udvikler til hjemmesider og kan denne resolution have noget at gøre med hvor kantet det bliver ?
Avatar billede kalp Novice
03. februar 2005 - 20:01 #3
Jeg plejer at bruge standard resolution, men når jeg gemmer får jeg photoshop til at optimere det ved at gemme det til web... passer selvfølgelig på filen ikke bliver for stor
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
03. februar 2005 - 21:33 #4
Det hjælper desværre ikke.
Det jeg prøver at lave er en knap som minder om dem man kan se på http://www.sonyericsson.com
men fonten bliver utrolig dårlig når jeg laver billedet småt.
Hvis du skulle lave det, hvor stort billede vil du så vælge, hvilken font og fontstørrelse ?
Avatar billede kalp Novice
03. februar 2005 - 21:44 #5
De knapper der er  7 * 20 ... nu har jeg ikke photoshop åben men det ligner en størrelse 12 ..fed
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
03. februar 2005 - 21:55 #6
jeg har prøvet med 7 px * 20 px med en resolution på 72 px/inch. Her vil størrelse 12 være temmelig stor
Avatar billede piakj Nybegynder
03. februar 2005 - 22:01 #7
Det er jo nok fordi at når du forstøører den op i photoshop vil den se kantet ud da det jo er "lavet i pixels" som er som forkanter, og det kan jo ikke undgå at se kantet ud i forstørrelse, man kan undgå det ved at lave teksten i et vektorbaseret program såsom adobe illustrator, eller lign... der jo laver udregninger ihvor "stregen skal ligge" istedet for at bruge pixels.
Avatar billede piakj Nybegynder
03. februar 2005 - 22:02 #8
der skal ikke stå forkanter men selvfølgelig firkanter :-) i ovenstående
Avatar billede kalp Novice
03. februar 2005 - 22:04 #9
hvilken font skriver du i? prøv at sætte resolution op bare for at tjekke
Avatar billede kalp Novice
03. februar 2005 - 22:04 #10
ahh.. tjek da lige om ikke du har zoomet ind!!
Avatar billede sonnic Juniormester
04. februar 2005 - 00:10 #11
>hejhejhej. Jeg har været inde og se på siden sonyericsson.com Siden er 800 x 600 pix og de knapper du ønsker at efterligne er 80 x 35 pix. så her er domp af den tekst der altid er bedst til skærmvisning "Verdana" og som du kan se på opsætnigen bliver det rimeligt skarpt.
Held og lykke med projektet.

http://www.villysonnichsen.dk/knap.jpg
Villy
Avatar billede hejhejhej Nybegynder
04. februar 2005 - 00:28 #12
takker for alle svarene