Avatar billede skra Nybegynder
03. februar 2005 - 11:18 Der er 3 kommentarer

Tegnsæt i linux og samba

Jeg har haft et irriterende problem i noget tid - nu tænkte jeg det var tiden at høre om nogen her kunne hjælpe mig videre.

Problemet er forholdsvis enkelt at forklare:
Hvis jeg opretter en fil på min linux maskine gennem samba (fra winXP) kaldet f.eks. "testÆØÅ_æøå.tmp" går alt fint set fra samba. Men hvis jeg kigger på filnavnet gennem en shell eller gennem php (og der er her det aktuelt er et problem for mig) er filnavnet noget i retning af "testÆØÅ_æøå.tmp".

Jeg har forsøgt at rode med tegnsættene i samba og php, men uden held.

Vil virkelig være taknemmelig for enhver ledetråd.
Avatar billede langbein Nybegynder
03. februar 2005 - 23:02 #1
Vet ikke om jeg har noen løsning, men et par ideer .. PHP, den må vel bruke web serveren sitt karaktersett ?? Settes ikke denne i httpd.conf ?

Har php noe eget karaktersett ?
Avatar billede langbein Nybegynder
03. februar 2005 - 23:06 #2
Beklager .. den har i hver fall funksjoner for å håntere karakterset ..
http://php.planetmirror.com/manual/en/function.html-entity-decode.php
Avatar billede skra Nybegynder
04. februar 2005 - 15:52 #3
Tak for dine indlæg langbein.

Inspireret af dit link lykkedes det at få lavet en "work around" i php ved at utf8_decode(imap_utf8($filnavn_fundet_på_serveren_via_php)), når jeg ønsker filnavnet, som det ser ud fra windows via samba.

Omvendt, når jeg opretter filer via php, der skal bruge æøåöäë osv, og vises rigtig i samba benytter jeg:
utf8_encode(imap_utf8($nyt_filnavn));

Det ville være betydeligt mere elegant, at ændre tegnsættet de rigtige steder, så samme tegnsæt blev benyttet i hele systemet, så det vil jeg arbejde videre på.

Alligevel løste dine bemærkninger jo mit problem, så smid et svar, hvis du har interesse i point.