Avatar billede smp-group Nybegynder
03. februar 2005 - 10:15 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hastighed ved image

Hej

Jeg bruger nereo 6.6.0.6 til at kopiere en DVD ned til min harddisk, altså lave et image til brænding.
Jeg har en 16x brænder som jeg bruger til formålet, og min harddisk er ata100. DMA kan af en eller enden grund ikke aktiveres på brænderen.
Mit problem består i, at når jeg laver mit image, så startet nero med at kopiere ned med en hastighed på 3.600 kb/s, og i løbet af ca 8 minutter stiger hastigheden langsomt til 11.000 kb/s.

Dvs at min brænder kan altså godt kopiere ned med hurtig hastighed, men gør det bare ikke. Hvordan kan det være? og hvad kan jeg gøre for at lave om på det??

på forhånd tak.
Avatar billede smp-group Nybegynder
03. februar 2005 - 10:15 #1
Det skal lige siges at jeg har prøvet med flere forskellige DVDer, og resultatet er det samme på alle.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. februar 2005 - 10:25 #2
Jeg tror at forklaringen er simpel:
Hastigheden som vises er den gennemsnitlige hastighed fra du startede. Så hvis den først lige skal lave lead in, samt kopiere nogle små filer, vil du tabe tid og derfor vil den ikke vise fuld hastighed, når den begynder på de store filer, selvom den læser på fuld hastighed. Den viste hastighed vil derfor langsomt stige indtil den når et niveau hvor den langsomme start ikke længere betyder noget i udregningen og derfor er næsten konstant (og højt).
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
03. februar 2005 - 10:33 #3
Et dvd-drev starter altid med at læse fra midten af skiven, hvor omkredsen ikke er så stor og læseren kan derfor ikke opnå en særlig høj hastighed. Jo længere læseren kommer ud på skiven, desto større bliver omkredsen og der kan opnåes en højere hastighed.

Når jeg brænder med DVDdecrypter starter jeg også med 4,1x, så går jeg til 6,2 og til sidst 8,3. Jeg tror det er på samme måde det hænger sammen med din ripning - og derfor ikke noget at gøre ved det.
Avatar billede smp-group Nybegynder
03. februar 2005 - 10:52 #4
jakobclausen: hvor lang tid tager det for dig at kopiere den ned?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
03. februar 2005 - 11:00 #5
Mit drev læser med 12x og brænder med 8x, og det tager ca 10-12 min, alt efter skivens stand.
Avatar billede smp-group Nybegynder
03. februar 2005 - 11:01 #6
brænder du så med 4x eller 8x? jeg har hørt at hvis man brænder med 8x så bliver skiven dårlig efter noget tid..
Avatar billede smp-group Nybegynder
03. februar 2005 - 11:01 #7
og at der kan komme "hakker" i filmen?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
03. februar 2005 - 11:05 #8
Jeg brænder med 8x, og har ikke oplevet problemer med nogen af de skiver jeg har lavet. Jeg har prøvet med lidt forskellige medier, og har nu fundet et produkt der passer godt til min brænder. Køber du de aller billigste skiver er det helt rigtigt at det er bedst at brænde ved lavere hastighed.
Avatar billede smp-group Nybegynder
03. februar 2005 - 11:08 #9
jeg har verbatim skiver
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
03. februar 2005 - 11:09 #10
- så burde der ikke være problemer med at brænde ved 8x, hvis skiven kan håndtere det.
Avatar billede smp-group Nybegynder
03. februar 2005 - 11:11 #11
ok. tak for hjælpen, selvom jeg ikke rigtig kom videre.
Avatar billede smp-group Nybegynder
03. februar 2005 - 11:15 #12
har du forresten prøvet at afspille nogle af DVDerne som du har brændt med 8x efter et år eller lign.?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
03. februar 2005 - 11:19 #13
Der er vidst ikke helt gået et år endnu, men det nærmer sig, og de er helt som da de var helt nye.

Takker for point!
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
03. februar 2005 - 12:22 #14
Ref: http://www.gromit.dk/dvd/index.asp

"8x skiver kan brændes på ca 8 minutter. Det er ikke hele skiver der brændes med 8x, men kun den yderste del af den. Den inderste del brændes med 4x eller 6x og der skiftes således hastighed 1 eller 2 gange under brændingen.
8x = 11,08 MB/sek"

"16x De hurtigste skiver på markedet er pt 16x. De skrives på ca 5 minutter. Igen er det ikke hele skiven der brændes med 16x, men kun den yderste del
16x = 22,16 MB/sek"