Avatar billede soleo Nybegynder
22. marts 2001 - 13:02 Der er 33 kommentarer

Hvorfor ikke Flas`?

Er der nogen som kan fortælle mig hvorfor Flash ikke er slået rigtig igennem endnu? Efter min mening er Det 100% gange federe at se på en det dødsyge HTML man ser alle steder. Det fylder heller ikke særlig meget, ja der er så mange fordele ifølge min mening at der ikke kan være tvivl. Det virker som om at alle dem som \"kun\" kan HTML, ikke kan se at det er fremtiden, men det er det bare vent og se! Eller det er mådke fordi de er bange for at blive arbejdsløse? Hmmmmmm...
Avatar billede soleo Nybegynder
22. marts 2001 - 13:02 #1
Flash
Avatar billede burnoutdata Nybegynder
22. marts 2001 - 13:05 #2
Det er ikke fremtiden..... flash er måske godt nok, men hvem vil sidde og se sådan et program de tager 20 sekunder om at blive færdig?????
Avatar billede parazite Nybegynder
22. marts 2001 - 13:06 #3
Måske fordi det er ret svært at lave sites som www.opasia.dk og www.sol.dk i Flash? :o)
Avatar billede soleo Nybegynder
22. marts 2001 - 13:09 #4
Det behøver ikke at tage 20 sekunder, hvis man laver det på den rigtige måde! Det er meget tydeligt at du ikke ved noget om Flash, men der er altså den mulighed at siden loades ind i den række følge brugeren ønsker. Istedet for at loade det hele, loder den efter de knapper man klikker på og her taler vi altså om 1 - 2 sekunder!
Avatar billede soleo Nybegynder
22. marts 2001 - 13:10 #5
Hvad svært kan der være i at lave de 2 sider i flash?
Avatar billede parazite Nybegynder
22. marts 2001 - 13:13 #6
Uhm... har du leget meget med action scripting? Integration af databaser i Flash? Så vidt jeg er orienteret er det RET langhåret, og RET tidskrævende.
Avatar billede -mundi- Nybegynder
22. marts 2001 - 13:19 #7
Mine erfaringer er at det er alt for besværligt at opdatere i flash, derudover er det jo ikke alle der har hurtige internet opkoblinger eller flash installeret..

At html er dødsygt hænger nok sammen med hvordan siderne er designet og ikke html generelt ?

Måske er det ikke svært at lave opasia i rent flash men det tager en helvedes tid..

just my 2 cents
Avatar billede jens Nybegynder
22. marts 2001 - 13:19 #8
Loading, please waite.......................

Så er vi klar ;-)

En anden ting der er vigtig,synes jeg, er at Flash ikke giver god ranking i søgemaskiner. Søgemaskinen kan jo ikke finde nogen tekst på siden ( META ja, men de giver jo ikke noget )

Flash fratager muligheden for at bruge Tilbage knappen ( kan vist undgås, men der er ikke mange der tager hensyn til det )

Det kan være svært at udskrive fra en Flash side.

Spørgsmål !
Kan man hurtigt lave en gennemgående ændring på et stører site lavet i Flash ?? - f.eks. som man kan med CSS

Avatar billede -mundi- Nybegynder
22. marts 2001 - 13:20 #9
Hvis du har eksempler på sider i stil med opsasia og sol der er lavet i rent flash vil jeg da meget gerne ha en URL til dem :-)
Avatar billede parazite Nybegynder
22. marts 2001 - 13:21 #10
Det kan godt være at fremtiden siger fed grafik osv., men fremtiden siger så absolut også dynamiske sites, og det bliver, som sagt, vist temmelig hurtigt temmelig lagsommeligt/langhåret at kode/ændre.
Avatar billede netsrac Praktikant
22. marts 2001 - 13:30 #11
Jeg vil gerne give ret i at statiske HTML sider er ikke meget værd, men at flash skulle være det nye kan jeg ikke andet end grine af. Sure flash ser godt ud, men hvad kan det ? Serverside sprog er vejen, dynamiske sider der tilpasser sig efter brugeren, det er fremtiden.
Avatar billede parazite Nybegynder
22. marts 2001 - 13:32 #12
netsrac : Xactly! :o)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. marts 2001 - 13:37 #13
Hvorfor Flash aldrig kan slå igennem og andre gode historier.

1. Fordi det er indholdet der tæller og ikke designet. Det er kun ganske få der finder det underholdende at glo på Flash´s ganske fine muligheder for at lave lækre design´s, når man egentlig bare vil tjekke sin mail eller høre Madonna. Før i tiden havde hun den vildeste Flash side, men nu er det bare et psykedelisk eksperiment, der tager 100 år og loade - og stadig vil jeg bare høre musikken... http://www.wbr.com/madonna/

2. Selvom en .swf måske kun fylder 4 Kb kan initialiseringen af Flashplayeren tager mindst ligeså lang tid som det vil tage at hente 30Kb gif´er.

/Nikolaj
Avatar billede annikadk Nybegynder
22. marts 2001 - 13:42 #14
dette er en god diskution, eftersom jeg ikke gider lære flash - kan ikke se hvad jeg kan bruge det til, og har så meget andet at lære først.

Ofte forstår folk det ikke, for \"det er da så fedt\"...
Lækkert at se nogle gode indlæg om hvorfor ikke...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. marts 2001 - 13:43 #15
netsrac og andre der snakker Dynamik.

Siden Flash 5 kom for godt og vel 7-8 måneder siden har der implementeret en temmelig stor XML del netop for dynamikken´s skyld. Det har siden Flash 4 også været muligt at kommunikere med Serverside sprog. ASP/PHP/CGI.
Avatar billede soleo Nybegynder
22. marts 2001 - 14:10 #16
Jeg fatter ikke at i ikke kan se at hvis man laver en Flash site på 25 kb og en html site på 25, så får man meget mere for \"pengene\" på Flash siten. Der simpelthen mange flere muligheder i Flash end i HTML. Så den der med at det tager lang tid at loade en Flash side ind holder ikke!
Avatar billede parazite Nybegynder
22. marts 2001 - 14:14 #17
soleo : Flash bruges generelt til at lave fed grafik i, ikke? Altså: Jeg kan lave en login-form til et mailsystem, og det vil ikke fylde over 2 kb, mens du får RET svært ved det samme. Det er funktionaliteten, målgruppen og formålet med sitet, der bestemmer om man skal bruge Flash eller ej.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. marts 2001 - 14:16 #18
Tror lige jeg gentager mig selv.

1. Fordi det er indholdet der tæller og ikke designet. Det er kun ganske få der finder det underholdende at glo på Flash´s ganske fine muligheder for at lave lækre design´s, når man egentlig bare vil tjekke sin mail eller høre Madonna. Før i tiden havde hun den vildeste Flash side, men nu er det bare et psykedelisk eksperiment, der tager 100 år og loade - og stadig vil jeg bare høre musikken... http://www.wbr.com/madonna/
Avatar billede parazite Nybegynder
22. marts 2001 - 14:16 #19
Desuden så afhænger det MEGET af hvad man vil have ud af det site på de nævnte 25 kb man vil lave. Jeg kan lave en hel gæstebogs kodning på under 25 kb, mens du blot kan præsentere nogle knapper, nogle animationer og måske en random tekst. Hvem får mest for pengene? Igen er det formålet med sitet, der bestemmer.
Er formålet at give sine brugere et sted at skrive kommentarer til en, så vinder mit site, mens du vinder, hvis du vil lave en lille side med noget grafik og en smule dynamik.
Avatar billede soleo Nybegynder
22. marts 2001 - 14:31 #20
Det er meget tydeligt at i kun kan HTML!!!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. marts 2001 - 14:35 #21
Prøv at kigge i Flash kategorien og kom igen og sig jeg kun kan html - Aliigevel, selvom jeg er flashmand, begrunder jeg hvorfor det aldrig rigtigt vil slå igennem.
Avatar billede netsrac Praktikant
22. marts 2001 - 14:37 #22
Hm..Jeg kan da også lave en lille flash animation, men jeg laver ASP, JavaScript, WML og HTML istedet.
Avatar billede parazite Nybegynder
22. marts 2001 - 14:40 #23
Hvorfor ødelægger du en fin diskussion med verbale fornærmelser? Personligt kan jeg HTML, CSS, PHP samt en smule SQL, men har aldrig gidet sætte mig ind i Flash, da jeg ganske enkelt ikke ser nogen fed fremtid i det - som nikolajdu, prof. flasher, selv siger. ;o)
Avatar billede tjacob Juniormester
22. marts 2001 - 15:50 #24
>>Soleo
Du spørger selv hvorfor Flash ikke er mere udbredt!!
Når så Nikolaj kommer med forklaringen, kan du sgu da ikke blive fornærmet. Er du over 12 år?
Avatar billede matric Nybegynder
22. marts 2001 - 16:08 #25
soleo: Det lydder ærlig talt som om det er dig der ikke ved hvad du taler om..
Du fokusere jo alt for meget på design, men du har lige glemt at Internettet bruges til noget mere end at vise fede animationer.

Flash har ingen fremtid som afløser for HTML til gengæld kan det bruges sammen med HTML. F.eks. i steddet for gif-animationer og billede-menuer. Det handler bare om at begrænse det.

Det er jo ikke fordi flash ikke virker optimalt eller er dårligt det er mere selve brugen af flash som ikke altid er optimal. Et helt site kun i flash kan ikke bruges til andet end en præsentation.
Avatar billede hobbez Nybegynder
22. marts 2001 - 16:25 #26
Ting jeg ikke kan med Flash-sider (set fra BRUGERENS stol - det er vel ham/hende det handler om??)

* Se siden hvis jeg ikke har (den nyeste) plugin.
* Bookmarke undersider.
* Copy\'n\'paste, hvis jeg ser interessant tekst.
* Gemme siden så jeg kan se den offline.
* Bruge browserens tilbageknap (i langt de fleste tilfælde).
* Bruges af synshandikappede (ikke på samme måde som en god HTML-side).

Jeg tror problemet - som allerede nævnt - ligger i en afvejning af form og funktion. Mange af de sider jeg ser, lavet i Flash, indeholder reelt ikke noget som ikke kunne laves med ren HTML og måske en enkelt (Flash-) animation.

Jeg tror det er umuligt at blive enige om, hvornår/hvorvidt man skal anvende Flash eller HTML. Det er to forskellige værktøjer til to forskellige ting.

Sider der skal give mig en oplevelse må gerne laves i Flash - jeg kan også godt lide det er lidt lækkert. Men sgu kun hvis man BRUGER Flash til at lave noget som man ellers ikke kunne lave.

Sider jeg skal bruge igen og igen skal sgu være i HTML - jeg GIDER ikke vente på Flash, eller anvende Flashsider der ikke indeholder noget som man ikke lige så godt kunne lave i HTML.

Dit argument om, at vi \"kun kan HTML\" giver jeg ikke meget for. Ja, der er flere der kan HTML, men lige så vigtigt, der er flere der er dygtige til HTML end der er dygtige til Flash.

Det rette værktøj til det rette job.

/Rob
Avatar billede hobbez Nybegynder
22. marts 2001 - 16:30 #27
En sidste ting:

* Jeg har ikke en kinamands chance for at se hvad jeg klikker på (er det et eksternt link, hvad?)
Avatar billede lch Nybegynder
22. marts 2001 - 16:35 #28
hobbez->Vel sagt! Godt at høre for en frustreret nybegynder der synes det hele går lidt for stærkt. Al den snak om fancy grafik kan få sådan en som mig som gerne vil lære de grundlæggende ting, til at gå lidt i baglås, af frygt for at min side vil blive for kedelig.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
22. marts 2001 - 17:47 #29
Hobbez du har ganske ret i en del af dine vinkler der. Der er dog 2 ting jeg lige vil nævne.

1. Tilbage knappen burde virke også i flash. Kommer lidt an på hvordan siden er bygget op. Hvis der loades eksterne .swf´s ind kan du rigtigt nok få lidt problemer.
2. Copy\'n\'paste, hvis jeg ser interessant tekst. Det kan man faktisk godt. Problemet her er at det er muligt i Flash at slå det fra og forvirrede Webdesignere prøver håbløst at beskytte deres tekster. Det er synd og ødelæggende.

/Nikolaj
Avatar billede rudnicki Nybegynder
20. november 2004 - 01:46 #30
specielt til ich's indlæg...

SOm der også er nævnt ovenover, forskellige værktøjer til forskellige jobs.
Det er nu bare sådan i dag, at alle har en hjemmeside, og i den jungle der ER det sådan at designet fanger brugeren, kedelige hjemmesider får mindre læsetid.
Designet er det første der fanger, indholdet holder kun den smalle gruppe, der har en interesse i at være på siden. Dem der er der for at søge viden.

Flash har helt sikkert en fremtid, men ikke som afløser for html. Flash er noget andet.
Design vs. Information.
Avatar billede hobbez Nybegynder
20. november 2004 - 20:06 #31
Altid frisk med en kommentar 3½ år efter spørgsmålet er oprettet? :o)

Jeg tror sgu den er død den her :o(

/Rob
Avatar billede tjacob Juniormester
20. november 2004 - 20:16 #32
Det tror jeg godt nok også ;)
Der er en der har haft gang i search'en.........
Jeg kiggede sgu lidt da den dukkede op i mailen. Hvis så i det mindste soleo ville lukke den! Det er oven i købet et 0 points spørgsmål.
Avatar billede hobbez Nybegynder
20. november 2004 - 20:19 #33
Jeg tror soleo for længst har glemt at han sked på Eksperten.dk

/Rob