Avatar billede l_madzen Nybegynder
01. februar 2005 - 18:40 Der er 5 kommentarer

Endnu et sata-spørgsmål

Jeg ved godt at der har været virkelig mange tråde om hvordan man sætter korrekt op, men mit problem er lidt anderledes så jeg tillader mig at belemre jer med noget mere sata-bøvl.

Jeg har lige samlet en ny computer til min fars kontor:
Mobo: MSI PT880 Neo Series
HD: Seagate 120gb s-ata
Process: P4e 3Ghz
Ram: 2x Kingston 512DDR-400
GPU: ATI Radeon 9250
Drev: Lite-On Combodrev, LS-120 og alm floppy

1) Først og fremmest, så har jeg været inde i bios og slå sata-kontrolleren til (så er den fejlkilde af vejen ;o) men under bootup-sequence står sata-harddisken som: BBS(RAID):(langt modelnummer).

- Det synes jeg er underligt siden der kun er én sata-harddisk

2) Efter bios kommer sata-kontrolleren frem hvortil man kan komme ind i menuen ved at trykke på Tab. Når man er derinde kan man se den ene harddisk, men man kan ikke gøre noget da programmets funktion tilsyneladende er at sætte RAID op. Det eneste tastetryk computeren reagerer på i denne menu er Esc.

- Jeg ville ellers tro at det var her man slog Raid fra

3) Når man så booter op på sin windowscd så ignorer den at jeg trykker F6, hvis jeg derimod trykker F2 bagefter så fungerer det fint nok, så det kan vel ikke være det nye tastatur den er i vejen med?? Hvis man lader den kører videre konstaterer windows at der ikke er nogen lagerenheder. Her får jeg så chancen for at bruge den diskette der hørte med motherboardet hvilket bringer en liste frem med drivere henholdsvis: VIA Raid-driver og VIA ATA/ATAPI driver.
Uanset om jeg installerer den ene eller anden (eller begge) så er resultatet det samme: Jeg siger ok, windows læser nogle flere drivere ind og går derefter i sort!
Nogen gange kommer der en blå skærm frem som fortæller at filen acpi.sys måske er skyldig.

Så spørger jeg, hvad sker der??!!

Jeg er desperat så jeg sætter en stak point på højkant til det første svar som løser mine problemer.

Håber ikke det var for meget på én gang.

+ den gamle IDE-harddisk
Avatar billede brisky Nybegynder
01. februar 2005 - 21:09 #1
har du opdagteret biosen og evt firmware til sata controlern?
Avatar billede l_madzen Nybegynder
01. februar 2005 - 21:34 #2
nej, for der er desværre ikke adgang til internet, da jeg vil installere Windows på denne disk.
Avatar billede kenp Novice
01. februar 2005 - 21:36 #3
du skal trykke f6 men hos mig stoppede den heller ikke lige med det samme men først lidt efter.
Avatar billede halifax Nybegynder
02. februar 2005 - 02:21 #4
Er dato og tid sat korrekt op i BIOS. Forkert dato (for gammel) er før set at kunne drille ved en XP installation.
Avatar billede l_madzen Nybegynder
03. februar 2005 - 10:58 #5
jeg ville gerne opdatere bios da datoen er korrekt, desværre står der på msi's hjemmeside at jeg ikke skal flashe fra en floppy, men fra c-drevet. Og det er jo lidt svært da det er det som er problemet.