Avatar billede rpedersen Nybegynder
01. februar 2005 - 14:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kopiering af data fra en tabel til en anden +tilsætelse af løbenr

Jeg har en tabel med nogle ordre data i, for hver ordre skal der laves en række kontrolmålinger med et fortløbendenummer.

jeg har en form der viser alle ordrene, ved dobbeltklik på en ordre skal en del af dataene fra ordren kopieres over i en anden tabel, hvori der også skal tilføjes et løbenr. dvs. er der feks. lavet 3 kontrolmålinger til ordren tidligere skal den nye automatisk tildeles nr 4 osv., således at nøglen til kontrolordren er ordrenr+løbenr (2 felter i databasen). Hvordan gør man det på en smart måde ?
Avatar billede terry Ekspert
01. februar 2005 - 19:59 #1
I dont think there is a "smart måde", thats very likely why you have received any responce!
You would need to do it in code I think. But with the information you give it isnt possible to make any suggestions.

I think you will need to give an example of your data and EXACTLY what you want to do.
Avatar billede rpedersen Nybegynder
02. februar 2005 - 08:44 #2
I ordre tabellen har jeg, ordrenr,kundenr,kundenavn, osv. ordrenr er nøgle. Jeg har så en formular der lister alle ordre, ved dobbeltklik på en ordre skal alle felter fra den ordre der klikkes på kopieres over i tabellen kontrolordre. nøglen i kontrolordre tabellen skal være 2 felter, ordrenr og løbenr. ordrenr kommer jo fra ordre tabellen, løbenr skal være et fortløbendenr. pr ordre.

Tabellen ordre
ordrenr  kundenr  kundenavn
123      4711      AAA
124      5555      BBB
125      9876      CCC

Tabellen kontrolordre
ordrenr Løbenr kundenr  kundenavn
123    1      4711      AAA
123    2      4711      AAA
124    1      5555      BBB
123    3      4711      AAA
125    1      9876      CCC
124    2      5555      BBB

dvs. i det, der kopieres en ordre over i kontroltabellen skal den tælle op hvor mange der findes med samme ordrenr. derefter skal den lægge 1 til og bruge det som løbenr.

Jeg er nødt til at kopiere alle data fra ordre tabellen pga. at ordre data ikke bliver liggene, (det er en fil der kommer fra en AS400 og den bliver skiftet en gang i døgnet)

i kontrolordre tabelen er der mange flere felter, men de skal bare bruges til at registrere nogle kontrol målinger om ordren. der skal ofte laves flere kontrolmålinger pr. ordre derfor skal de have et løbenr.

jeg håber det er forklaring nok til at forstå problemstillingen.
Avatar billede terry Ekspert
03. februar 2005 - 11:26 #3
Ah now I understand! You can try this yourself og you can send your db to me and I'll see if I can put something together. I could try and explain but it may take too long.

eksperten@NOSSPAMsanthell.dk

remove NOSPAM

If you send it then please give a reference to the question so I know what I am receiving

thanks
terry
Avatar billede terry Ekspert
04. februar 2005 - 17:44 #4
Hi René
Try changing your code to this

Private Sub F1_DblClick(Cancel As Integer)

    Dim SQL As String

    Dim Antal As Integer

    '
    Antal = Nz(DMax("numeriskfelt3", "test_modtag_data", "numeriskfelt1 = " & Me.F1), 0) + 1

    SQL = "INSERT INTO test_modtag_data ( numeriskfelt1, alfafelt1, numeriskfelt2, numeriskfelt3, oprettet_dato)" & _
    "SELECT ordre.F1, ordre.F3, 47,  " & Antal & ",  Now() " & _
    "FROM ordre " & _
    "WHERE(((ordre.F1) = [Forms]![ordre]![F1]))"

'If you dont want to see the message then remove '
'Docmd.setwarnings False
    DoCmd.RunSQL SQL
'Docmd.setwarnings True
End Sub

mvh og god weekend
Terry
Avatar billede rpedersen Nybegynder
05. februar 2005 - 00:23 #5
Tak skal du have, det havde jeg da vist ikke selv fundet ud af.

Det virker perfekt.
Avatar billede terry Ekspert
05. februar 2005 - 09:38 #6
selv tak, it could also be done in pure SQL but in this case its just as easy using Dmax to getthe heighest value.

The NZ function hopefully sets the current heighest value to 0 if there are no records and then adds one. You should maybe try it out to make sure that works too :o)

God weekend
terry