Avatar billede wario Nybegynder
01. februar 2005 - 02:27 Der er 12 kommentarer

At lære .net!

Kan man med fordel starte ud med at lære .net, hvis kendskabet til asp og php ikke er særlig stort - eller er det stort set umuligt?
Avatar billede ibleif Nybegynder
01. februar 2005 - 06:02 #1
Intet er umuligt!

Du kan godt lære .NET alligevel, og så stor en fordel er det ikke at have kendskab til asp/php i forhold til f.eks. java eller er andet objectorienteret sprog.

Du skal ikke lade dig afskrække. Bare på med vanten og få fat i en begynder bog. Lad være med at kaste dig ud i det største projekt fra starten af, men gennemgå istedet en bog eller en online toturial, hvor du kan få de basale ting på plads.

Ellers er der bare eksperten når det kniber! :-)

Held og lykke med det!

// Ibleif
Avatar billede arne_v Ekspert
01. februar 2005 - 07:51 #2
Sagtens.

Specielt for ASP.NET er det nærmest en fordel, fordi du skal ikke omstille
dig fra ASP/PHP til ASP.NET, hvor der er nogle markante forskelle
i filosofi.
Avatar billede anhansen Nybegynder
01. februar 2005 - 09:13 #3
Helt enig med Arne - det er snarere en fordel ikke at kende til alm asp.

Men selvf. kræver det noget viden om alm html, og om programmering. Men alt kan læres og alle har lært det hele fra bunden.

Så bare klø på - og så bliv her på eksperten :-) Der er masser af hjælp at hente fra de kloge hoveder hvis man sidder fast...
Avatar billede wario Nybegynder
01. februar 2005 - 11:15 #4
Det lyder da godt, I giver mig helt lyst til at gå i gang. Ja, man skal vel have lidt styr på programmering, hvad er det så man skal have styr på inden man sætter sig ind i asp.net - C#?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. februar 2005 - 11:17 #5
C# eller VB.NET - det er valgfrit

(ja principielt er der flere mulige sprog, men det er nu de 2 store)
Avatar billede anhansen Nybegynder
01. februar 2005 - 11:19 #6
Det må man lidt selv bestemme - jeg foretrækker personligt c# - mens andre nok vil sige Visual Basic.

Men det er faktisk ikke så vigtigt da .Net er udviklet til at være sproguafhængigt - så moduler skrevet i vb.net kan også importeres i noget kode skrevet i c#!
Avatar billede wario Nybegynder
01. februar 2005 - 11:19 #7
Hvordan valgfrit når de ikke er ens - det er måske bare programmeringsprincipperne der skal læres?

Hvilket af de 2 sprog du nævner vil I så anbefale?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. februar 2005 - 11:22 #8
valgfrit = begge kan bruges

jeg ville nok også anbefale C#
Avatar billede wario Nybegynder
01. februar 2005 - 11:46 #9
Kan I så også anbefale nogle bøger, når man som man starter helt på bunden?
Avatar billede anhansen Nybegynder
01. februar 2005 - 11:51 #10
Jeg har faktisk ikke den store erfaring med bøger indenfor .net.

Har været så heldig at overtage et job hvor der var lavet noget i forvejen - og har så kæmpet mig gennem det på den måde.

Men mht bøger generelt. Overvej hvordan du gerne vil læse stoffet. Skal det være en bog som kan fungere som et opslag til det du kommer i tvivl om - eller skal det være en bog der tager det helt fra starten og vha øvelser lærer dig igennem det.

Hvad er dit nuværende kendskab til programmering?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. februar 2005 - 12:02 #11
Wrox har udgivet nogle glimrende .NET bøger
Avatar billede arne_v Ekspert
25. februar 2005 - 21:00 #12
Tid at få afsluttet dette spørgsmål ?