Avatar billede namnam Nybegynder
31. januar 2005 - 21:43 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

ADSL, mange computere hvordan?

Så er der blevet kørt ADSL ind der hvor jeg bor, men da vi er to der gerne vil dele en forbindelse vil jeg gerne vide hvordan man gør det? Hvad skal jeg bruge. Mit værelse ligger omkring 15 meter fra den boks som TDC var og sætte op, skaber det problemer? ( støj på linien?? ). Jeg kan forstille mig at der skal  en hub til men er der andet udover det? og i såfald hvordan installere jeg det? Kan jeg sætte forskellige hastigheder på de to computere? Sådan at den ene får mere "juice" end den anden?

/Nam
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. januar 2005 - 21:45 #1
Ved du hvad TDC har sat op? En router? Er der flere netstik i?

15 meter betyder ingenting. Netkabler kan være ca. 100 meter uden problemer.
Avatar billede draco999 Nybegynder
31. januar 2005 - 21:46 #2
der findes forskellige måde men den mest optimale som jeg syntes er nok at få en Swicth smidt på. der derefter smide du bare 2 net stik i røven af computer og swicth så er der net. hvis du vil til at begrænse hastighed skal du have en slags server imellem de 2 pcere som kan styre hvilken pcér som får hvad.

Du kan dog også have fx 2 Net kort i en af komputerne og derefter koble den anden på via den første komputer derved kan du begrænse komputer nr 2 men komputer nr 1 vil ikke blive begrænset med mindre personen selv gør det med fx netlimiter ( program )
Avatar billede draco999 Nybegynder
31. januar 2005 - 21:47 #3
nå ja. hvis TDC har smide en ROuter med swicth i så bruger do bare den
Avatar billede namnam Nybegynder
31. januar 2005 - 21:52 #4
Det de har smidt op er en speedstream og der er kun et stik i... Med en switch kommer ens sæt op til at se sådan ud? TDC speedstream --> Switch --> split til de to computere?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. januar 2005 - 21:54 #5
Ja, så skal du nok have en switch som beskrevet. Start med en billig.

Det med begrænsning kræver en router med QOS (Quality of Service), og de er
noget dyrere. Hvad med at vente og se om der er problemer med delingen?
Avatar billede draco999 Nybegynder
31. januar 2005 - 21:59 #6
TDC speedstream --> Switch --> split til de to computere?  Yes det er korrekt og det også rigtigt der findes ROutere som kan brgrænse net men det er vist ikke SU man skal være på for at få sådan en.

Hvis i begge to er kan aftale i smidet et Limiter program ind så kan i jo køre den på den billige måde der og Netlimiter findes vist også i et shareware version.
Avatar billede namnam Nybegynder
31. januar 2005 - 22:03 #7
Begge to mange tak for hjælpen, jeg synes at i begge fortjener en gang point, så hvis jeg får nogle svar, så er der afregning ved kasse 1!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. januar 2005 - 22:04 #8
Ingen point til mig, tak.
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. januar 2005 - 22:08 #10
Det skal også lige siges, at denne router, også fungerer som en switch.
Avatar billede jladata Nybegynder
01. februar 2005 - 05:49 #11
såfremt du ikke skal bruge din adsl-linie til online spil som CS:s eller DOD så er den trødløse router et godt valg, men skal du derimod bruge den til disse online spil, så er en trådløs opkolbling for ustabil, kender et par stykker som ikke har kunne spille ordentligt med en trødløs router da de nogle gange mister signalet i ½ sekund, hvilket kan være nok i uheldige situationer.
Ellers skal du bruge en router eller switch med ledninger. ved at Aldi har haft en udmærket router til ca 350 kr.
Avatar billede namnam Nybegynder
01. februar 2005 - 11:39 #12
Jeg skal bruge den til at spille WOW (world of warcraft) så det er nok ledninger vi er ude i..
Avatar billede namnam Nybegynder
01. februar 2005 - 15:10 #13
Lige en til om ledninger.. jeg skal vel bruge en 15m, men hvilken slags skal det være? Er det meget dyrt sådan en gang kabel?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. februar 2005 - 15:20 #14
Nej, det bør ikke være dyrt. Du skal bruge netværkskabel af type CAT 5 eller bedre:
CAT 5e - og det er nogle få kroner meteren. Der er lidt forskel på kvalitet, men
næppe noget der betyder noget for dig. Måske kan du købe det i færdig længde, ellers
kan man sætte stik på i enderne med en speciel tang - man skal ikke prøve uden....
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. februar 2005 - 18:50 #15
Hvis du laver dem selv, er det vigtig, at ledninger sættes rigtig i, som beskrevet her: http://www.wiring.com/industry_diy/pin-outs.htm
Avatar billede namnam Nybegynder
19. februar 2005 - 13:35 #16
Jeg tror bare at jeg køber det færdigt, ellers kommer jeg helt sikkert til at ødelægge noget.. Men mange gange tak for hjælpen, Jeg deler point ud i morgen,  sådan at alle der mener at de skal have del kan få...
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. februar 2005 - 12:26 #17
Svar