Avatar billede asand Nybegynder
31. januar 2005 - 20:16 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Boot fra andet CD-rom-drev

Hej med jer!
Jeg vil installere Mepis på min computer, og har derfor downloadet en CD med installationen på.
Da mit normale 'førstevalg' af CD-drev er midlertidigt i stykker (tror det er noget med læsehovedet), vil jeg gerne bruge min brænder til at køre installationen fra. Men den vil ikke boote fra min brænder. Hvad gør jeg for at få den til det??
Jeg har prøvet at proppe CD'en i en anden computer og boote, så der er ikke noget galt med CD'en.

Tak for hjælpen på forhånd!

-Sand
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. januar 2005 - 20:18 #1
du skal indstille i bios hvilket drev der skal bootes fra.
Avatar billede cyperjoe Nybegynder
31. januar 2005 - 20:20 #2
lige når du tænder din pc skal du trykke på [del] så skulle du komme ind i en mune (normal en blå skærm, men det er lidt forskelligt) der skal du gå ind i advanceretinstillinger (eller noget med advanceret) så skulle du kunne finde den list den booter op fra, der kan du så ændre på hvilket drev den skal søge efter bootdiske fra..
Avatar billede asand Nybegynder
31. januar 2005 - 20:23 #3
Jep, der har jeg været en masse gange, men kan ikke rigtig finde ud af, hvad indstillingen skal være. Lige nu er den CDROM, A, C.
Det virker ikke.
Det skal måske nævnes, at min hd er delt c, d.
Avatar billede cyperjoe Nybegynder
31. januar 2005 - 20:28 #4
hm, er der ikke andre der hedder noget med cd-rom? ellers så prøv at pille det drev som ikke virker fra, og så prøve igen..
Avatar billede serverservice Praktikant
31. januar 2005 - 21:15 #5
Hvis du ikke kan specificere din brænder  på den anden controller i bios så- skal du bytte kablerne mellem cdrom og brænder.
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. januar 2005 - 21:57 #6
som dannyboyd siger ;)
Avatar billede asand Nybegynder
31. januar 2005 - 22:01 #7
Hmm, okay! Det vil jeg måske prøve.

Inde i BIOS-opsætningen, er der ikke andre muligheder der hedder noget med CDROM. Der er forskellige muilgheder med drevbogstaver. F.eks. F, A, SCSI. Men sætter jeg den til at boote fra F (som er min brænder), startes windoze som det plejer.

Kan man måske gøre det nemmere ved at lave en boot diskette? - ligesom win98 boot disketten.
Avatar billede serverservice Praktikant
31. januar 2005 - 23:26 #8
du skal bare bytte de 2 kabler , mellem brænder og cdrom, hjalp det ?
Avatar billede cyperjoe Nybegynder
01. februar 2005 - 13:50 #9
hm, det kun windows der kalder din brænder for F, det gør din bios ikke, men prøv nu at bytte kablerne som de andre siger, og se om det hjælper..?
Avatar billede serverservice Praktikant
01. februar 2005 - 15:55 #10
Jeg vil da gerne give en forklaring hvis det er det du mangler.
I tilfælde af at du får mulighed for at vælge flere froskellige cdrom under bootmenuen, så henviser man til cdrom0 og cdrom1. Henvisningen peger på den controller på bundkortet som cdrom drev er forbundet til (ide 0 og 1).

Da du kun har mulighed for cdrom betyder det at den vælger cdromdrevet på den første controller som er ide0 - og det er en standard indstilling i din bios.
Du kan altså kun vælge brænderen ved at bytte kablerne - ok?
Avatar billede asand Nybegynder
04. februar 2005 - 13:54 #11
CyberJoe få pointene, fordi han var først. Jeg hev kablet ud af CD-rommen - begge drev sad på samme kabel, så det var nok (jeg behøvede ikke bytte om).

Tak for hjælpen til alle!