Avatar billede park Nybegynder
22. marts 2001 - 02:51 Der er 5 kommentarer og
4 løsninger

Digital kamera

Er der nogen der kan anbefale et godt digital kamera til ca 5000.- kr, og evt. henvise en test af det på nettet.
Avatar billede Beach Mester
22. marts 2001 - 05:38 #1
De bedste test finder du her:
http://www.digitalkamera.de
De har de nyeste kamera til test, mange gange før de over hovedet kommer i butikkerne her hjemme.
Der kan du også se testbilleder, priser og alt ander der er vær at vide inden man smutter ud og køber noget!
Ellers kan jeg da henvise til:
http://www.eksperten.dk/spm/48787
Hvor jeg selv har lavet en kort gennemgang af de ting man skal forholde sig til når man er i marken efter subj.

//Beach
Avatar billede hoejrup Nybegynder
22. marts 2001 - 07:43 #2
Det bedste link, hvor du kan sammenligne billeder, teknik mv. fra de nyeste kameraer:

http://www.imaging-resource.com/TIPS/BUYGD/BUYGUID.HTM

/per
Avatar billede peterql Nybegynder
22. marts 2001 - 08:05 #3
Jeg har et Olympus Camedia C860L og det er rigtigt godt. Det tager fine billeder uden for mange dikkedarer, for mig er det vigtigt.
Antal pixels skal man ikke hænge sig for meget i, hvis kameraet skal bruges til privat legetøj. Mit har 1.3 mio pixels og det er rigeligt til de fleste formål.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
22. marts 2001 - 08:29 #4
petergl> Jeg er fuldstændig enig med dig. Men du kan sammeligne de billigste kameraer op linket, og få det bedste i prisklassen af billige kameraer.
Olympus er helt klart i en teknisk fører position indenfor digitale kameraer.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
22. marts 2001 - 10:29 #5
op linket = på linket
Avatar billede macviking Nybegynder
22. marts 2001 - 13:23 #6
har et Olympus 830, som endda kun koster det halve af det, du ønsker at give, og det fungerer udmærket. men det kommer selvfølgelig an på, hvad du skal bruge det til.
Avatar billede madizone Nybegynder
22. marts 2001 - 16:14 #7
Jeg har selv haft fornøjelsen af at prøve dette kamera : http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324677920
Et Olympus Camedia 2500.
Det er en fryd!
Det kan have mange billeder - i både JPEG og TIF - det har TV-udgang - så du kan se alle dine billeder på et TV som har composite-indgang(et gult rundt stik).
Kameraet har blitz og alt muligt - hvis du vil have det, så kan jeg sende dig et par billeder som jeg har taget med Olympus kameraet.
Avatar billede madizone Nybegynder
22. marts 2001 - 16:15 #8
Meeeeeeen......det kamera ligger jo over 1500 kr. over dit budget.
Se om ikke du kan finde 400 kr. mere og så få fat i det her kamera : http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324677943
Det koster 5400 kr - og ser ud til at være godt til prisen.

En let tommelfingerregl er at alt hvad der står Olympus på er pengene værd!
Avatar billede Beach Mester
23. marts 2001 - 02:05 #9
Jeg er næsten enig med alle ovenstående mht. at Olympus har nogle fine kameraer til prisen, og jeg har da også selv et par stykker af dem. Men derfra og så til at sige at de er de eneste på market der kan lave nogle flotte billeder, der er langt!!!
Nikon og Canon laver også noget der sparker røv (hvis jeg kan tillade mig at bruge det sprog her!!)
Det der er rigtig vigtigt når der skal købes kamera er ikke kun at gå efter de data som fabrikanten skriver i databladene, de PR annoncer man ser i fagblade, hvad ens \"bror\" har og alt i den stil.

Jeg plejer at bruge den med at fordi \"brormand\" har en Skoda (Sorry Skoda*GG*) vil du så også selv gå ud og købe en????
Når man skal ud og købe en bil så tager man sig en prøvetur for at vurdere den op mod alle de andre biler man har kørt i. Sådan vælger vi danskere både biler, kraner, tv mm.

Så læs de uafhænglige tests jeg evt. har linket til højere oppe, se de testbilleder de har lagt op sammenlignet med hvilke funktioner du ønsker på dit kamera (TV-ud, Videosekvenser, manuele indstilninger mm.) og lav dig en lille liste.

Smut så ned til en fotohandler og prøv at lege med de forskellige kameraer og køb det som du umidelbart finder bedst der. Er det let eller tungt, er det kompakt eller et slæbbart, tiltaler designet dig, er det nemt at finde ud af, kan det køre mange billeder af på et sæt batterier, hvad findes der af ekstraudstyr og alt i den dur.

Slutligt skal jeg huske at sige at en del fotohandlere har en stor skræk over for digitalkameraer, og kommer du ind i en butik hvor ekspedienten begynder med at du skal overveje om ikke det er et almindeligt kamera du skal have, skal du straks forlade butikken med en eller anden dårlig undskyldning. Manden bag disken har for det første sikkert ikke check på ALT inden for digital kamera, og vil også have problemer med at give dig en ordentlig vejledning i de forskellige modeller da han sikkert ikke aner en brik om hvad han snakker om!
Grunden til at du stadig skal smutte ned til fotohandlen (måske ikke for at købe, men for at snuse) er at de trods alt har noget mere forstand på billeder og hvad de skal indholde end en eller anden computerfreak i en computerbutik, eller en radio/tv butik for den sags skyld. Jeg har selv i mange år stået bag disken i en butik hvor jeg fik lov til at bestyre den digitale afdeling (Nej, jeg er ikke mere i branchen og nej, du får mig ikke til at skrive hvor det var. Det ville fjerne min objektive holdning til alt hvad jeg tidligere har skrevet!!!) og der er KANON stor forskel på hvad der bliver lagt vægt på der ude (digital / analog.

Håber du kan bruge det til noget, og finde du en model du brænder for så spørg hellere om fordele / ulemper ved den model. Det får du mere ud af end at spørge så generelt som du har gjort her:-)

Så lykkedes det igen at fyre alt alt for meget af, men sådan går det når man har maget at sige:-(

//Beach