Avatar billede marmad Nybegynder
30. januar 2005 - 23:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Filesystem Full - Hjælp!!

Hey

Jeg har et problem med en FreeBSD. Den skriver Filesystem Full.. med bl.a. flg. mysqld, fsch_ufs i fejllinierne.

Hvor dybt vand er det så lige jeg er på?

Mvh Martin (Linux Newbie :))
Avatar billede marmad Nybegynder
30. januar 2005 - 23:03 #1
Jeg skylder i den forbindelse at sige at den som det nu kører som router/firewall, filserver, printserver... m.m.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. januar 2005 - 23:03 #2
Hvad viser:

df -k

?
Avatar billede marmad Nybegynder
30. januar 2005 - 23:31 #3
man df -k :)
Avatar billede marmad Nybegynder
31. januar 2005 - 09:55 #4
Hej igen arne v, nu sidder jeg foran min dåse. df - k viser at der bliver brugt 108% på /var. Kan jeg rydde op i fx log-filerne eller hvad er dit forslag? Der er for at være præcis 253678 1K-blocks i alt på /var
Avatar billede arne_v Ekspert
31. januar 2005 - 10:04 #5
Nu vil jeg jo helst ikke sige hvad du skal slette.

Men kig på filerne og vurder selv hvad der kan slettes.
Avatar billede marmad Nybegynder
31. januar 2005 - 10:11 #6
Jeg tænkte at der måske var et værktøj til at smide gamle logs osv ud. Der ligger en masse gamle mails på partitionen. Jeg mangler en GUI til at rydde op i dem, synes ikke lige "mail" er sagen. Er det ikke noget med at der også er noget ala "norton commander" gui-ting. Jeg fandt et eller andet sted at det godt kunne lade sig gøre at lave /var større, men at det ville være risikofyldt. Som det er nu ved jeg så ikke om der er diskplads der ikke er partioneret, da man vel heller ikke kan ændre partitioner dynamisk og låne lidt fra en anden med masser af plads..
Avatar billede signout Nybegynder
31. januar 2005 - 18:34 #7
pkg_add -vr mc
rehash
mc

Så har du noget der ligner norton commander
Avatar billede marmad Nybegynder
31. januar 2005 - 19:06 #8
Hey har fundet ud af hvad jeg kunne ryde op i på /var. Der var nogle logfiler samt printerkøer der kunne slettes.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. februar 2005 - 21:05 #9
Tid at få afsluttet spørgsmålet ?

Og et svar fra mig for df -k hintet