Avatar billede javaidioten Nybegynder
28. januar 2005 - 13:14 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Nyt open source CMS system, hvad skal jeg vælge

Jeg håber dette er den rette kategori at poste dette spørgsmål i.

Jeg er lige påbegyndt et praktikophold, hvor mit primære arbejdsområde vil bestå i at finde og implementere et nyt CMS system der kan tilføje nye funktioner og nyt design til organisationens hjemmeside. På grund af råd fra andre, og fordi der ikke er særligt mange penge at arbejde med, er jeg blevet bedt om at undersøge open source alternative inden for CMS systemer. Jeg poster en del point til dette spørgsmål, fordi jeg regner med at CMS systemer, som så meget andet, er lidt en religionssag og derfor vil jeg gerne have eksempler på sider udviklet under systemet, og gode argumenter for hvordan de udmærker sig i forhold til andre.

Det er dog ikke noget omfattende system jeg efterlyser, jeg skitserer lige hvad jeg forventer af det nye system med udråbstegn ud for hvad der er meget vigtigt.

1. Formularer - Man skal kunne udfylde skemaer med personlige oplysninger i forbindelse med medlemsskab, vi skal bruge dem til at sende breve til nye medlemmer sådan at de kan underskrive deres
nye medlemsskab!

2. Fotoalbums-modul - Meget gerne med mulighed for at smide mange  billeder op ad gangen, eller en zip fil som den automatisk pakker ud.

3. Kalender-modul

4. Mailingliste med html-mails, det er ret vigtigt at kunne gøre nyhedsmails lidt mere spændende end bare tekst.

5. Søgefunktion

6. Meget driftsikker - Dette er helt essentielt, systemet bliver overladt til folk som ikke nødvendigvis har kendskab til IT. Derfor skal de ikke sidde og rode med databaser eller lignende når der bliver uploadet nye informationer. Brugervenlighed er virkelig et must!

7. Fleksibilitet, det er også væsentligt at vi kan lave et flot design. Jeg har bare set eksempler på kommercielle CMs systmer, hvor alle hjemmesider udviklet med dem, havde et utroligt kedeligt design. Man skal have gode muligheder for at lave et godt og flot design!

8. Lidt i sammenhæng med den sidste, det er og at foretrække hvis vi kan redigere i sideopsætningen uden for mange begrænsninger pålagt af systemet.

9. Sidst med ikke mindst, fordi jeg ikke har ekstensiv erfaring med disse systemer, så vil jeg virkeligt gerne hvis der fulgte et tutorial med.

Håber i kan hjælpe og på forhånd tak

Ole
Avatar billede hammerhead Nybegynder
28. januar 2005 - 13:16 #1
Avatar billede javaidioten Nybegynder
28. januar 2005 - 13:21 #2
Det er også den som jeg har hørt om først. Vil også gerne høre om der er flere alternativer..
Avatar billede hammerhead Nybegynder
28. januar 2005 - 13:32 #3
Hvis du vil fordybe dig lidt: http://www.cmswatch.com/
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2005 - 17:31 #4
Avatar billede javaidioten Nybegynder
31. januar 2005 - 13:48 #5
Allright...Troede man kunne sige tlidt mere om det. Men tak for hjælpen, men jeg kan vidst ikke retfærdiggøre 150 point her.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2005 - 17:26 #6
Ja så tror jeg ikke der er opfundet et CMS-system endnu der kan tilfredsstille dine ønsker
Avatar billede javaidioten Nybegynder
01. februar 2005 - 11:54 #7
Allright. Som sagt, jeg har jo aldrig arbejdet med det før, så jeg skulle jo bare undersøge det.
Avatar billede b_ball Nybegynder
21. februar 2005 - 13:27 #8
Håber ikke det er for sent at komme med et lille råd.

Jeg syntes virkelig du skulle tage at kigge på mambo (www.mamboserver.com) Det kan (med tillægs moduler) alt det du har skrevet der! og tilmed er det et rigtig godt dansk forum hvor man altid kan finde hjælp.

Du er velkommen til at skrive til mig på niklas[at]webwake.dk ([at]
= @)

Med venlig hilsen
Niklas