Avatar billede mrhc Nybegynder
27. januar 2005 - 21:09 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Startproblemer af Windows XP Pro

Når jeg starter pc'en op skal jeg under opstarten vælge manuelt mellem Windows (standard) eller Windows XP Pro.
Den vælger selv Windows (standard), men da denne ikke er på maskinen kan den ikke starte op. Det vil sige at jeg hver gang manuelt skal vælge styresystem under opstarten. Jeg har prøvet at kigge i boot.ini men det ser meget normalt ud tror jeg.
Jeg har også prøvet med Windows cd'en men det hjælper heller ikke. Hjælp ??
Avatar billede hcma Novice
27. januar 2005 - 21:12 #1
Avatar billede pempem Nybegynder
27. januar 2005 - 21:15 #2
Hvis du højreklikker på "Denne Computer", vælger "Egenskaber" og klikker på fanebladet "Advanceret", og klikker på knappen "Indstillinger" under "Start og genoprettelse", vil du øverst under "standardoperativsystem" kunne rulle ned og vælge den windows du vil have til at starte som standard.
Avatar billede mrhc Nybegynder
27. januar 2005 - 21:19 #3
Der står desværre kun et system og det er Windows XP Pro.
Avatar billede haverslev Novice
27. januar 2005 - 21:23 #4
Ser din boot.ini således ud ?

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
Avatar billede mrhc Nybegynder
27. januar 2005 - 21:26 #5
jep - på nær det der står efter fastdetect i sidste linie
Avatar billede haverslev Novice
27. januar 2005 - 21:31 #6
det der betyder noget, er (0) og (1) står rigtigt - hvad der stå i teksten efter / betyder ikke noget.
Avatar billede mrhc Nybegynder
27. januar 2005 - 21:31 #7
Nu har jeg prøvet at ændre boot.ini til ovenstående - Det gjorde ingen forskel
Avatar billede mrhc Nybegynder
27. januar 2005 - 21:33 #8
Det hele opstod efter et jeg i opstarten havde trykket F8 og herefter valgte at opstarte maskinen efter sidst kendte fungerende konfiguration, da jeg havde problemer med at starte maskinen op efter at have ændret i boot.ini
Avatar billede haverslev Novice
27. januar 2005 - 21:43 #9
Prøv at boote på xp-cdrom'en og gå i genoprettelsekonsolen (R)
kør disse kommandoer:

fixmbr
fixboot
bootcfg /rebuild
Avatar billede mrhc Nybegynder
27. januar 2005 - 21:58 #10
nu har jeg bootet på XP-cdrommen og er i genoprettelseskonsollen.
Nu spørger den om hvilken windows version jeg vil logge på ?
1: c:\Windows
2: c:\WINNT

Hjælp
Avatar billede haverslev Novice
27. januar 2005 - 22:02 #11
Har du været ved at installere før ?

Inden det gik "galt", havde du da også XP Pro på og kun C-drev ?
Avatar billede mrhc Nybegynder
27. januar 2005 - 22:09 #12
ja jeg havde lige installeret XP pro tidligere idag og der lå fra gammel tid bde en XP pro samt en 2000 version
Avatar billede mrhc Nybegynder
27. januar 2005 - 22:10 #13
Windows 2000 var tidligere blevet overskrevet af XP og kun på c-drevet
Avatar billede mrhc Nybegynder
27. januar 2005 - 22:12 #14
Tænk hvis vores biler kørte ligesom pc'erne så var jeg blevet fyret fra mit job for længe siden :-)
Avatar billede haverslev Novice
27. januar 2005 - 22:13 #15
nu har jeg bootet på XP-cdrommen og er i genoprettelseskonsollen.
Nu spørger den om hvilken windows version jeg vil logge på ?
Vælg 1: c:\Windows

og kør disse kommandoer:

fixmbr
fixboot
bootcfg /rebuild
Avatar billede mrhc Nybegynder
27. januar 2005 - 22:18 #16
dette er gjort -
den siger at den har identificeret to windows installationer
herefter spørger den om jeg vil tilføje 1: c\windows til startlisten
Avatar billede mrhc Nybegynder
27. januar 2005 - 22:19 #17
Når jeg nu lægger et nyt styresystem ind kan jeg så ikke bare få den til at overskrive ALT på en gang ??
Avatar billede mrhc Nybegynder
27. januar 2005 - 22:20 #18
Ligesom i gamle dage hvor man skrev format c: i dos !
Avatar billede haverslev Novice
27. januar 2005 - 22:22 #19
du tilføjer bare 1: c\windows til startlisten
(vi retter i boot.ini bagefter)
Avatar billede mrhc Nybegynder
27. januar 2005 - 22:23 #20
angiv indlæsningsidentifikator ?
Avatar billede mrhc Nybegynder
27. januar 2005 - 22:29 #21
nu må du ikke efterlade mig her !
Avatar billede haverslev Novice
27. januar 2005 - 22:30 #22
fu*k! - det er noget skrammel, vi prøver lige noget andet.
hvis du har noget der ikke må slettes på c-drevet, så læs godt det godt først (især punkt 4), så udføres nedenstående som repair.

Repair af Windows XP:
Hvis du har din XP cd og din Cd-Key klar, kan du lave en repair. Du mister ikke noget ved det.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.
Avatar billede mrhc Nybegynder
27. januar 2005 - 22:32 #23
jeg vil meget gerne slette alt hvad der er på pc'eren da jeg har back up af alt brugbart.
Avatar billede mrhc Nybegynder
27. januar 2005 - 22:36 #24
ok så langt så godt nu kan jeg vælge at repair eller installalere windows som ny installation. Jeg kan bare ikke vælge L for at slette noget
Avatar billede mrhc Nybegynder
27. januar 2005 - 22:39 #25
Sorry det kunne jeg godt da jeg gik videre !
Nu har jeg slettet den eksisterende partition og er ved at indlæse XP PRO igen.
Jeg vender tilbage om ca 30-45 minutter når installationene er færdig, hvis du stadig er vågen.
Avatar billede haverslev Novice
27. januar 2005 - 22:40 #26
Var lige ved at skrive det - ja vælg L=Formatere
Den formatere og derefter opretter du partition ( c-drev )
Så vidt jeg lige husker, skal du derefter lave partitionen Aktiv og resten kører af sig selv - ca. 40 for fuld installation.
Avatar billede haverslev Novice
27. januar 2005 - 22:49 #27
Er nok gået i seng, men det skal nok virke ;)
Avatar billede mrhc Nybegynder
27. januar 2005 - 22:57 #28
hvis det gør det kan jeg love dig at der ryger 50 points idin retning som en lille tak for besværet
Avatar billede mrhc Nybegynder
27. januar 2005 - 22:58 #29
Nej en stor tak
Avatar billede mrhc Nybegynder
28. januar 2005 - 11:59 #30
Tak for hjælpen