Avatar billede elektro-mik Nybegynder
26. januar 2005 - 22:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Modeltog : AC eller DC motorer ?

Jeg har en kammerat der skal lave en opstilling med to tog der skal køre om kap, ved at man lyser på dem med to lygter (ét på hvert tog). Jeg har givet ham to små solceller (1,5 x 3 cm) der kan placeres på hvert sit tog og virke som On/off "kontakter" ; Lys på solcelle = kør , og ingen lys på solcelle = stop.

Er der nogen der ved hvordan modeltog er lavet ?
Er det en DC-motor ? - der trækker ?? mA / A ?  eller
Er det en AC-motor ? - der trækker ?? mA / A ?
Spændig på skinnerne ?
Er en DC eller en AC-motor bedst / mest stabil / mest vedligeholdelses-fri? (skal køre længe uden opsyn!)
Findes der diagrammer over simple togstyringer ?
Avatar billede wolfborn Nybegynder
26. januar 2005 - 22:39 #1
Så vidt jeg ved kan man ikke genere strøm ved at lyse på solceller....
Du kunne derimod bruge en LDR modstand og en spændingsforsyning til at trække togene, så når du lyser på modstanden vil modstanden falde og derved strømmen stige....
Avatar billede wolfborn Nybegynder
26. januar 2005 - 22:47 #2
Har lige prøvet med nogle solpaneler selv de er ca 30 cm x 10 cm, de kan genere 5 mA ved en rimelig kraftig belysning....så jeg tog fejl, du KAN genere strøm ved at lyse på dem, men bare en meget lille strøm.
Jeg har prøvet at holde den udenfor ved solskinsvejr, og der kom der 150 mA ud af dem.... Jeg vil tro at du skal bruge hen af de 150 mA for at trække et lille futtog :) Så jeg tvivler stærkt på at en lygte er nok...
Avatar billede elektro-mik Nybegynder
26. januar 2005 - 22:51 #3
Det er ikke meningen at solcellerne skal trække togene, de skal bare trække en Darlington-transistor eller en Mos-Fet når de bliver belyst, som kobler spænding til motorerne (fra skinnerne). Solcellerne skal være der for at det skal se ud som om at de trækker togene.
Dét jeg har brug for at vide, er hvilken type motorer der benyttes.
Avatar billede 123freddy Nybegynder
26. januar 2005 - 23:18 #4
Det er længe siden at jeg har leget med elektriske tog. AC eller DC ??  Jeg ved ikke om begge dele findes...men det burde stå mærket på både på togene hvilken driftspænding = V = Volt og hvilket forbrug =A/mA = Ampere de har...desuden burde det stå på din trafo, om den leverer Ac eller Dc..og hvormeget den kan levere i A/mA eller VA =voltampere
Avatar billede elektro-mik Nybegynder
26. januar 2005 - 23:24 #5
Han har ikke købt togene endnu, så vi ka' ikke se data for dem eller måle på dem.
Jeg har checket på "Mærklin" (staves vist Märklin) men kan ikke finde data.
Avatar billede oz3tl Nybegynder
27. januar 2005 - 00:49 #6
Nu må jeg vist bryde ind i diskutionen der findes  både AC og DC modeltog LIMA og FLEISHMAN laver såvidt det vides kun DC mens märklin laver både AC og DC det mest praktiske er at have et AC tog bl.a. fordi at hvis du vil lave en sløjfe (et spor stykke hvor toget kører igennem et skiftespor og vender tilbage enten via det lige stykke eller forgreningen) så skal du ikke til at lave en masse fekumdik med bl.a. en brokobling og hvis der skal være 2 tog ville det måske være værd at overveje et med digitalstyring.
m.v.h.
tlv
Avatar billede elektro-mik Nybegynder
31. januar 2013 - 18:29 #7
Jeg prøver at lukke den hér.