Avatar billede meek Nybegynder
21. marts 2001 - 14:18 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

W2k som BDC ? i domæne med Nt40 som PDC

Hej eksperter;

Jeg har et domæne kaldet \"admdom\" med én NT40-server som fungerer som PDC. Ud over PDC har den et par printere- og en database-server rolle.

Maskinen er ved at være gammel (160 Pentium Pro) og jeg har derfor købt en ny server hjem. Jeg har fået W2k server med til denne, og har installeret den....

I Nt40 installationen vælger man rolle: PDC, BDC eller stanalone. I w2k hedder det istedet DC ? - men hvordan får jeg nu den nye w2k til at opføre sig som BDC for NT40-PDC\'en, så jeg kan få overført brugere og generelle Domæne-oplysninger, så jeg efterfølgende kan slukke min NT40-PDC og sende den til de evige jagtmarker...

Jeg har brug for denne overgang da det er meget vigtigt at w2k-serveren overtager mit domænes SID, grunde \"thusts\" fra andre domæner....

Jeg har heller ikke råd til at have mere \"nede-tid\" end hvad der kan klares på en weekend !!!! - Så alt skal være forberedt !

På forhånd tak ?
Avatar billede meek Nybegynder
21. marts 2001 - 14:21 #1
satans til scroll-knap !

Dette spørgsmål skulle være stillet i Win2000 kategorien ?

Sorry !!!

/meek
Avatar billede flwe Nybegynder
21. marts 2001 - 14:47 #2
Hey..

Windows2000 server kan ikke installeres som \"BDC\" i et nt miljø. Hvis du skal have begge maskiner i samme domæne kan det kun lade sig gøre hvis du installere dden nye server som WNT 4.0 \"BDC\'er\". Efterfølgende skal du promote den nye server til PDC\'er via server manager. Derefter kan du opdatere den PDC\'er til Windows2000 DC\'er, så bliver den gamle BDC\'er i det nye Windows2000 domæne.

Hilsen
Flemming
Avatar billede meek Nybegynder
21. marts 2001 - 14:50 #3
vil det sige at Microsoft har lavet en ny generation server-system som overhovedet ikke er kombatibelt, i en overtagelses-face, af deres eget gamle NT-system...

Det er eddermanme hul i hovedet !!!!!!!!
Avatar billede svein Nybegynder
21. marts 2001 - 14:54 #4
Du har to muligheder:
1. Opgradering fra Windows NT til Windows 2000 - ikke til at anbefale.
2.
- Installér Windows 2000 på den nye maskine - opgrader den til DC og lav den om til at køre i NativeMode.
- Sæt op trust mellem dine to \"domæner\".
- Kør så ActiveDirectoryMigrationTool (admt.exe) fra dit nye Windows 2000 domæne.
Dette tool gør følgende:
Kopierer (eller flytter- du bestemmer) grupper - fra dit gamle til dit nye domæne.
Kopierer (eller flytter) brugere ...
Kopierer med den gamle SID!! (Det var noget for dig!)

Så har du informationer fra dit gamle domæne og en helt ny frisk installation af Windows 2000 - helt klart at anbefale!
Avatar billede meek Nybegynder
21. marts 2001 - 14:57 #5
...w2k server er installeret - og er for mig (gammel NT-nørd) MEGET forskellig fra NT40.

Opgrader til DC ??? - hvordan ???
NativeMode ?? hvordan ??
Trust ! - ligesom i NT40 `?
...
Avatar billede svein Nybegynder
21. marts 2001 - 15:10 #6
Hej meek >
Det er noget omfattende at forklare hele processen detalieret men jeg vil give dig hovedtrekkene. Når du har installeret Win2kserver så er den instaleret som en MemberServer. Det vil sige at den lan blive DC. Rollerne PDC, BCD findes ikke i Windows 2000.
For at lave din MS om til DC gør du følgende:

1. Kør dcpromo.exe på din Win2k server noget der gør at din server bliver lavet om til en DomainController (DC).
2. Efter at den er DC går du i ActiveDirectory Users and Computers og højreklikkker på dit nye Domæne og vælger at lave den om til at køre i Native Mode. Du vil blive advaret om at dette er en engangsoperation og den kan ikke laves om!
2. I Active Directory Domains and Trusts sætter du op trust til dit NT4 domæne. Og det samme gør du på din NT4 PDC.
3. Start så Admt.exe - findes her: Http://www.microsoft.com/windows2000/downloads/deployment/admt/default.asp

Avatar billede meek Nybegynder
21. marts 2001 - 15:14 #7
er igang !!!

(pt. installeres Active Directory)
Avatar billede meek Nybegynder
21. marts 2001 - 15:36 #8
når jeg prøver at \"importere\" eks. users/groups eller trusts (SID) så får jeg at vide at jeg ikke har rettigheder....

Jeg er administrator med samme password som på det andet domæne...

Jeg tror der er noget galt med mit trust. Jeg har oprettet begge trusts (frem og tilbage) på NT40 og IKKE på w2k ? gør dette en forskell - og hvordan tilføjer jeg trusts på w2k\'en..???
Avatar billede svein Nybegynder
21. marts 2001 - 15:53 #9
-Du skal have sat op tovejs trust!
I Win2k går du i :
Start - Programs - Adm. tools - Active Directory Domains AND Trust.
Derefter tilføjer du følgende:
-DomainAdmins globale gruppe fra din NT domæne skal tilføjes i Administrators lokale gruppe på dit Win2k domæne. - og så det samme den modsatte vej.
- Lav en LokalGruppe i dit NT domæne der hedder navnet på dit domæne$$$ (f.eks. TEST$$$). Denne gruppe skal ikke have medlemmer.
Avatar billede maagen Nybegynder
21. marts 2001 - 20:56 #10
Har du sat den på det samme domæne (samme domæne navn)?

Så kan du godt regne med store problemer! I det du opgraderer til DC\'er på domænet går den ind og og retter tilretter dette domæne.

Hvis man skal have Windows 2000 DC servere på samme domæne som der kører med NT40 PDC/BDC er der to måder: Total reinstallation eller opgrader PDC til Windows 2000.

Ønsker man ikke at opgradere sin PDC laver man en ny BDC - synkroniserer domænet - slukker den eksisterende PDC - promoter den nye BDC til PDC - synkroniserer domænet - Slukker alle Servere med undtagelse af den ny PDC - og opgraderer den - Nu kan man altid lave en fallback.

Jeg har set eksempel hvor et mellemstort netværk pludselig ikke fungerede efter hensigten, fordi en konsulent virksomhed havde gjort andet - nemlig installerede en DC\'er.

Men ok - er det et nyt domæne er det korrekt med trust.