Avatar billede mclean Nybegynder
25. januar 2005 - 17:39 Der er 20 kommentarer

hvordan laver jeg en boot disk til xp?

Hej eksperter!

Jeg har brug for at lave en boot disk til xp. Er der een der gider at hjælpe?
Avatar billede arlet Juniormester
25. januar 2005 - 17:39 #1
www.bootdisk.com

ellers booter du bare fra din cd
Avatar billede arlet Juniormester
25. januar 2005 - 17:40 #2
direkte link til bootdisketter(6 stk) http://support.microsoft.com/?kbid=310994
Avatar billede arlet Juniormester
25. januar 2005 - 17:42 #3
Og linket til microsoft vejledning var vist svaret på dit spørgsmål, så jeg tillader mig at lægge et svar.

Du spørger bare hvis du hellere vil klare det med din cd-rom, så får du en vejledning til den også
Avatar billede mclean Nybegynder
25. januar 2005 - 17:46 #4
Jo.. men hvordan gør jeg så når jeg har downloadet den hersens xpquick?
Avatar billede mclean Nybegynder
25. januar 2005 - 17:47 #5
problemet er nemlig at min com hverken vil starte i fejlsikret eller noget, så jeg sidder og har lånt en andens computer til at lave den hersens disk med!
Avatar billede mclean Nybegynder
25. januar 2005 - 17:49 #6
jeg aner ikke hvordan jeg laver cd rommen! shit!
Avatar billede halifax Nybegynder
25. januar 2005 - 17:50 #7
arlet, som den ekspert du er, er dine kommentarer/svar helt OK.
Undres bare lidt over, hvorfor så mange XP brugere øjensynligt hænger fast i gl. DOS/98 teknologi om en boot disk, eller boot diskette. Nogen hænger nok fast i at køre fdisk eller format som i "gamle" dage. Værktøjerne hertil er glimrende i XP.

Mener selv det er bedst at bruge XP skiven, når man gør sig klart om man vil boote for at installere, lave en repair, eller for at benytte Recovery Console.
Avatar billede mclean Nybegynder
25. januar 2005 - 17:53 #8
Og nu siger den: Systemet er ikke egnet til at køre ms-dos og microsoft windows programmer på den computer jeg har långt! Åhhhh neeeeeeeej!
Avatar billede arlet Juniormester
25. januar 2005 - 17:56 #9
mclean -> dette er vejledningen med at boote fra cd rommen:

http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair
Avatar billede arlet Juniormester
25. januar 2005 - 17:56 #10
halifax,som den ekspert du er, er dine kommentarer/svar helt OK.

Vi er helt enige*S*
Avatar billede halifax Nybegynder
25. januar 2005 - 17:58 #11
Fra Stifinder i XP kan du faktisk lave en DOS lignende bootdiskette, der starter XP op i en kommandoprompt.

Sæt en diskette i. Fra Stifinder marker A-drev og højreklik, vælg Formater. Fra dialogboksen vælg af lave en MS-DOS diskette.
Avatar billede mclean Nybegynder
25. januar 2005 - 18:00 #12
jo men hvordan gør jeg hvis den kun har cd drev? Og ikke diskettedrev. Altså den kan jo brænde!
Avatar billede arlet Juniormester
25. januar 2005 - 18:02 #13
mclean -> Hold dig til cd rommen og følg vejledningen 25/01-2005 17:56:17
Avatar billede halifax Nybegynder
25. januar 2005 - 18:04 #14
Diskettedrevet er i nogle af de nyeste PC'er afgået ved døden, netop fordi der kan (skal) bootes fra XP cd-rom'en. I BIOS sættes cd-rom som 1. Boot Device, og så kører det derfra.
Avatar billede mclean Nybegynder
25. januar 2005 - 18:04 #15
brænder jeg bare win32 cabinet self extractor?
Avatar billede mclean Nybegynder
25. januar 2005 - 18:08 #16
jeg er gået helt kold her! Aner ikke hvad jeg skal brænde ned! har allerede brændt 4 cd´ere forgæves!
Avatar billede mclean Nybegynder
25. januar 2005 - 18:09 #17
Og jeg har sat cd som 1. prioritet, men det virkede ikke med installations cd´en. Jeg skal jo boote! skal jeg ikke! Men jeg aner ikke hvad jeg skal brænde. Hjæææææææælp!
Avatar billede arlet Juniormester
25. januar 2005 - 18:11 #18
Du skal ikke brænde noget som helst..

Du skal sætte din cd rom med windows i drevet og boote fra den af
Avatar billede majsmarken Nybegynder
25. januar 2005 - 20:58 #19
PS: Hvis din XP CD er en P**** udgave skal du ikke forvente at den er bootable - det har jeg oplevet før - også her på eksperten. Undskyld hvis det ER en original XP CD du sidder med...

Som flere har sagt/skrevet skal du 'bare' boote op på CD'en - OG IKKE VIA EN EXISTERENDE INSTALATION (Ref.: 25/01-2005 17:53:51).
Muligvis ændre i BIOS til at 1. Bootdevice => CD-Rom
Avatar billede majsmarken Nybegynder
15. februar 2005 - 21:59 #20