Avatar billede the_champ Nybegynder
25. januar 2005 - 15:35 Der er 9 kommentarer

Køb af pc

Jeg overvejer at købe ny pc. Mine krav til den er at den skal være så lydsvag som muligt, og at den skal kunne køre photoshop og andre tunge programmer samtidigt uden at det tager en krig, spille diverse spil(ikke nødvendigvis de nyeste 3d spil).
Jeg har set mig varm på denne her..

http://www.morgen.dk/category.150.article.389

Det er ikke sikkert linket virker, så jeg viser lige specifikationerne her..

---
AMD Athlon XP 3000+ BARTON, 333FSB
ASRock K7VT6 ATX board m/ VIA KT-600, S-ATA
512 Mb PC3200 DDR RAM, 400Mhz
120Gb Maxtor DiamondMAX+ 9, 7200rpm, 8Mb, S-ATA 150
Club-3D Radeon 9550SE, AGPx8, 128Mb DDR, TV-out, DVI
NEC ND-3520 16x Dual-layer DVD-Brænder, CD-RW, DVD-ROM drev, low-noise
1.44Mb ALPS Diskette drev, low-noise
5.1 kanals On-board AC97 Surround Lydkort
10/100Mbit On-board Netkort
Arctic-Cooling Silentium T1 kabinet m/ speciel 350W PSU, USB2.0, sort/sølv
Multimedia Keyboard, PS/2, sort/sølv
M06 Optisk Scroll Mus, PS/2, sort/sølv
--
PRIS v/ 1 stk:     DKK 5.495,00
---

Mine spørgsmål er så..

Er prisen rimelig i forhold til kvaliteten?

Vil I tro at den er lydsvag(dette er selvfølgelig relativt, men i forhold til gennemsnittet)?

Hvis der er nogen der har handlet ved http://www.morgen.dk , hvad er så jeres erfaring med det?

mvh

the_champ
Avatar billede egidiussen Nybegynder
25. januar 2005 - 16:27 #1
Hvis du vil køre grafik programmer uden problemer og meget flydende, så ville jeg helt sikkert tage 1 gb ram som min.
Avatar billede the_champ Nybegynder
25. januar 2005 - 16:36 #2
Okay, men det kan vel også opgraderes på et senere tidspunkt....men så er 3000 MHz måske lige i underkanten. Idag har jeg 384 af den gamle ram type. Hvor stor forskel er der på denne og så den nye ddr ram?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
25. januar 2005 - 16:59 #3
Der er meget stor forskel på ydelsen - det er noget af et kvantespring du tager med din nye pc.
Avatar billede rouladen_dk Nybegynder
25. januar 2005 - 22:54 #4
Prisen er vel ok.
Hvis du kun skal køre photshop og lign. Samt spille lidt engang imellem, er denne computer mere end nok.
Mht om den er lydsvag. Vil jeg godt komme med et par foreslag, hvis det var mig, som skulle købe en ny computer. Og havde muligheden for at ændre i opstillingen.

Ville vælge en Segate harddisk,istedet for en Maxtor,fordi de er ok lydløse,men mest fordi de nu er begyndt, at give 5 års garanti.

512 MB RAM er nok til din anvendelse, men 1 GB ville aldrig skade.
Avatar billede holmmorten Novice
26. januar 2005 - 15:38 #5
jeg har aldrig set, at seagate har 5 års garanti. Ifølge deres egen hjemmeside giver de 3 år, hvilket er det samme som maxtor. http://www.seagate.com/cda/products/discsales/marketing/detail/0,1081,580,00.html
Nogen steder står de ovenikøbet med kun 2 års garanti:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37863
>rouladen dk< hvor har du oplysningen fra?
Avatar billede rouladen_dk Nybegynder
26. januar 2005 - 17:55 #6
Ud fra denne nyhed, har jeg mine oplysninger:
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=18540

Men kan se, at de efterfølgende har lavet en ændring, som gør, at man efter 2 år kun får 50 % af diskens værdi refunderet.
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=18585
Avatar billede rouladen_dk Nybegynder
26. januar 2005 - 17:59 #7
Der skrives altid 2 års garanti. Fordi, butikken ifg. dansk lov. kun har pligt til, at håntere reklamationer i op til 2 år. Hvad producenten lover udover 2 år, er således kundens eget "problem" Dvs. kunden selv skal opsøge producenten, for at reklamere over produkter.
Jeg har f.eks lige idag sendt en 180 GB HD til Hitachi i Holland, fordi de havde 3 års garanti på denne.
Avatar billede holmmorten Novice
26. januar 2005 - 20:27 #8
Som jeg læser artiklen til dit sidste link er deres garanti dårligere end Maxtors!!!!  De ser ud til at give 3 års reel garanti!!!! Hos seagate får man jo kun 25 % tilbage efter 3 år, og det dækker jo ikke engang forsendelsesomkostningerne. :-D

Jeg har helt ærligt ikke særlig stor erfaring med harddiske, men ved at de allesammen kan gå i stykker - derfor går jeg ofte meget op i hvilken form for garanti der er på skidtet.... :-D

/holmmorten
Avatar billede rouladen_dk Nybegynder
26. januar 2005 - 21:15 #9
Nu gik spørgsmålet bl.a. på, at få et realativt lydløst system. Ud fra min egen erfaring, som sikkert ikke alle er enig i :-) regner jeg kun med disse 4 harddiske. MAXTOR, Western Digital, IBM (nu Hitachi) samt Segate. De føst 2 nævnte er efter min mening, generelt ikke specielt lydløse. Derimod synes jeg Hitachi har været ok. har godnok kun ejet 1 stk Seagate. En 40 GB af ikke helt ny model. Men den var også helt ok, mht støj. Deres nyere modeller skulle efter sigende være gode også. Jeg vil ikke reklamere.For det er jo forskellige krav som kunderne har.
Min nyeste disk er faktisk en Western Digital Raptor 74 GB med 10000 rpm hvilket gør, at den støjer lidt mere end diske med 7200 rpm. Jeg kan faktisk bedst li´en disk man kan høre arbejde. Så ved man der sker noget :-) Men det er jo smag og behag :-)