Avatar billede platman Nybegynder
25. januar 2005 - 12:15 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Low-power Mobile AMD Athlon 64 eller Centrino. Hvad er bedst?

Jeg skal købe en bærbar til sønnike. Faldt over en Acer Ferrari 3200 som er superfed (hvis man altså kan li' farven). Den har alt hvad man kan ønske sig (128Mb ATI Radeon 9700, Bluetooth osv osv). Den er udstyret med en Low-power Mobile AMD Athlon™ 64 processor 2800+.

Når man læser om bærbare pc'er på nettet virker det som om alle falder i svime over Centrino-platformen, og det påstås at man ikke kan sammenligne clockfrekvensen på en Centrino PC med en Pentium 4, at den i virkeligheden er meget hurtigere.

Er det ikke bare salgsgejl? Jeg er overbevist om Centrinos fortræffeligheder hvad angår støjniveau og batteritid, men en 1,6GHz er vel stadig "kun" 1,6GHz uanset om der står Centrino på dyret eller ej??

Hvad ville I købe? En Low-power Mobile AMD Athlon™ 64 processor 2800+ eller en Pentium Mobile/Centrino 1,6GHZ?

Bliver Ferrarien virkelig så varm og larmer så meget som visse påstår?
Avatar billede stufmeister Nybegynder
25. januar 2005 - 12:24 #1
Du kan ikke direkte sammenligne en 1.6ghz maskine med centrino platform med f.eks en 1.6ghz maskine med alm P4 platform. Der vil maskinen med centrino platform være langt hurtigere, da den bruger en anden teknologi.
Ligesom du heller ikke kan sammenligne f.eks en AMD2800+ som har en reel clockfrekvens på ( mener jeg ) 2ghz med en P4 2ghz.

Det er 2 forskellige teknologier. Mener det er noget med hvor mange udregninger den kan lave pr. clockfrekvens ( kan ikke huske ordet for det ). Og da en Intel Pentium M kan lave flere udregninger pr clockfrekvens end en Intel Pentium 4 skal den bruge færre clockfrekvenser for at udregne det samme antal udregninger.

Ang dit valg mellem en AMD64 og en Centrino-maskine, vil jeg sige det kommer and på hvad du skal bruge den til.
Er det udelukkende spil hvil jeg sige AMD'en. Plus at Ferrarien og har et lækkert look. ( hvis man er til lidt gejl ). Problemet med støj og varme er ikek noget jeg har oplevet
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2005 - 12:24 #2
"Low-power" skal altså tages med et gran salt, det er helt klart Pentium Mobile der har overhånden i det spil, ingen tvivl om det.

Og nej, det er ikke bare salgsgejl (det med Centrino-historien).

Processoren yder meget mere end P4 ved samme clock-hastighed.
Avatar billede freeman Nybegynder
25. januar 2005 - 13:41 #3
Centrino helt klart... Jeg har en bærbar Mitac Intel Centrino 1,7 Ghz m. 1Gb ram... ligeledes har jeg en stationær 2.5Ghz Celeron med samme altal ram, grafikkort er ligledes magen til hinanden..
Hvis jeg vil spille nogle krævende spil, kan jeg tydelig mærke forskel. Min bærbar er mærkbart hurtigere!.
Min pointe er, nej det er ikke salgsgejl, men sandheden..:)
Avatar billede platman Nybegynder
25. januar 2005 - 15:30 #4
OK Centrino er altså bedre end P4 og Celeron, virker det som om der er bred enighed om, men er den også bedre end AMD'en? Den skal nok bruges mest til mulitmedie og ikke så meget til spil. Er man ikke mer fremtidssikret med AMD'en. De 64bit kan man jo ikke bruge til så meget idag, med mindre man vil køre en eller anden beta software fra Microsoft.

Når man læser på nettet virker det som om de fleste Ferrari-ejere ikke mener der er voldsomme varme- og/eller støj-problemer.

Det hælder mest i retning af en Acer Centrino 1,6GHz lige nu tror jeg.

>el barto, kan det dokumenteres? Kender du til tests eller lignende. DU virker sikker i din sag.

Tak for svarene indtil videre.