Avatar billede worrax Nybegynder
24. januar 2005 - 10:14 Der er 9 kommentarer

Define, hvad er det smarte?

Hej,

Jeg er lige stødt på funktionen define() .. for mig ligner det en anden måde at sætte en variabel.. .. men hvad er det smarte ved det?..

kan se det bliver brugt i en del store programmer.. som typo3, og phpBB.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
24. januar 2005 - 10:22 #1
Umiddelbart ville jeg læse her. Jeg blev da lidt klogere :-)

http://dk2.php.net/manual/da/function.define.php
Avatar billede worrax Nybegynder
24. januar 2005 - 11:16 #2
Har jeg læst... en det ligner for mig stadig en slags variabel...

Mangler at finde ud af hvad det smarte ved det er... hvorfor alle bruger det..
Avatar billede bojo Nybegynder
24. januar 2005 - 12:41 #3
Define er vel nærmest en variabel der kan sættes en og kun en gang i et script, den kan ikke siden ændres.

Det smarte er at det er bedre at skrive f.eks. $sti en /usr/.........../osv
Avatar billede bojo Nybegynder
24. januar 2005 - 12:47 #4
hov forresten, man skriver IKKE $ foran en defineret konstant
Avatar billede googolplex Novice
24. januar 2005 - 14:43 #5
Fidusen ved define(), er, at det er en "konstant" og IKKE en variable. Dvs. at du ikke kan komme til at ændre den ved et tilfælde.

Som bojo også siger :)
Avatar billede worrax Nybegynder
24. januar 2005 - 14:51 #6
Okay, smart nok..

Tak for hjælpen..

bojo og googolplex gider i ligge et svar .. så kan i lige få nogle points, hæver pointsne til 60 så der er 30 til hver.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
24. januar 2005 - 15:59 #7
Et klasisk eksempel til forklaring af define/konstant: Moms

Moms skifter ikke værdi gennem et script/program, men kan hurtigt ændre ved at ændre konstant, hvis regeringen ændre moms satsen.
Avatar billede bojo Nybegynder
24. januar 2005 - 18:37 #8
nej tak, tag dem selv
Avatar billede googolplex Novice
24. januar 2005 - 23:34 #9
ditto