Avatar billede hestetyv Nybegynder
23. januar 2005 - 22:08 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Fejl ved kopiering af harddisk til harddisk

Hejsa,

Jeg får et problem når jeg forsøger at kopiere min ene harddisk over på en ny harddisk.
Jeg bruger Norton Ghost til formålet, og vælger funktionen "Copy Drive".
Min gamle harddisk er en IBM 40 GB, hvor jeg har oprettet et C: drev og et D: drev, hvor C: er på 14 GB og D: er på 26 GB ca.

Den nye Harddisk er en Seagate 120 GB, hvor jeg via Seagate's eget software har oprettet 2 stk paritationer.

Kopiering af D: drevet fra den gamle HD går fint igennem uden problemer. Men når jeg vil kopiere C: drevet over, så går Ghost i fejl ved 99%, med en "Cluster fejl".....
Når den har lavet den fejl, viser Ghost at paritationen på den nye harddisk er samme størrelse som den oprindelige C: er på den gamle disk, men går jeg ind i "Denne Computer", så er paritationen der ikke mere. Hvis jeg så prøver at starte computeren op på den nye harddisk, og har pillet den gamle fra, så kommer der en OS boot-fejl. Så er jeg nødt til at fjerne begge paritationer på den nye harddisk igen og oprette dem på ny.

Nu har jeg forsøgt 4 gange (læs 10 timer er spildt !), og er godt træt af det, for der ikke nogen hjælp at hente hos symantec vedr dette.

Er der en her der kan hjælpe mig, evt lave en udførlig og punktlig guide til hvordan det skal gøres ? Eller evt bare ved hvad problemet kan skyldes ?

Jeg vil blive super glad, og derfor er der naturligvis gode point at hente, da jeg allerede har spildt hele min weekend på det nu.
Avatar billede hestetyv Nybegynder
23. januar 2005 - 23:09 #1
Og fejlen er ikke en cluster fejl, men derimod en "uventet fejl".......
Avatar billede halifax Nybegynder
24. januar 2005 - 03:50 #2
Føler med dine 10 spildte timer, for det du er i gang med, kan desværre ikke lade sig gøre. Efter hvad jeg har læst i andre spørgsmål.

Et ghost kan bruges til at genskabe den harddisk ghost'et er lavet fra. Eller til at ghost'e en fuldstændig identisk harddisk, som den ghost'et er lavet med.

Du vil bruge dit ghost på en disk, som ikke er identisk. Og det går galt, fordi din 120GB disk indeholder et andet antal cylenders, sectores og clusters. Det opdager programmet ved slutningen (99%) og melder fejl. Dit C-drev indeholder boot-sectoren og det er specielt her, det går galt - i modsætning til ghost af dit D-drev.

Det er også forklaringen på at Ghost programmet "overser" partitionen du har lavet, og i stedet forsøger at lave en 16GB partition - som netop er den størrelse ghost image'et er på fra den gamle harddisk. Ghost programmet kan godt se partitionen, men kan ikke få den gjort færdig på gr.a. nævnte uoverensstemmelser. Når programet afsluttes og du går i Denne computer ses 16GB partitionen derfor ikke.

Har du forresten forsøgt IKKE i forvejen at partitionere 120GB disken? I sagens natur vil Ghost jo lave partitioner af samme størrelse som "kilde-partitionen".

Bare afvis, hvis andre har de vise sten til en løsning af dit problem, andet end at installere fra bunden af på din ny disk.
Avatar billede hestetyv Nybegynder
24. januar 2005 - 09:26 #3
Jeg ved det kan lade sig køre, da en kollega har gjort præcis det samme, fra en 40 GB HD til en 80 GB HD. Så jeg er sikker på der er nogle settings jeg ikke helt har fået sat rigtigt.
Jeg har dog ikke prøvet at lade være med at lave flere paritationer på den nye HD, måske jeg skulle prøve at nøjes med en enkelt, og så lade Ghost ordne resten. Man kan jo bare udvide paritationerne bagefter med Seagate's software.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. januar 2005 - 01:46 #4
Tror ikke du skal bruge funktionen "Copy drive". Her kopieres diskoplysningerne forkert, når diskene ikke er ens.

Klik i stedet på Ghost Advanced vinduet og vælg "Clone drive" og følg wizard'en der.
Avatar billede hestetyv Nybegynder
25. januar 2005 - 10:03 #5
Jeg tog en beslutning igår, og valgte at afinstallere Norton, da det ikke fungerede efter hensigten. Istedet hentede jeg Casper XP som trial, kopierede den gamle harddisk over på den ny, og med mit seagate tool, udvidede jeg paritationen på den nye harddisk som jeg vil have det, så jeg løste problemet med et gratis program.

Men ellers tak for indsatsen halifax.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. januar 2005 - 14:00 #6
Smart nok.  :)  Link til Casper XP
http://www.fssdev.com/products/casperxp/

Programmet er nu ikke gratis, men Casper XP Trail kan benyttes. Læs om det og download under Free Stuff - bemærk begrænsningen i trail versionen om partitionsstørrelse.

Så mangler du at lukke spørgsmålet. Opret svar og akcepter svar.
Avatar billede hestetyv Nybegynder
25. januar 2005 - 15:41 #7
Gør jeg hermed ;o)
Avatar billede redhat9user Nybegynder
26. januar 2005 - 21:48 #8
Jeg har kopieret en partition til en større partition mange gange med Ghost. Tricket er nok at du bare skal partitionere den nye disk først og så kopiere din partition. Er der flere partitions på source disken kan den jo reelt ikke vide hvad du ønsker af resultat.
Avatar billede hestetyv Nybegynder
27. januar 2005 - 09:07 #9
Redhat9user, jeg har prøvet både med 2 stk lige store parititioner, som dest, har prøvet med en stor paritition, og har prøvet med 2 lige store parititioner på dest. drevet, hver gang røg dein i en "uventet fejl" (ja den var vel ikke ventet, typisk man skriver sådan noget pjat i et program). Så Casper XP blev min redning :)
Avatar billede halifax Nybegynder
27. januar 2005 - 16:46 #10
redhat9user - Du er kommet med gode forslag. Her har hestetyv dog fået "uventet fej" uanset hvad.

1. Har det betydning om der kopieres fra en størrelse disk til en anden størrelse disk - 40GB til 120GB? (cyleders, herad, sectores)

2. Skal der benyttes "Copy drive" eller "Clone drive"?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
27. januar 2005 - 20:13 #11
Tja, jeg ved ikke med seneste Ghost, jeg bruger stort set kun det gratis "partimage" nu, det er noget nemmere når man laver backup over netværk og er ligeglad med restore af enkeltfiler.

Med Ghost 2002 brugte jeg "copy partition to partition", ikke drive. Og nej, jeg brugte den netop til at opgradere diske med, så det gjorde ingen forskel om destination var større end source, den kom ud og spurgte om den skulle forstørre til den nye partitionstørrelse.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
27. januar 2005 - 20:15 #12
Iøvrigt har jeg også oplevet mystiske fejl med Ghost, det er en anden af grundene til at jeg har skiftet til partimage.