Avatar billede langben Nybegynder
21. marts 2001 - 02:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problemer med yamaha-brænder i win2k

Jeg har lige opgraderet mit system med en adaptec 19160 scsi-controller - på den sidder en quantum atlas 10KII disk, hvorfra der bootes.

Problemet er, at hvis jeg tilslutter min yamaha-brænder til 50-pins stikket på controlleren, kan der ikke bootes fra harddisken. Controlleren finder ellers både hardisk og cd-rom under opstart, men går i stå når der skal bootes.

Jeg har derfor været nød til at sætte min gamle 2904-controller i og tilslutte cd-rom-drevet til den. Så kan der godt bootes fra harddisken, men windows \"finder\" kun cd-rom-drevet ca. 2 ud af 3 gange.

Jeg vil selvfølgelig helst bare kunne tilslutte begge scsi-drev til min 19160-controller, men hvis det ikke kan lade sig gøre ville det være rart hvis det andet fungerede HVER gang. Hvad i alverden er der galt?

Her er mit system:

Abit K7A (nyeste bios) med 256 MB PC-133 RAM Duron 800 Mhz processor
Adaptec 19160 SCSI controller (nyeste bios)
Adaptec 2904 SCSI controller
Quantum Atlas 10KII SCSI harddisk
Yamaha 4x4x16 internt Scsi cd-rom-drev
Diamond Viper 770 Ultra
Sound Blaster 64 AWE
to pci Realtek Ethernet Adaptere.
Avatar billede jasber Nybegynder
21. marts 2001 - 03:03 #1
Vær lige sikker på at din controller ikke har samme SCSI-ID som din HD
Avatar billede langben Nybegynder
21. marts 2001 - 05:24 #2
Det har den ikke :-)
Avatar billede goulduck Nybegynder
21. marts 2001 - 07:13 #3
Hvilke ID har du givet hdd og cdrom?
Avatar billede langben Nybegynder
21. marts 2001 - 14:54 #4
Hd: 0, Controller: 7, Cd-rom: 3
Avatar billede rolli Nybegynder
23. marts 2001 - 21:14 #5
Husk Også terminerringen sidder rigtigt!!!
Avatar billede langben Nybegynder
25. marts 2001 - 22:33 #6
Fandt endelig ud af det - løsningen var at installere nyeste aspi-drivere og derefter opgradere cd-rom-drevets firmware. Så kunne der pludselig godt bootes med begge drev på samme controller. Jeg takker for de gode, men altså ikke tilstrækkelige, forslag.