Avatar billede peter_ost Nybegynder
22. januar 2005 - 13:11 Der er 19 kommentarer

Hvor meget vejer en mb?

Måske et lidt tåget spørgsmål.. Men kan man regne ud hvor en mb vejer?
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. januar 2005 - 13:14 #1
Det kommer jo helt an på mediet. De er set helt ned til 115 Mb pr gram så det er ikke så meget. Til gengæld har jeg nogle gamle diske hvor 30 Mb vejen 1,5 kilo så kan du selv regne videre
Avatar billede peter_ost Nybegynder
22. januar 2005 - 13:16 #2
Det jeg mener er: Hvor meget vejer selve "signalet".. Ikke mediet hvorpå mb'en befinder sig..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. januar 2005 - 13:17 #3
Tjaa... man kan vel også se sådan på det at en mb intet vejer.
Man har en tom 120 gb harddisk og vejer den. Så fylder man 120 gb data på og vejer den igen.
Uden at have testet det er jeg ret sikker på at de vejer det samme. Så en mb vejer ikke noget.
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. januar 2005 - 13:17 #4
Signalet er jo elekrtoner eller lys, så det vejer intet
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. januar 2005 - 13:18 #5
tonnybrandt>ER du sikker? nu kan der jo være tale om tung data;-))
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. januar 2005 - 13:21 #6
bufferzone > Vejer et billede af en bulldozer så mere end et billede af en korkprop ? *G*
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
22. januar 2005 - 13:22 #7
Hvorfor er der ingen, der har nævnt papir?

Hmm...med lidt estimater og sådan, så havner man på ca. 1,4 kg pr. mb

=)
Avatar billede strych9 Praktikant
22. januar 2005 - 14:15 #8
Når man lægger data ned på en harddisk bliver disken ikke tilført nogen vægt i form af molekyler eller atomer. Der er udelukkende tale om at omarrangere de magnetiske partikler der allerede ligger på harddisk pladerne til at repræsentere enten 0 eller 1. En mb vejer ingenting.
Avatar billede lonepeter Novice
22. januar 2005 - 14:36 #9
Hmm... - uden at jeg vil påstå at det er noget jeg ved skide meget om så må det vel komme an på hvordan man ser på det...

Hvis man tænker på en mb overført gennem et lysleder kabel eller alm kabel så må det vel veje vægten af elektronerne/fotonerne? Det kommer vel også an på hvor store "impulserne" er, en enkelt bit består vel af en helt del mere end en enkelt elektron...?!?

Egentligt et meget interessant spørgsmål...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. januar 2005 - 14:40 #10
Meget interessant spørgsmål.

Man kan i samme åndedrag spørge: Hvor meget vejer 1000.
Begge dele er egentligt blot et tal.
Avatar billede lonepeter Novice
22. januar 2005 - 14:48 #11
En elektron vejer 1/2000 del AU, altså en totusinde del af en Atomic Unit hvilket er det samme som vægten på en proton/neutron. Så vidt jeg har kunne læse mig frem til er det det samme som 9,1081*10^-31 Hvis man så tager dette tal *8*1024*1024 så får man vel den laveste teoretiske vægt af en mb...

Tror jeg, jeg har ikke en skid forstand på det men det er bare hvad jeg har læst mig frem via google...
Avatar billede belle Nybegynder
22. januar 2005 - 14:49 #12
vægten af fotoner...
Det er endnu ikke blevet bevist at fontoner vejer noget. Man har ikke ud fra forsøg kunne påvise at fotoner har en masse. Derfor kan man godt sige at data overført med lysleder heller ikke har en masse.
Eletroner derimod har en masse men når man sender et signal igennem en ledning tilfører man ikke flere elektroner end der allerede er i kablet. man skubber bare til dem der er og derfor bliver der heller ikke tilført mere masse men kun energi.

Man kan så med Einsteins ralativitets teori (E=MC2)i hånden argumentere for at energi = masse, men ved så lave energier som vi har med at gøre ved data overførelse er det nok umuligt at fastslå hvor meget masse energien kan omdannes til.

Men ja et meget interessant emne.
Avatar billede lonepeter Novice
22. januar 2005 - 14:54 #13
Hvis jeg ellers har regnet og forstået rigtigt er den laveste teoretiske vægt for en mb altså,

0,000000000000000000000764042805248 gram

Altså ikke ret meget... :-)
Avatar billede lonepeter Novice
22. januar 2005 - 14:57 #14
> belle, man kan vel så godt sige at de elektroner der bære data så har en vægt og dermed kan man vel også godt sige hvor meget data vejer... - hvis man da ellers meget gerne vil... ikk...
Avatar billede strych9 Praktikant
22. januar 2005 - 15:00 #15
Så på magnetiske medier vejer en mb ingenting
I lysbærende overførselsmedier vejer den måske noget (ikke bevist)
elektrisk måske..

Men hvad så med CD medier? Bliver der ikke nærmest taget noget vægt væk fra pladen så der laves små fordybninger i mediet? I sådan et tilfælde er vægten af en mb jo en negativ værdi i og med at man tager noget væk =)
Avatar billede strych9 Praktikant
22. januar 2005 - 15:00 #16
og hvad med hulkort for pokker? hahaha
Avatar billede lonepeter Novice
22. januar 2005 - 15:10 #17
>stych9, ja så må vi altså konkludere at den laveste vægt er vægten af de data der blev opbevaret på de første hulkort med de største huller... - og hvad så med de små runde stykker papir der er prikket ud af hulkortene, er det så negative data? :-)
Avatar billede belle Nybegynder
22. januar 2005 - 15:23 #18
lonepeter 14:57:28 >>
teoritisk jo men i praksis nej. en elektron der bærer data får jo tilført energi men det betyder ikke at den vil komme til at veje mere. den indeholder mere energi. som jeg nævnte tidligere så vil mere energi osse betyde mere masse hvis det blev omdannet men sådan noget sker ikke spontant (heldigvis) så selvom at elektronen har fået tilført nok så meget energi vil den stadig veje 1/2000 del AU som du selv har skrevet.
Avatar billede venturer Nybegynder
22. januar 2005 - 15:24 #19
Jeg er så flækket af grin lige nu at jeg er nødt til at blande mig :)

Egenligt ikke noget svar men blot en modargument til strych9.

Når du man "brænder" en CD ændrer man blot på strukturen af overflade der udgør datamediet. Der bliver ikke fjernet noget som i et hulkort.

Hvis CD'en er lavet på en fabrik bliver den "trykt" med et stempel, og der bliver heller ikke her fjernet masse. Ergo kan data på en CD heller ikke veje noget.

Men for at vende tilbage til hulkortet jeg lige nævnte, kan man rent faktisk veje en bit. Det er vægten af det runde stykke papir der er stemplet ud af papirstrimlen... Så kan I selv regne lidt videre på den :)